Druhý dech habsburské monarchie – Drnek Jan

V roce 2007 vydalo nakladatelství Akcent Drnkovu paralelní historii Druhý dech habsburské monarchie. Co nás ve žlutočerném svazku s fotkami císaře Karla I. a těžkého děla na obálce čeká?

Druhý dech habsburské monarchie

Podobně jako tomu je u Žab v mlíku, i zde Drnek využívá zahájení v reálné historii. Smrt císaře Františka Josefa I. koncem roku 1916 rozjíždí sled událostí, které do značné míry korespondují s reálnou historií. Na trůn usedá relativně mladý císař Karel I. Ač ústřední mocnosti vítězí na všech frontách, je mu jasné, že válka může skončit jen jejich porážkou. Zřetelně rozpoznává vnitřní nebezpečí radikalizace obyvatelstva a následné revoluce.

Mladého císaře čeká řada nelehkých úkolů – zvládnout jednotlivé národy v monarchii, vymanévrovat ji z války s co nejmenšími škodami, zkrotit odbojné frakce a zabránit revoluci. Nejprve musí zkrotit armádní velení, které se po německém vzoru snaží nenápadně převzít moc ve státě a vymanit vlastní armádu zpod německého velení. Následně musí omezit privilegia uherských magnátů, získat na svou stranu národnostně české obyvatelstvo a zkrotit rakouské a sudetské Němce. Ví, že pouhé sliby demokratizace nebudou stačit. Souběžně se pokouší zahájit se spojenci vyjednávat o míru…

Drnek rozehrává svou vizi monarchie poněkud jiným stylem, než příběh obrany v Žábách. Jeho vize se v tomto případě více drží reálné historie a přechod na paralelní vývoj dějin je podstatně plynulejší. Příběh zahrnuje tři oblasti – český odboj v Paříži, reprezentovaný Benešem a Masarykem, ruské legie a činnost samotného Karla na trůnu monarchie. Historie se zde větví na základě celé řady reálných událostí postupně v průběhu času, nikoliv v jednom klíčovém bodě jako je tomu v Žábách. Autorské zásahy do historie jsou zaměřeny do celé řady klíčových bodů – nejen v dějinách monarchie a československého odboje, ale i v dějinách Ruska. V Drnkově podání se zdá, že kdyby byl císař Karel I. na trůnu poněkud průraznější a nesmlouvavější, mohly dějiny Evropy vypadat jinak. Od toho se odvíjí i překvapivé vyřešení otázky čs. odboje a ruských legií – jak pro Rusko, tak pro Evropu.

Kniha je zajímavou, byť silně monarchistickou vizí jiné první světové války. Není o nic méně dramatická než Žáby v mlíku, bohužel ji pronásledují obdobné nešvary. Překlepy, chyby ve jménech a názvech, odbytá redakční práce. Není to sice v tak úděsném množství jako v Žábách, ale i tak to dokáže narušovat požitek z četby.

Přes uvedené nedostatky „kosmetického“ rázu mohu knihu zájemcům o paralelní dějiny vřele doporučit – ve své kategorii bude jen těžko hledat mezi tuzemskou produkcí konkurenci.

Vojensko historická mystifikace Jana Drnka svým erudovaným zpracováním, množstvím detailů a souvislostí vychází z daných dějinných poměrů a situací. Autor mění oproti skutečnosti vždy pouze jedinou klíčovou událost či rozhodnutí a dále sleduje hypotetické následky této změny, nůžky rozevírající se mezi tím, co se skutečně stalo a tím, co se stát mohlo, kdyby… (anotace)

• Druhý dech habsburské monarchie
  • Autor: Jan Drnek
  • Počet stran: 557