Fabian Robert – Mariňáci

Krátce před vánocemi vyšel tlustospis pro milovníky akční četby. Přes pět set (!) stran svižného příběhu o vojenské jednotce kdesi v budoucnosti, postavené na tradici US mariňáků.

Fabian Robert - Mariňáci     Příběh je jednoduchý, náležitě napínavý, s dostatečným počtem mrtvol na všech zúčastněných stranách. S jednotkou se seznamujeme uprostřed bojové mise, která se ukáže být cvičnou (v reálných podmíkách). Místo očekávané dovolené po akci je přidělena na záchrannou misi, na které má vypátrat osazenstvo malé průzkumné kolonie v jakémsi zastrčeném koutě vesmíru. Po příletu na místo naleznou vojáci pozůstalou část osazenstva v důmyslném úkrytu a dozví se o tajemném mizení lidí. Krátce na to dochází k napadení neznámou technologií a události naberou nečekaný směr a rychlost.

Po zdolání tohoto tlustospisu jsem byl značně rozpačitý. Napsané to není zle. Začátek knihy je á la Profesionální válečník od Marcinka, začátek mise ve stylu Vetřelců, lehce nahozené vztahy civilistů k armádě (dle naší současnosti), finální bitva na povrchu (ve dvou fázích) je něco mezi Star Wars a Vietnamem, likvidace protivníka ve vesmíru je také odněkud známá. Vojenská organizace odpovídá zhruba předloze, mluva a myšlení prostých vojáků mi nepříjemně připomínala dobu mé prezenční vojenské služby (fuj). Autor se snažil všechny tyhle ingredience sjednotit do příběhu a docela se mu to povedlo. Nedá se to považovat za obvzlášť dobrou literaturu, ale jako základ scénáře pro akční film by to bylo dost dobré.

Věřím, že militantně zaměření jedinci tenhle spisek přečtou jedním dechem a občasných úletů autora si nevšimnou. Jeden z klíčových momentů děje je správně načasovaný jaderný výbuch klasické jaderné elektrárny, který popsaným způsobem prakticky nelze provést (čemuž třeba odpůrci Temelína odmítají věřit). Uvedenou skutečnost jsem si ověřil, není to až takový problém.  Faktem je, že zmíněný úlet bude vadit jenom rejpalům a běžného čtenáře ponechá v klidu.Je ale jisté, že kniha je určena pro specifický okruh čtenářů a já osobně jsem ji koupil spíše ze zvědavosti.

1. Komentář k Mariňákům
    Hmmm. Nemam rad tluste knihy. Ne, ze bych nerad cetl, nicmene jsou vetsinou rozvlacne, dej ma mensi spad nez v tencich svazcich a ctou se mi hur ( hlavne se blbe drzi v ruce). K Marinakum jsem proto pristupoval s jistou davkou neduvery, ktera vsak brzy vzala za sve. Verte nebo ne, ma to spad. V momente, kdy jsem se zacal u cteni nudit a premyslel jsem o odchodu na WC, se stalo neco necekaneho nebo byla strhnuta nejaka ta prestrelka
    (takze to ctete s Pampers jako ja, protoze na zachod se jen tak nedostanete…). Spousta krve, hodne mrtvych, nejistota a nervozita postav se na vas vali z kazde stranky. Za velice povedenou povazuji celkouvou atmosferu knihy. Chmury, strach, bolest. Jestli mate radi scenar Vetrelce bude se vam to pravdepodobne docela libit
    ( Nektere pasaze jsou z tohoto filmu doslova vystrizene). Cte se dobre a ja osobne jsem uvital prestavku od fireballu a valecnych sekyr.

2. Mariňáci
    Mno, obálka mě zaujala, tloušťka knihy neodradila a příběh nezklamal… je to průměrné čtení pro příznivce např.Arthura C. Clarka a lahůdka pro akčně laděné machry, co si od malička hrajou v lese na vojáky, já sám jsem se na knihu díval z obou těchto pohledů.
    Popis doby, stanice na Marsu,
    organizace armády, pozvolné odhalování spyknutí, dokonalé bojové scény, no prostě akční bonbónek.Mě se asi nejvíce líbil
    nápad speciálního útočného stroje, ale konec je tak neuvěřitelně nicneříkající a neuspokojující, že člověk má pocit, že to všechno bylo jako sen.Ale už jenom kvůli těm bojům to za to stojí, a ty hlášky Marínů sou fakt někdy dost ujetý.
    Takže: pokud jste na tom tak, že si chcete užít POŘÁDNĚ HUSTÉ AKČNÍ MASO, tak vřele doporučuji.

3. Nazor
    No najprv k prvému komentáru … načo sú človeku Pampersky keď kniha sa dá čítať aj priamo na záchode, no nie ?? :-)))
    A k samotnej knihe… nemám rád takto hrubé knihy vytlačené na tvrdom papieri lebo potom sa kniha pri čítaní rozlamuje a to skutočne neznášam… ale Mariňákov som si prečítal celých a vychutnával som ich.
    Keď som ich začal čítať prvý krát veľký počet postáv ma znechutil ale pri druhom náskoku o dva mesiace som knihu zhltol za okamih. Dávam 9/10. A navyše je od českého autora :-))

4. marinaci
    Vyborne napsana sci-fi, na ceske pomery naprosta spicka. Nad jinymi akcne pojatymi sci-fi ma s prehledem navrch o nekolik trid. Rozvest myslenku namorni pechoty z Aliens byl dobry napad ( jenom se nemuseli nekteri jmenovat stejne ), technicky pojate casti jsou vyborne a v zadnem pripade nudne, akcni casti jsou proste vynikajici a u nekterych hlasek a situaci jsem slzel smichem. Zde kritizovany zaver se mi zda celkem v poradku, hlavne jsou to otevrena vratka k dalsimu pokracovani ktereho se _DOUFAM_ dockame. BTW kdyz jsem to cetl tak jsem si porad rikal jak perfektne je to napsane a ze to prekladal opravdovy machr. Tim vetsi bylo me prekvapeni kdyz jsem v tirazi nenasel prekladatele a pak na inetu zjistil ze autor je opravdu cech! dal bych 10/10 a zadam autora o dalsi dil 🙂

5. reklama
    jeste jedna vec: udivilo me, ze i kdyz sci-fi scenu celkem sleduji bych o teto knizce nic neslysel, pokud by mi ji znamy nepujcil. Myslim ze takto kvalitnich veci u nas moc nevychazi a byla by skoda je nechat zapadnout! Vydavatel by se mel nad sebou zamyset.