Joe Scalzi: Červenokabátníci

Andy Dahl získal job snů, sloužit na vlajkové lodi Světové Unie jménem Intrepid. Jenže za pár dní ve službě už zjišťuje, že ta loď je nějaká… divná.

Červenokabátníci

Průzkum vesmíru rovná se nebezpečné výsadky. S tím se dá počítat. Nebezpečné výsadky rovnají se čas od času smrt člena posádky. S tím se dá taky počítat. Ale pokud se zubatá ochomýtá kolem lidí, kteří na loď sotva přijdou a ostřílenější spolupracovníci se schovávají do pracoven jako ještěrky pod kameny, něco tu začne smrdět a to solidně. Andy a jeho novopečení kamarádi začínají odkrývat důvody pro nadměrnou úmrtnost a jejich odhalení je naprosto neuvěřitelné.

Poslední přírůstek do románové tvorby Johna Scalziho si nepokrytě střílí ze Star Treku. Poznáme to už z prologu, protože k takhle blbému výsadku by se žádný autor science fiction snad ani nesnížil. Při líčení metodiky žití na Intrepidu se moc nebudou smát ti, kteří pracují ve větších firmách, protože heslo „dělej to tak jak to dělali ti před tebou, protože to funguje“ je i v současnosti častokrát jejich hymnou.

Tato kritika je ale velmi jemná a prim hraje humorná linka příběhu, skrytá hlavně v konverzacích a škádlení se postav mezi sebou, případně vtipným neporozumění mezi těmi kdo už ví vše a těmi, kdo neví nic. Jenže to je jen jedna tvář tohoto příběhu.

Scalzi si se čtenářem hraje a to nejen používáním klasických románových/se­riálových/fil­mových klišé – za všechny jmenujme téměř vševědoucího člověka žijícho mimo systém lodi. Kdo bude mít hodně nakoukáno, bude se bavit o drobet víc, ale žádný ze čtenářů nebude totálně handicapovaný. Díky tomu bude možná Scalziho trojí konec použitý v knize pro mnohé nestravitelný, protože v tu chvíli totálně převlékne kabát.

Jenže nejen díky tomu jsou Červenokabátníci mnohem chytřejší knihou, než zprvu vypadají. Bohužel českého čtenáře může odradit naprosto nekorespondující obálka a střelený název (naštěstí přímo v knize jsou persony non grata označovány správně „červenými tričky“), což by byla celkem škoda.

Scalzi umí skvěle psát, pro fanoušky Star Treku, který je v knize mimochodem opravdu citován, jsou Červenokabátníci povinností a pro ty ostatní vtipnou scifárnou, která sice nevyvolá hlasité salvy smíchu, ale pár vrásek na prodloužení života má šanci vyrobit.