Dušan D. Fabian – Sonáta pro Azazela (Kladivo na čaroděje 4)

Kladivo na čaroděje udeřilo již počtvrté a svými údery na kovadlinu fantazie rozeznělo neodbytnou, chytlavou i znervózňující píseň zároveň. Jednotlivé tóny se splétají v učiněnou sonátu, podmanivou jako samo Peklo. Jinými slovy, v Sonátu pro Azazela…

Sonáta pro Azazela

Kladivo pro tentokrát držel v ruce úderník jménem Dušan D. Fabian, který se tak stává prvním zahraničním autorem, jemuž se dostalo důvěry tatíka zakladatele Jiřího Pavlovského. Ti z vás, kteří už od Dušana Fabiana něco četli (ano, ano, mluvíme hlavně o Marvinovi…), asi už tuší, že velký guru geek kultury nesáhl vedle. Výtečnou upoutávkou na čtvrté dobrodružství ehm týmu (jo, pořád ještě nemá jméno, a jo, pořád ještě je tým dooost nadnesené slovo) Felixe Jonáše je už tradičně výborná obálka Lubomíra Kupčíka, jehož rukopis, spolu s výrazným grafickým ztvárněním, dávno představuje jasné poznávací znamení série. Epizoda z Fabianova pera se však dosavadnímu konceptu trochu vymyká – funguje podobně jako bonusový seriálový díl.

Felix Jonáš si totiž bere dovču. Teda, není to klasická dovča, spíš melouch. Felix totiž přijal zakázku blíže neznámého sběratele, pana Alice, aby doprovodil jeho obchodního zástupce, pana Oze (prostě Oze), na jednu dražbu. Předmětem dražby má být záhadný Vojničův rukopis, resp. jeho chybějící, dosud neznámý fragment. A jelikož peníze se vždycky hodí, a Jonášově partě obzvláště, vyrazil Felix spolu s Klaudií do Nitry, kde se má fragment dražit. Skutečnou dovolenou si mezitím užívají jen Vincenc s Walterem. I když, je to dovolená? Jelikož mezi nimi to obzvláště skřípe, dostali od Klaudie nařízeno, aby spolu strávili nějaký čas, poznali se a sblížili prostřednictvím společných zážitků. Tušíte správně, ouvej… Vincenc v Národním divadle? Walter na koncertě Kabátů? Na problémy je zaděláno, ale čtenáři díky tomu Fabian servíruje velmi vtipné intermezzo.

Hlavní pozornost ovšem patří Felixovi s Klaudií a jejich kšeftu na Slovensku. Celá zakázka je přitom od začátku podivná. Krom záhady identity tak dobře platícího pana Alice či jeho neméně tajemného emisara pana Oze je to především fakt, že Felix, tím méně Klaudie, vlastně netuší, čím by si měli svůj honorář zasloužit. Prý je pan Alice chce u obchodu takříkajíc pro všechny případy, znělo lakonické vysvětlení Alicova obchodního zástupce. Což je formulace, která pocit bezpečí opravdu nevyvolává. A podezření, že všechno není tak, jak má být, se krok za krokem potvrzují. Sama dražba se koná na půdě Archeologického ústavu Slovenské akademie věd. Kdo ze čtenářů někdy nějakého živého archeologa viděl, jistě potvrdí, že jsou to vážně divný pavouci. A podivný je i okruh zájemců o rukopis.

Vedle zástupců Yale University, která vlastní dosud známou část rukopisu a je proto logicky na dražbě zainteresovaná, je to především vyslanec Vatikánu a čelní hodnostář inkvizice. A aby nebylo fráterníků na metr čtvereční málo, ke kardinálovi a jeho asistentovi je tu ještě zástupce Tovaryšstva Ježíšova, jež, jak my Češi dobře víme, má ke knihám poněkud rozporuplný vztah. A krom toho Felix Jonáš brzy zjistí, že s jezuitou není něco v pořádku i v jiném ohledu. A to je jen začátek. Osazenstvo je zanedlouho zaskočeno zjištěním, že z aukce sešlo, protože profesor, který ji svolal, musel náhle bez rozloučení odcestovat – patrně i s rukopisem. Když chtějí rozzuření návštěvníci budovu SAV opustit, seznají ke svému překvapení, že kvůli kruté nitranské zimě zamrzly v budově všechny dveře a okna, takže nemohou ven… posléze se začnou objevovat i výpadky elektřiny…

To už Felix s Klaudií začínají tušit, co asi pan Alice sledoval, když si vyžádal jejich služby. Za těmi všemi na první pohled běžnými komplikacemi totiž neomylně větří magii. Následující panika, zmizení některých aktérů a jejich pozdější nalezení, ovšem v podobě neslučující se se životem, už jen celkovou atmosféru dokonává. Je za tím vším duch nitranského kata, jehož meč je uchováván archeology v depozitáři ústavu?

