Křišťálové sféry – výběr povídek z Ikarie

Křišťálové sféry jsou velkým magnetem pro všechny fanoušky Ikarie. Jedenáct sci-fi povídek z tohoto sf&f měsíčníku má být tím nejlepším, co v jeho prvních dvou letech vyšlo. Podívejme se tedy, jak se Jaroslavu Jiranovi a Ivanu Adamovičovi tento výběr povedl.

kolektiv - Křišťálové sféryKniha byla pojmenována podle povídky z pera Davida Brina, kterou bylo zahájeno první číslo prvního ročníku Ikarie. Odehrává se v daleké budoucnosti a poutavě vypravuje o lidské snaze kolonizovat další planety. Lidstvo k obecnému zklamání zjišťuje, že každou životaschopnou planetu obklopuje jakási nerozbitná Křišťálová sféra, která znemožňuje jakýkoliv přístup zvenčí. Až později pozemšťané přijdou na to, že tyto obaly nejsou hloupou hříčkou neznámé vyvinutější rasy, ale dílem samotné matky přírody, která kolem zranitelných zárodků planet vytvořila jakési obrovské skořepiny, v nichž se jednotlivé civilizace pokojně vyvíjejí bez zásahu zvenčí. Alespoň do té doby, než ona civilizace sama zevnitř slupku prorazí a vydá se vstříc okolnímu vesmíru.


Přiznám se, že povídka Jez´rské zlomky od Petera Schattschneidera si mé sympatie příliš nezískala. Jedná se sice o zajímavý, avšak na můj vkus příliš rozvláčný příběh o jednom podivuhodném úkazu v poušti a vědcích vydávajících se prozkoumat tento neobvyklý jev. Autor se snažil včlenit pár hororových prvků, ale výsledek působí až příliš uměle.

Harry Harrison a jeho Krysa z nerez oceli jsou ve scifistické obci dobře známí. Možná jste již slyšeli o Jimmy diGrizovi, jednom z největších lupičů galaxie. Není to žádný zlodějíček, který by vás přepadl pro pár šestáků v průchodu, i když ani tyto metody mu nejsou úplně cizí. Daňové podvody, černý trh, krádeže, ozbrojená vloupaní – nikdy se neopakuje, nic cenného před ním není v bezpečí. Má pro zločin přirozené nadání a jako jeden z mála jej využívá na sto procent. 
Krysa z nerez oceli byla Harrisonovým prvním příběhem o Jimmym a i proto je možná trochu ironicky zloděj nakonec přelstěn a lapen zkušenými profesionály. Naštěstí je našemu hrdinovi nabídnuto i jiné východisko než potupná cesta před soud.

Ten šťastný den Geoffa Rymana je jednou z nejdiskutovanějších povídek, co v tomto měsíčníku kdy vyšla. V této povídce sledujeme osudy osádky jednoho malého nezvyklého nádraží. Muži, kteří nezvládli svou agresivitu jsou ve speciálním vlaku odvezeni na smrt. Vynést již mrtvá těla a vlak vyčistit má za úkol právě těchto několik členů poslední stanice, jenž jsou rekrutováni právě z řad odsouzených. Mimochodem, všichni jsou to homosexuálové. Jednoho dne se však k partě marodérů připojí mladík, který od základů změní jejich dosavadní způsob života.

Vcelku nečekaně se v této antologii objevuje David Brin dvakrát. Jeho povídka Thor versus Kapitán America rozvíjí starou známou otázku: „Co by se stalo kdyby…?“ Co by se stalo kdyby v poslední chvíli Hitlerovým vojskům přispěchala na pomoc neznámá, magická síla a  zvrátila vývoj války? Brin velmi zajímavým způsobem vypravuje o tom, jak se malá skupinka dosud přežívající americké aliance dozví, že oni nesmírně mocní, pro senilního Hitlera válku vyhrávající, „Ásové“ jsou ve skutečnosti stará, málem zapomenutá božstva. Celý příběh i přes velmi pochmurný ráz nakonec vyzní příznivěji, než byste čekali.

Děti slunce od Jacka Williamsona ve mně zanechali velmi silné dojmy. Snad to bylo onou neuvěřitelnou myšlenkou, že každá z planet je gigantickým vejcem ukrývajícím v sobě obrovského tvora. Tyto „ještěrky“ se již miliony let vyvíjejí v nitrech planet a teď se chystají vylíhnout. Vědec Foster Ross proto urychleně pracuje na stavbě vesmírné lodi revoluční konstrukce, jež by s konečnou platností zachránila lidstvo. Musí bojovat jak s nedostatkem času, tak s fanatickou a smrtelně nebezpečnou sektou Velkého vejce.


