Jane Welch – Ztracené runy

Vzkříšení matky pokračuje.

Další kniha se dočkala svého pokračování. Na trhu se vyskytuje mnoho a mnoho fantasy trilogií a jen malé procento dokáže přijít s něčím novým a opravdu zaujmout. A pokud je každý díl rozdělen na dvě části, je to někdy k uzoufání. Takže určitě aspoň jedno plus tato trilogie má. Je opravdu rozdělena jen na tři knihy. A jak je na tom kvalita? Obrázek jste si udělali určitě už podle části první. V pokračování nečekejte nijak výrazné zlepšení nebo pás čtivosti, který vás připoutá a nepustí, dokud si knihu nedočtete.

Příběh je rozdělen do dvou částí. V první se děj odehrává v pevnosti Torra Alta, která je již obléhána a jsou na ni vedeny útoky. Zde je hlavní postava dvanáctiletá dívka Mája, která se stará o otrávenou Morrigwen. Ta ji začíná učit novým dovednostem a pravděpodobně bude mít Mája důležitou roli i nadále. Kniha se vás pokusí nalákat i na postavu zrádce, který v ústranní kuje pikle a potají chce dobýt svět. Tady musím podotknout, že už na začátku prvního dílu jsem nabyl u jednoho muže dojmu, že zrádcem bude a měl jsem pravdu. Takže každý z vás velice brzy dojde k poznání, že není kněz jako kněz.

A ta důležitější část děje je zaměřena na Caspara, Hala a Brid, kteří sami putují na jih a hledají bájné Vejce. Samozřejmě se k nim cestou připojí i další postavy. Ať už jako zátěž nebo jako pomoc. Hlavní nebezpečí je představováno inkvizitory, kteří by rádi chytili Brid jako svůj životní úlovek. Celkem zábavný je také fakt, že nebýt Brid, tak je vše naprosto bezproblémové. Ovšem ta musí být všude, takže o nepříjemné situace není nouze. Aby toho ale nebylo málo, pronásleduje je i slepý drak a banda žoldáků. To je asi tak veškeré nebezpečí, na které po celou dobu pátrání narazí. Takže se zde neobjeví nic převratného nebo jinak úchvatného. Moc se mi také nelíbí věkové rozvrstvení hlavních postav. Kdyby byly o dva až tři roky starší, staly by se všechny jejich činy, které provedou, reálnější. Protože pokud Caspar bez potíží natáhne luk a naprosto přesně střelí do čela jednoho žoldáka, který drží s nožem pod krkem jednu dámu, potom je to malý superman. A takových ukázek je víc. Myslím si, že ať už z fyzického nebo i psychického hlediska čtrnáctiletého kluka jsou jeho činy přehnané. Je sice fakt, že ve středověku byl věk brán jinak, ale nevím, nevím…

Naše trojice putuje pořád dál směrem na jih, Vejce je stále někde ukryto a až na úplném konci vůbec zjistíte, k čemu je společně s kotlíkem dobré. Závěr je trochu zvláštní, Casparovi bylo v průběhu knihy řečeno, že je Hledačem a že on najde ztracené runy. Ale pokud se dostanete na poslední strany, řekl bych, že k tomu hledání mu dopomůže jen a pouze zcela přirozená žárlivost a rozzuření, protože Brid bude chtít obětovat své Bohyni svou neposkvrněnost a Hal bude ten vyvolený. Sice se to nepovede, ale není mi jasné, co by se stalo, kdyby Brid již nebyla panna. Potom by totiž nebyla celá Trojice a jak by potom chtěla zachránit Matku, to je další záhada.

Pomalu nevím, co víc vám říct. Takových fantasy tu bylo už hodně. A taky hodně bude. Jedná se o další záchranu světa a jednou z hlavních deviz této knihy je dle mého názoru nezvyklý věk hrdinů. Ale to už jsem psal výše. Pokud ovšem máte rádi knihy tohoto typu, určitě se vám nestane, že se budete nudit nebo ztratíte zájem. Děj sice není příliš nabytý akcí, ale zato je vše tak nějak plynule posouváno vpřed. A i vztahy Spara, Brid a Hala nejsou bez zajímavostí. Spar je do Brid beznadějně zamilován, ta ho ale odmítá, že je moc mladý a Hal má k Brid výhrady, protože je moc panovačná a ještě k tomu nevěří v Boha. Takže emotivních výbuchů a různých milostných trojúhelníků si užijete taky do sytosti. Příběhová linie je jasně dána, akorát jsem si myslel, že ve druhém díle Casparovu matku osvobodí a potom bude nějaká bitva se seveřany. Ale jak to tak vypadá, tak „odledovatění“ poslední členky Trojice bude finální hrdinský počin.

Pokud jste první díl četli a nějak zásadně ho neodsuzujete, nevidím jediný problém, proč nejít do obchodu a nekoupit tento a následně i poslední díl. Asi takových lidí nebude velké množství a i já bych dal přednost např. dle mého názoru lepší sáze Suma všech lidí nebo Jeskyně černého ledu, což jsou žánrově srovnatelné knihy. Respektive bych koupil nového Feista. Ale pokud máte dost peněz, času nazbyt a fantasy je vaším vzduchem, nebudu vás nijak odrazovat. Já jsem se celkem bavil, v překladu jsem nenašel žádné závažné nedostatky a strávit volný čas by šel i hůř.