ed. Martin Šust: Plnou parou

Antologie Martina Šusta. Zbystřili jste po těchto třech slovech? Správně. Editor Trochu divných kusů a Plamenů hvězd pro nás připravil další sbírku, tentokrát se zajímavým podtitulem antologie retrofuturistické fantastiky. Ale co se opravdu pod tímto názvem skrývá? Inu… steampunk.

20207

Spousta čtenářů se domnívá, že antologie musí být pořádný špalek nejlépe s dvaceti až třiceti povídkami pohromadě. Už tuto představu Plnou parou boří, protože tu máme svazek o zhruba dvou stech padesáti stranách a s rovným tuctem příběhů. Je to málo? Na první pohled možná. Ale na ten druhý…

Stejně jako jiné subžánry i steampunk má tisíc tváří a ani jedna nemusí být stejná. I když, shodou okolností se zde potkají dvě podobné zápletky, ale každá vylíčená úplně jinak a těžko posoudit, která hůř a která lépe. Potěšující je, že některé povídky nejsou ryze steampunkové, a koketují s rysy i jiných žánrů. Musí se steampunk nutně odehrávat ve viktoriánském Londýně? Musí podivuhodné stroje a technologie pohánět jenom pára? Je vůbec nutné mít ve steampunkovém příběhu něco víc než jeden parokočár a oživlou mumii? Mohli v devatenáctém století už existovat roboti? Líbil by se vám život řízený pomocí kódů v děrných štítcích? Měl by se monarcha oddávat dobrodružnému životu? Někdy se opravdu nevyplácí opravit rozbitého kovového člověka, nebo si mermomocí navlékat divné rukavice.

Mnoho z autorů už český čtenář celkem dobře zná, spousta z nich nemá od new weird ke steampunku daleko, o některých jménech teprve více uslyšíme. Žádná z povídek však není vyslovený debakl, u některých se sice pointa vynoří o pár stránek dřív, než by mohla, jiné jsou pouhými pocitovými črtami. Řemeslně jsou zvládnuty všechny skvěle. Každá má potenciál okouzlit a to nejen steampunkového srdcaře, ale fanouška dobré fantastiky všeobecně, což je u monotematické antologie velké plus. Navíc u spousty z nich je ze stránek téměř hmatatelně cítit, že se při jejich psaní autoři náramně bavili, aniž by zapomněli, že se u nich má bavit i čtenář.

Je vidět, že spolupráce všech zainteresovaných osob probíhala k oboustranné spokojenosti, protože všichni včetně překladatelů odvedli skvělou práci a obálka Pavla Trávníčka si nezadá s obrazy slavnějších kolegů. Toto všechno dělá z Plnou parou velmi reprezentativní sbírku, která nespoléhá na kvantitu, ale na kvalitu. Díky tomu se řadí k nejzajímavějším knihám, které v nedávné době vyšly.

V době elektroniky, rychlého života a umělých materiálů jsou stroje ze železa, dřeva a plátna, většinou používané k bláznivým dobrodružstvím pro změkčilého Středoevropana snad ještě intenzivnějším lákadlem než kdy dřív. Tak proč se alespoň na chvíli nevtělit do bláznivých pilotů i pilotek, uprchlíků, pirátů, dobrodruhů i spasitelů světa? A když bude chuť, třeba i opakovaně.

Autor: ed. Šust Martin

Nakladatelství: Argo

Překlad: kol.