Pamatuji si, že Stanislav Kužel byl prvním spisovatelem, od něhož jsem si v tomto měsíčníku něco přečetl. Jednalo se o středně napínavý příběh z prostředí těžařské lodi, vezoucí mimořádně cenný náklad ergolitu. Tato velmi drahá hornina, ceněná pro své specifické vlastnosti, se těží na několika místech ve vesmíru, ale tu opravdu nejkvalitnější je možno nalézt pouze na planetě Ereneg. Zděšení posádky je nelíčené, když zjistí, že do té doby neznámá síla může z horniny vystoupit a ovládat mysl lidí. Odkaz Erenegu se rychle probouzí k životu…


Stanislav Švahouček, oblíbený autor sbírky Roboramus je pravidelným přispěvovatelem Ikarie. Jeho Partneři z dubna roku 1991 zajímavým způsobem rozebírají sociální, existenční, a společenské problémy dvou intelektualizovaných živočichů – pandy a medvěda, jež společně pilotují nákladní vesmírnou loď. Jak se jeden můj kamarád vyjádřil: „Z každé strany Partnerů ten Švahouček úplně čiší.“ Příznivci tohoto spisovatele už ví, co si pod výrokem představit.


Co by to bylo za sbírku Ikarie, aby se tam jako jeden z přispěvovatelů neobjevil i její šéfredaktor Vlado Ríša alias Richard D. Evans. Jeho Dračí vejce můžeme zařadit do skupiny těch lepších prací. Námět mezihvězdné výpravy snažící se ukrást drakům podobným stvořením jejich vejce sice není ničím výjimečný, ale zpracován je na jedničku. Jedinou opravdovou výhradu bych měl vůči konci, ten je i pro průměrně sečtělého čtenáře sci-fi lehce předvídatelný.


Poslední dvě povídky jsou velmi krátké a svým obsahem jaksi vystupují z řady. Život je boj od Jana Mrlíka můžeme považovat buď za vyprávění inteligentního vlka na neznámé planetě nebo za zápis z deníčku zdegenerovaného člověka. Je čistě na čtenářově chuti, které z možností uvěří, každopádně se jedná o nezvykle pojatý pohled na život z jiné perspektivy.


Ať už byly všechny tyto literární výtvory jakékoliv, povídka Přijďte k nám na toust! z dílny Jaroslava Jirana je tou nejlepší tečkou. Kratičká povídečka o Zemi budoucnosti, na které se (doufejme že) přechodně rozšířila vlna násilí. Na sotva osmi stranách si přečteme o přepadení jednoho extrémně klidného občana, jež se s nastalou situací vyrovnává s elegancí jemu vlastní… Povídka je to úsměvná, místy možná až stereotypní, ale přesto hezká.

 
Ptáte se jaká je to tedy celkově sbírka? Inu, dobrá. Avšak „jen“ dobrá. Ikarii jsem čítával dlouho a poměrně pravidelně, mám z ní proto vyhlédnutých pár favoritů. Jenomže co člověk to unikátní vkus, každý by do své vlastní sbírky zařadil jiné povídky. To co však uspořádali Jiran s Adamovičem podle mého názoru neodpovídá onomu zlatému středu, který by měl vyhovovat většině čtenářů. Na druhou stranu musím přiznat, že tématicky jsou misky vah vyrovnány dobře. Nalezneme zde sci-fi jak akční, tak humornou, místy se objeví i nějaká ta magie. Podle mého názoru kvalitu sbírky určují především její povídky, a ty v tomto případě jednoduše nedosahují závratných literárních výšin. Jsou čtivé, ale ne geniální. Pro otisknutí v časopise se hodí, ale do nějaké antologie by je souhrnně zařadil málokdo. Zároveň nechápu, proč se výběr konal jen z prvních dvou ročníků. Pravda, vydavatelství bude mít co uvést na trh, ale výměnou za tak nízkou kvalitu to rozhodně nestojí. Myslím si, že měla vyjít sbírka jedna, maximálně dvě, ale zato pořádně „nabouchané“.


K tomu všemu na knize zařádil pověstný šotek. Bohužel tu byli hned dva a měli svatbu, na které se tak zpili, že dělali ještě větší bordel než je zvykem. Lajdácké překlepy, věta ukončená v půlce – to je v Křišťálových sférách běžná praxe. Jak jsem se dozvěděl, problém byl ve scanování povídek přímo z časopisů místo aby se daly znovu přepsat písařce. Převodní program z obrázků do textu nasekal spoustu chyb, a korekce dělal bůhvíkdo… Na trh se kniha dostala sice ještě před Vánocemi, ale bylo to spíš ke škodě.


Ale abych jen nekritizoval. Velmi se mi líbil přístup obou sestavovatelů – ti zasvěceně napsali úvodníky s pár slovy o autorech a zároveň je požádali o napsání doslovu k jejich výtvorům. Jen díky nim si můžete přečíst dojmy i od takových metuzalémů sci-fi jakým je například Jack Williamson. Obálku Martina Zhoufa shledávám vhodnou.

S trošku větší dávkou kvality a bez ostudných chyb textu by Křišťálové sféry byly opravdu dobrou antologií. Bohužel se s největší pravděpodobností zařadí do skupiny průměrných sbírek, o kterých nebude hovořeno kvůli jejich obsahu, ale maximálně tak pro jejich příslušnost k časopisu, conu nebo sestavitelům.

