Kruté stroje (Kladivo na čaroděje 3) – Ondřej S. Nečas

Tuzemská fantastická série Kladivo na čaroděje pokračuje – ve třetím svazku se čtenářům představuje Ondřej S. Nečas. Právě první autorská rošáda zdvihá index očekávání a zvědavosti – jak si se sérií, jejíž úvodní dvě části vytvořil Jiří Pavlovský, poradí jiný autor?

Kruté stroje

Další případ Felixovi přináší sám Rashil, démon, který má na na něj páku v podobě uvnitř Felixova těla implantovaného souputníka z pekel, jehož uvolněním a následným převzetím nadvlády mu vyhrožuje. Felixova parta (prozatím stále bezejmenná) má vyřešit případy několika zdánlivě nesouvisejících vražd, které však zavání odérem tajemna. Parta paranormálních detektivů se tedy rozdělí na dvojice a pátrá.

Příběh by se tak dal nejsnáze připodobnit právě k prvnímu dílu série. Něco proniklo do našeho světa a neváhá to vraždit. Na Felixovi je přijít na to proč, kdo, a jak vetřelce zastavit. Kruté stroje tak opět představují snahu o propojení městské fantasy s postupy detektivky.

Rozdíly mezi stylem Nečasovým a Pavlovského jsou jaksepatří patrné hned na první pohled. Nečasův příběh je košatější, obsahuje několik doopravdy dobrých nápadů, ať už jde o “vizuály” monster, s nimiž se hrdinové setkají a utkají, či o využití matematických šifer k odhalení tajné zprávy. V popisech tajemných vražd naopak tak trochu od svého kolegy „opisuje“ – podobně jako Pavlovský v Magii pro každého naznačí situaci, aby samotný akt nechal odehrát “mimo obraz”.

Na druhou stranu Krutým strojům chybí lehkost, svižnost a vtip předchozích částí. Není to tím, že by obsahovaly méně akce či zábavných dialogů, to rozhodně ne. Jen v jejich estetice Nečas mírně zaostává – chybí jim svěžest, s jakou je předkládal Pavlovský, onen až komiksový “timing”. Knize by také prospělo lehké proškrtání – především v oblasti prvních zhruba padesáti stránek, jimž nadměrné množství popisů, často pojatých až neadekvátně poeticky, zásadně ubírá na dynamice.

Ve výsledku tedy Kruté stroje disponují příběhem srovnatelným, ba dokonce převyšujícím ten z Magie pro každého, oproti Pavlovského částem však představují propad na zábavnosti. Což je v případě ryze odpočinkové brakové (bez negativního zabarvení) literatury, jakou se Kladivo na čaroděje prezentuje, nepříjemnou zprávou.

Již brzy uvidíme, jak si se světem Kladiva poradí další autor – ve čtvrté části, Sonátě pro Azazela, z rukou, klávesnice a hlavně hlavy slovenského spisovatele Dušana “DuKe” Fabiana.

Zdánlivě banální případ vraždy tří lidí, kteří zřejmě věděli příliš mnoho, se povážlivě komplikuje, když na scénu vstupují démoni ovládající stroje a v novinách se objevuje podivný zašifrovaný inzerát skrývající vodítko k mimořádně cennému kouzlu. Felix Jonáš a jeho tým magických úderníků musejí napnout všechny své dedukční schopnosti, šarm a především veškerou hrubou sílu, která jim zbývá, pokud chtějí skrýš odhalit včas. A zatím kdesi v ukryté nádrži se zvolna probouzí obří mořská obluda… Série Kladivo na čaroděje vás zavede do našeho světa, jak ho neznáte… a jak ho ani netoužíte poznat. Alespoň ne na vlastní kůži. Světa magie, temných přízraků, oživlých mrtvol, zabijáků, démonů, psychopatů, nekrofilů, upírů – a to mluvíme jen o kladných hrdinech. Ti, proti kterým bojují, jsou ještě mnohem horší… (anotace)

Přečtěte si i recenze na předchozí díly – Magii pro každého a Město mrtvých.

