Jak voní Parfém bláznivého tance?

Lámali jste si někdy hlavu nad tím, v čem spočívá život věčný a jak jej dosáhnout? Chcete-li vědět, jak na to, přičichněte k Parfému bláznivého tance.

robbins: parfém

Před mnoha staletími existoval národ, jehož králové při prvních známkách staří podstupovali rituál, kterým předávali vládu mladšímu a silnějšímu nástupci a při němž musel odstupující král spáchat sebevraždu. Alobar, král odmítající tuto tradici, předstírá s pomocí jedné ze svých žen vlastní smrt a získaný čas se rozhodne věnovat hledání způsobu, jak dosáhnout nesmrtelnosti. Alobarův život se nakonec protne s životem Priscilly, Madame Devalierové a Marcela LeFevera, tří lidí snažících se sestavit recept na nejlepší parfém v dějinách lidstva.

Mezi pozitivní stránky, jimiž Parfém bláznivého tance disponuje, lze zařadit literární a obsahovou stránku díla. Robbins má unikátní styl, který v sobě mimo jiné bezchybně spojuje prvky postmodernismu a magického realismu, a jenž je plný nezvyklých slovních spojení a přirovnání, metafor a specifického smyslu pro humor. V souvislosti s těmito body by neměl zůstat opomenut povedený překlad od Tomáše Hrácha. Z hlediska obsahového představují to nejdůležitější a nejzajímavější myšlenky a úvahy o nesmrtelnosti, životě, parfémech, vůních, náboženství a individualismu. Pro českého čtenáře získává kniha další rozměr v podobě několikerého zmínění Českých zemí, respektive Bohemie. Ve výčtu pozitiv by také neměl chybět charismatický hrdina Alobar a jeho žena Kudra, na jejichž osudech stojí celý příběh, potažmo celé dílo.

Většina knih s větším počtem dějových linek trpí tím, že některé z nich jsou poutavější než jiné. Parfém bláznivého tance není v tomto bodě žádnou výjimkou. Tuto skutečnost čtenář pocítí především v poslední čtvrtině knihy, v níž se do popředí dostávají vedlejší postavy, které nedisponují takovou mírou atraktivity jako hlavní hrdina, Alobar. V žádném případě však nelze tvrdit, že by Priscilla, Madame Davelierová a Marcel LeFever byli jen jakousi výplní prázdných míst, neboť společně s primární linií vyprávění dávají dohromady komplexní příběh.

Parfém bláznivého tance pravděpodobně nezavoní každému vzhledem ke způsobu, jímž jej autor sepsal, a k řadě úvah a z nich plynoucích názorů uvedených v knize. Pokud se ovšem považujete za jedince s otevřenou myslí a se smyslem pro humor nebo se jen chcete dozvědět, jak se stát nesmrtelnými, pak byste neměli váhat a po tomto románu sáhnout.

80%
  • Tom Robbins: Parfém bláznivého tance
  • Argo, 2015