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Žádné komentáře

  1. Ne, ne, ne
    Za prvé, Křišťálové sféry nemají “být tím nejlepším, co v [Ikarii] kdy vyšlo” – jen za zhruba první dva ročníky. Za druhé, v Tom šťastném dni NEJSOU “mužům záměrně podávány hormony” a NESTÁVAJÍ se z nich homosexuálové (a kdyby se to dělo, nebylo by to “vcelku pochopitelné”, nýbrž flagrantní porušení základních pravidel biologie člověka). Za třetí, Život je boj sice jistě “můžeme považovat za jakési vyprávění inteligentního vlka na neznámé planetě”, ale psán je jakožto příběh zdegenerovaných lidí na Zemi. A tak dále, haj hou, nedonutíte mě, abych tomuhle věnoval víc svého času.

  2. Račte prosím nahlédnout na zhruba sedmou stranu této knihy. Uvidíte tam tučný nápis: Křišťálové sféry – To nejlepší z Ikarie. Co si o tom mám tedy myslet? Jednoduše předpokládám, že výběr byl prováděn ze VŠECH ročníků a absence povídek z novějších čísel je známkou snižující se kvality. Víc k tomu ne
    mám co dodat.

    Ad Ten Šťastný den. Přiznávám drobnou nepřesnost v recenzi – mužům byly KDYSI podávány hormony a různé deriváty, ale od těch se pro vedlejší účinky upustilo a na scénu proto přišly ony vlaky smrti. Avšak za tou homosexuální stránkou věci si stojím, homosexualita všech členů stanice je dle mého názoru způsobena oněmi deriváty – jak víme, hormony v mužském těle udělají pěknou paseku.

    Ad Život je boj – Říká vám něco výraz umělecký záměr? Máte pravdu, povídku můžeme považovat za zápis z deníčku inteligentního vlka NEBO zdegenerovaného člověka. Právě balancování nad těmito tématy dělá povídku zajímavou. Autor snad párkrát naznačil jistou podobnost s člověkem, ale nechal si větší prostor než je zvykem pro další varianty, na čtenářově chuti uvěřit tomu, čemu sám bude chtít. Já uvěřil myšlence vlka a tak ji také čtenáři recenze předkládám.

  3. Pořád ne
    1) Vezměte knihu, zavřete ji, otočte zadní stranou k sobě a horní stranou nahoru (nebo spodní, pokud máte ve zvyku číst tak). Najdete tam napsáno “První kniha z nové edice Ikarie” a “právě z prvních ročníků Ikarie”. 2) Retrospektivy v Tom šťastném dni dokládají, že hrdinové jsou homosexuálové od přírody a zpřed revoluce; naopak tam není jediné slovo, které by svědčilo pro (údajnou) změnu v průběhu života vnějším působením. Hormony mohou libido potlačit, ne však přestrukturovat – přečtěte si nějakou učebnici endokrinologie nebo sexuologie. 3) Ne, děkuji, od člověka, který tvrdí, že Schattschneider se do Jez`rských zlomků “snažil včlenit pár hororových prvků”, interpretace autorských záměrů nepřijímám; ale dobrá, vyjádřil jsem se nešťastně. Tak jinak, Život je boj za inteligentního vlka na neznámé planetě považovat lze, s přivřením obou očí a ohýbáním logiky až k bodu zlomu; mnohem snadněji se propůjčuje konzervativní interpretaci (ozónová díra, zdůrazňování společného palce v opozici u inteligentních druhů).

  4. Hmmmm
    Tak nějak nevím co na to říct. Snad jen “A doprčic?” Dobrá, vina padá plně na mojí hlavu, budiž to výstrahou i ostatním rádoby profesionálním recenzentům, aby si vždy četli všechna malá písmenka, i pro tu velkou propagaci Ikarie na každé straně tak snadno přehlédnutelné. Omlouvám se všem čtenářům jakožto i Vám pane Vaňku.
    K Ten šťastný den se vyjadřovat nebudu, nic by tato diskuse nepřinesla, což se však netýká oněch hororových prvků v Jez´rských zlomcích. Pamatujete se na náhlý nárez zavražděného vojáka nebo zničení transportéru? Nevím jak jinak to nazvat, než hororový prvek. A v tomto případě IMHO ne moc povedený.

  5. Reakcia
    Len moja drobna reakcia. Kniha je nepritazliva a podla mojho nazoru prilis draha, najme ak zoberieme do uvahy pocet stran a cenu ako aj fakt ze poviedky su reprinty. Chyby ktore sa vyskytnu skenovanim textu miesto prepisovania su neospravedlnitelne. Jednoducho poukazuju na nedostatok ucty k citatelovi ked sa vykonana praca neprekontroluje. Mimochodom, je dost smutne ked pan Vanek Jr. nenasiel dost sil na to aby recenziu docital do konca. Najme ked ako redaktor by mal vediet ze kazda recenzia aj kritika je subjektivna, vyjadruje nazor recenzenta ktory moze byt rozdielny od nazoru nielen vydavatela ale i zbytku citatelskej verejnosti.

Zveřejnit odpověď