  • Kruté stroje
  • Autor: Ondřej S. Nečas
  • Překlad: –
  • Série: Kladivo na čaroděje 3
  • Formát: paperback
  • Počet stran: 184
  • Cena: 169 Kč
  • Vydala: Epocha, 2013

Četli jste tuto knihu? Podělte se o názor. Kruté stroje si můžete zakoupit v našem e-shopu s 15% slevou.

Sdílet...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

55 komentářů

  1. Legrační je, že pominu-li úvodní scénu stavby, se mi právě ta první půlka knížky líbila víc než druhá a říkal jsem si: “Prosím, méně bojů, méně efektů, více vyšetřování! Ani ten “surový” Hammett se neutápí v popisu akce tak, jak je dnes zvykem!” ;-).
    Zajímavé je určitě porovnat s recenzí na Fantasya.cz, kde autorka konstatuje, pokud jde o četné popisy, že jsou “…dravě, obrazotvorně a velmi poutavě napsané.”
    Myslím, že to jako celek krásně dokladuje, jak důležité je čtenářovo očekávání – i vnitřní nastavení.

    Mimochodem, jsem trochu zmatený – je tedy dobře, že píše Ondra jiným stylem, než Pavlovský, nebo špatně? Protože na jednu stranu je mu vytýkáno, že to není “jako Pavlovský”, na stranu druhou pak zdůrazněno jakési “opisování od Pavlovského”… tak nevím. (Odteď každý, kdo nechá scény dohrát mimo záběr opisuje od Pavlovského? Mně vážně to “opisování” přijde jako příliš silné slovo.)

    Já ke knize prostě přistupoval jako ke knize od Nečase. Ne od Pavlovského. Možná i proto jsem byl víc potěšen tou “nečasovitější” částí, než částí, kde dojde na akci samu…

  2. standa.e
    Popisy jsou sice obrazotvorné, ale mě nudily. Ovšem já se považuji za odpůrce přílišných popisů.

    Jiný styl není buď dobrý, nebo špatný. Každý má něco do sebe. Nečas má zajímavější obsah, Pavlovský zábavnější formu.

    Opisování je samozřejmě nadsázka, nicméně, popis vražd mi přišel až příliš podobný na to, že jde o stejnou sérii s odstupem půlroku.

  3. Josef H.
    Tak já také ne úplně fandím hugovským popisům Paříže na 100 stran, ale faktem je, že zrovna Ondřeje považuji za jednoho z mála domácích autorů, který dokáže popsat šedivý sídlištní panelák tak, že mne to skutečně baví číst. Přestože bych sám napsal jen: “šedivý sídlištní panelák” a dál spoléhal na čtenáře, že už nějaký ten panelák v životě viděl.

    A dají se vůbec vraždy popsat jinak, než že je to buď surový popis či že kamera “taktně uhne stranou”? Zvlášť, když s tím Ondra pracuje dál? (Např. není vždy zcela zřejmé, zda jde skutečně o vraždu). Teď mě napadá, dá se vůbec napsat příběh z pohledu detektivů tak, aby to nebylo: “přijdeme už k hotovému”, pokud se toho zabíjení detektiv přímo neúčastní?

    Osobně jsem přesvědčený, že se tady Ondřej jednoduše držel spíš schématu detektivního žánru než schématu Pavlovského. Přesto se přiznám, že téhle výtce stále moc nerozumím PRÁVĚ PROTO, že jde o stejnou sérii v rozmezí cca půl roku.

