Farseer – Královská magie – Hobb Robin

Životopis bastarda Fitze pokračuje rychlým tempem vpřed…

Robin Hobb - Farseer - Královská magieNa tento díl jsem se těšil, a protože od známých v Anglii vím, že Robin Hobb píše velice dobře, byl jsem zvědavý na další osudy bastarda Fitze. Opět mě trochu překvapil styl, kterým je celá kniha psána. Není zcela zvyklé číst v první osobě a ještě v minulosti. Z toho také někdy vznikly problémy v překladu. V některých situacích mluvil Fitz, ovšem dle kontextu to měl být někdo jiný. A jeden z dalších možných zádrhelů jsou jména postav. Zůstala nepřeložena a pouze u nových osob naleznete poznámku od překladatele, co jednotlivá jména značí. Já sám nevím, co by bylo lepší, jestli psát např. lady Patience, nebo lady Trpělivost, případně Trpělivá. I když vzhledem k tomu, že jména často naznačují charakter člověka, bylo by pro čtenáře lepší jméno české. Gramatických chyb je málo a určitě nebudou rušit ve vaší nedočkavé četbě. Malba na obálce zrak přitáhne, ale s dějem má pramálo společného. Redaktorská práce je i přes tyto malé drobnosti odvedena na slušné úrovni.
Dějově kniha přímo navazuje na předchozí díl (však je to také původně díl jen jeden) a vy se můžete ponořit do záživně psaného životopisu. Možná je to trochu na škodu, protože zcela jistě víte, že Fitz přežije. Věřím ovšem, že na konci celého cyklu nás čeká ještě nějaké rozuzlení a pointa :-).

Náš mladý hlavní hrdina čelí Galenovi, mistovi umění, a snaží se protloukat životem, seč mu síly stačí. O život mu usiluje nejedna vysoce postavená osoba, takže nuda se nestane jeho blízkým přítelem. Po celou dobu se v pozadí vyskytuje hrozba rudých lodí a možnost dalších vykování obyvatel království. Král Shrewd se se svými syny snaží bránit všemi způsoby a jedním z nich je i svatba prince Verityho. Děj je celkově jednoduchý, ale popisován pohledem chlapce, tudíž o překvapení není nouze. Bohužel i zde se bude teprve tvořit základní pilíř, na kterém bude stát celé dílo. Vztahy mezi všemi zúčastněnými se komplikují a dostávají do obrátek. Dojde sice k mnoha vzájemným střetům, ale hlavní osoby zůstanou a k vrcholné krizi teprve dojde. (To vím bez jakýchkoliv pochybností.) Fitz zde stále prožívá mnoho útrap a zatím se jen připravuje na skutečný život dospělého muže, kdy bude hrát bez nejmenších pochybností důležitou úlohu. Další zvláštností je fakt, že po celou knihu budete číst jen o jeho neustálých problémech a o jeho cestách z bláta do louže. Pozitivní věci, které zažije, zcela jistě spočítáte na prstech jedné ruky… Já osobně bych takové dětství nikomu nepřál. Přídavky na začátku kapitol budou hrát také nemalou úlohu. Budete z nich čerpat další drobnůstky a detaily, které barvitěji vylíčí život Fitze, nebo upřesní jiné významné okolnosti. Tímto stylem nenásilně přijmete nové a nové informace, které dohromady vytvoří docela monumentální dílo.

Věřím, že od této knihy budete jen stěží vstávat. I když je děj méně akční, než kdyby se naplno využíval přítomný čas a vyprávění třetí osoby, neznamená to, že budete ochuzeni o několik opravdu vyhrocených situací. Je pravděpodobné, že ne všem z vás bude styl Robin Hobb vyhovovat a možná si řeknete, že hrdinských fantasy máte dost. Máte pravdu, ale v současné době má toto dílo daleko k hrdinské fantasy, ať už z důvodu toho, že hrdina je malý chlapec, nebo schopností samotné spisovatelky, která dokáže velice barvitě a přesvědčivě popsat všechny situace. Nikdy si neřeknete: “To je nesmyslné, to by nikdy nedokázal. Nereálné…”. Nezažijete vypjaté okamžiky, kdy hlavní hrdina plavným skokem proskočí mezi nepřáteli a ještě tři z nich zabije úderem do hlavy. Což dodává knize určitou auru realističnosti a uvěřitelnosti. A pokud je něco realistické a blízké vašemu srdci, existuje i důvod pro větší sžití se s Fitzem. Vaše následující očekávání dalšího vývoje životních osudů občanů Šesti vévodství bude tedy zcela patřičné.

Pokud mám vše shrnout, můžu říct, že tato druhá část docela úspěšně rozjíždí větší drama, které nastane v budoucnu. Nečekejte příliš mnoho krvácejících mrtvol, rozsekaná těla a vzduchem sršící magii. Myslím, že přirovnání k trilogii Štěstí ve stínech od Lynn Flewelling je zcela na místě. Proto pokud jste tuto ságu četli, líbila se vám a svět Farseer vám unikl, neváhejte. Kvalitou určitě nebudete znechuceni…