Žánrově Sonáta pro Azazela spadá kamsi na pomezí hororu, resp. thrilleru, a paranormální detektivky. Profilu série Kladivo na čaroděje tedy odpovídá do poslední tečky. Stejně tak autorský styl Dušana D. Fabiana, který je po dosti osobitém dílu Ondřeje S. Nečase, více podobný stylu Jiřího Pavlovského. Zdůrazňuji podobný, nikoliv že jde o kopírování. Fabian je zjevně dostatečně svébytný autor, nepochybně je ovšem naladěn na stejnou vlnu jako Pavlovský. Což se projevuje v jeho schopnosti využívat v žánru oblíbený motiv tzv. wisecracků – ve Fabianově případě znalce potěší např. různé odkazy na rockovou muziku (např. je tajemný mecenáš pan Alice skutečně Alice Cooper?). Pokud tedy byl kolega Horký v tomto směru zklamán Nečasovou epizodou, Fabiana se rozhodně bát nemusí. Sonáta pro Azazela nezapře jistou inspiraci filmovou ultrabrutální sérií Saw, avšak pouze v nejzákladnějších ohledech toho, jak se lidé chovají v uzavřeném prostoru v extrémní situaci. Brutalitu Saw, tím méně hlubokou psychologii oběti z prvních dílů této série, ovšem s ohledem na charakter a rozsah tzv. oddechového čtiva samozřejmě čekat nelze.

Fabian ale uspokojivě zvládá výstavbu a gradaci děje, načasování zvratů i formulaci pointy. Pro někoho možná budou úvodní pasáže až příliš popisné, sám jsem s tím ovšem problém neměl. Podle mého názoru je popisnost v únosné míře a především slouží budování atmosféry. Navíc Nečasův díl byl výrazně popisnější (čímž nechci říct, že byl špatný), o dílu pilotním ani nemluvě. S jazykem Dušan Fabian také zachází obratně (na místě je pochválit i práci, kterou odvedl Robert Pilch z pozice překladatele), Sonáta se tak čte jedním dechem. Třebaže nelze od knihy čekat žádného Larssona či Nesba, Fabian osvědčil, že zvládá i základy detektivního žánru. Dobře udržuje napětí, opatrně před čtenáře troucí indicie, sem tam i ty, které ho mají svést na falešnou stopu. A to stylem odpovídajícím rozsahu knihy. Příběh jako takový se zatím tváří jako ojedinělá epizodka v životě Felixe Jonáše (s jedinou výjimkou zde o Rashilovi, Kiliánovi či událostech z předchozích dílů nepadne ani slovo). Osobně ovšem musím vyzdvihnout vývoj postav. Felix zde konečně působí jako muž na svém místě (i když do Kladiva na čaroděje má pořád ještě docela daleko), i Klaudie mi lezla na nervy o poznání méně (samozřejmě je taky možné, že si na tu bandu zkrachovalců a podivínů začínám konečně prostě zvykat).

Sonátu pro Azazela tak hodnotím jako řemeslně solidního zástupce své kategorie, které nemůže žádného z příznivců brakového čtiva (v tom dobrém slova smyslu) zklamat, protože přináší sakra dobrou zábavu. Ten, kdo se na Kladivo na čaroděje dosud nenaladil, má holt asi smůlu, po čtyřech dílech už začínají být základní charakteristické rysy řady v hrubých obrysech ustálené. O ocenění Pavlovského série Akademií sci-fi, fantasy a hororu si sice můžeme myslet svoje (leckdo by možná poznamenal něco o neslučitelnosti), pravdou ale je, že Kladivo na čaroděje má očividně nemalý potenciál atakovat nejvyšší příčky kategorie „top guilty pleasure.“ Že by další, již sofistikovanější, mutace nakažlivého viru, který kdysi zaneslo do českých luhů a hájů sdružení Rigor Mortis? Příště dostane slovo opět Jiří Pavlovský, jenž nás zavede jednak do jedné pražské nemocnice, jednak do jistého paneláku na pražském Jižáku. Že důvodem návštěvy nebude pozvání na čaj o páté, ale skutečnost, že se zde dějí (ne)řádné neplechy, jistě není potřeba zdůrazňovat…

Takže: těšíte se, milánkové? Šmakují vám příběhy Jonášovy party? Moji maličkost si po úvodních rozpacích série získává víc a víc, k dokonalosti chybí už jen jedno: aby Jiří Pavlovský přiložil Kopřivovi pistoli ke spánku – a posadil ho k počítači…

ANOTACE:

*Na tajném místě se chystá dražba. Ale dřív, než stihne dražený předmět změnit majitele, zhasnou v budově všechna světla.

Obchodníci záhy zjistí, že jsou uvěznění v betonovém bludišti. V silném mrazu, bez elektřiny. Ve vzduchu visí dusivý zápach síry, za každým druhým rohem číhá smrtelné nebezpečí a v uších všech přítomných šumí podivná hudba, která je přivádí k šílenství.

Jediný, kdo zatím neztrácí duchapřítomnost, je Felix Jonáš. Ale bude schopen vyřešit tuhle záhadu dříve, než sám ztratí zdravý rozum?

Série Kladivo na čaroděje vás zavede do našeho světa, jak ho neznáte… a jak ho ani netoužíte poznat. Alespoň ne na vlastní kůži. Světa magie, temných přízraků, oživlých mrtvol, zabijáků, démonů, psychopatů, nekrofilů, upírů – a to mluvíme jen o kladných hrdinech. Ti, proti kterým bojují, jsou ještě mnohem horší…*

Sonáta pro Azazela

Autor: Dušan D. Fabian

Překlad: Robert Pilch