Harry Turtledove – Legie ve Videssosu

Videssos – svět magie – se nepodobal rodnému Římu Marca Scaura. Ale Marcus záhy poznal, že politika a intriky jsou tu úplně stejné jako doma – zákeřné a smrtelně nebezpečné!

Třetí kniha Videssoského cyklu, pokračování Císař pro legii.

Děj navazuje na předchozí příběh, kdy Thorasin, nyní právoplatně zvolený císař Videssosu oznamuje při chrámové mši, že hrabě Drax, zvítězil v bitvě proti Onomagoulovi a nyní se chystá na svého největšího nepřítele Yezd!

Bohužel jak to tak bývá, mezitím hrabě Drax, který právě ovládal celou Garsavru se vyhlásil králem a vyhlásil západní teritorium namdalendským územím. Když se Thorasin dozvěděl co se stalo vyslal Scaura a jeho legii, aby ho porazili. Marcus táhl proti hraběti Draxovi a jeho Namdalenům. Po obtížném boji je porazil a jejich vůdce spolu z dalšími vzal do zajetí. Mezi nimi se nacházel též Soteric, Helvisin bratr. Právě Helvis – nyní Scaurova družka, použila své ženské kouzlo včetně omamných nápojů na to, aby Marcuse uspala. Osvobodila vězně a společně s nimi i s Marcusovým dítětem utekla. Marcus se s bolestí v duši vrátil zpět a podal hlášení Thorisinovi.
      Císař mu však příliš nevěřil a v přítomnosti Alypie nechal Nepose připravit drogu, která by Marcuse přinutila mluvit pravdu. Poté se ho vyptal na všechny podrobnosti tažení i osobní záležitosti, ale nakonec uznal, že Marcus je nevinný. Marcus se uchýlil k životu poustevníka a dále pracoval jako dozorce nad výběrem daní. Alypia s ním však hluboce soucítila a pozvala ho na slavnost a od té chvíle se jejich životy změnily…
       Mezitím se prolíná ještě příběh velvyslanecké družiny, do které se přidali keltský náčelník Viridovix a řecký lékař Gorgidas, kteří mají za úkol vyhledat pomoc u Arshaumů na severu, aby je podpořili ve válce proti Yezdu. Při výpravě je však Viridovix zajat Avsharovými příznivci, ale naštěstí se mu podaří uprchnout a dostane se do nomádské vesnice, kde se začne přizpůsobovat k novému životu. Bohužel vesnice je Avsharovými spojenci brzy napadena a celá vypálena, podaří se přežít jen Viridovixovi a Batbaianovi – synu náčelníka vypáleného kmene. V té době Gorgidas a ostatní dorazilí k arshaumskému vládci Arghunovi, kde začínají jednání. Arhgun je na poslední chvíli zachráněn Gorgidasem, když se ho vyslanec Yezdu pokusí otrávit. Arghun nato sebere armádu, aby Videssosu pomohl s útokem na Yezd. Cestou náhodou narazí na téměř zmrzlého Viridovixe, který se ztratil ve sněhové bouři a Gorgidasovi se konečně podaří uplatnit znalosti léčivé magie a zachránit mu život.

To k obsahu, doporučuji snad všem čtenářům, kteří mají rádi warfantasty (snad to slovo už existuje :o) ) Mě osobně tento příběh dost zaujal, pěkně se čte, tak pokud nebudete mít co na práci, stačí si sednout a začíst se. Samotná obálka je pěkně udělána, ale spíš bych jí zařadil až k poslednímu dílu, ke kterému se vztahuje. Překlad je na slušné úrovni, nejsou v něm skoro žádné chyby, kterých by si normální čtenář všiml. K samotnému příběhu a jeho rozboru jsem se už vyjádřil v předchozích recenzích, takže nevím co bych mohl dodat.