  4. Dotaz k těm, co už četli: přináší kniha nějaký posun ve vývoji postav? U předchozích dvou dílů jsem měl jako čtenář ten problém, že mi postavy nepřišly nijak zajimavé. Ve smyslu pokud mi jsou postavy jedno, je mi jedno, co se s nimi stane, nebo jsou mi dokonce nesympatické, četba mě pak moc nebaví a tak pořád váhám, jestli se to série vůbec pouštět. A nemyslím teď na nějaké “ztotožnění se.” Pravdu je, že Město mrtvých na tom už bylo trošičku líp než Magie pro každého, ale pořád doufám v houšť a větší kapky 🙂

  5. to Schramm
    Nepřináší. Pro jistotu se o postavách nedozvíme prakticky nic nového a své schopnosti uplatňují ještě méně. Takže taková parta lůzrů, kterejm se náhodou podaří přežít a vyřešit případ. Někam se vytratil vtip, akce ho nenahradila a slušně řemeslně odvedené vyprávění ty nedostatky nenahradí.

  6. to Dardalion
    Ovšem musím říct, že ta poslední věta dost vystihuje moje obavy stran vývoje série. O to víc, že Pavlovského díly nevnímám jako extra vtipné (poměřováno jeho publicistickými texty, kdy i jeho recenzi na Twilight čtu s chutí a opakovaně).

  7. je to třetí díl a s přihlédnutím k tomuhle faktu je ten vývoj dostačující

  8. vtip
    ok, není to vtipné, ovšem pár fórků se tam taky najde. A určitě je lepší, že se Nečas o žerty nesnaží a netlačí v tomhle ohledu zbyteně na pilu. Jinak je to poctivě zvládnutá oddechovka s dobrým řemeslem, která určitě navnadí k pokračování. A jestli to čtete kvůli vtipu, tak jste asi na špatné adresy a doporučuji sehnat něco z humoristické literatury. Já to čtu kvůli příběhu – příběh je fajn. A ano, postavy jsou loserové, ale jak už jsem poznamenal, je to teprve třetí díl, před sebou máme dalších jedenáct a nikdo z nás neví, co se stane dál a kam se to posune

  9. to Schramm
    Nemohu porovnávat s Pavlovským, ale Klaudie na začátku dílu není úplně tatáž Klaudie jako na konci, Walter (jehož Pavlovský tak trochu opsal od Christie…tedy až na jeho zálibu v…) se také mírně posunul. Jak Felix si nejsem úplně jistý… Asi nejméně prostoru má Vincent, který mi teda (jako postava) ze všeho nejvíc připadal být opsaný od Wheddona (Jayne Cobb)…

    Hm, když nad tím dumám (a pominu Klaudiin technický antitalent), je Klaudie tak trochu Kayleee a Felix Malcolm Reynolds 😉

    Každopádně je asi nereálné čekat na samém počátku plánované serie nějaké výrazné charakterové proměny (Třeba Tině Salo to polobožství už v šesté knize vyloženě škodí).

  10. vývoj postav
    Tady jde spíš o moje nenaplněné očekávání, než že bych skuhral na neschopnost autorů. Asi jsem špatně pochopil záměr série.

    Má to být Kladivo na čaroděje. Hlavní postava má být někdo, kdo si dává čaroděje k snídani a obyčejný člověk ho ani nezpomalí. Spolu se svým týmem bude mydlit příšery v Česku a díky narušenosti jeho kolegů u toho bude kopec srandy. 🙂

    No, ale toho jsem se nedočkal. Kladivo na čaroděje byl zmydlen hned první čarodějnicí kterou potkal v prvním díle a nic tak extra nepředvedl ani v jiných pasážích. Aspoň to bylo celkem vtipný, první dva díly.

  11. Ono to jako série moc nefunguje. Pavlovský měl napsat řekněme trilogii – k jeho stylu tito hrdinové sedí, ale s dalším autorem to nefunguje. Příběh je dobrej, ale ti hrdinové tam nějak nepasujou.

  12. to Dardalion
    Vidím, že jsme na tom podobně. Já koukal na Magii… v hubou votevřenou a dojmy byly všelijaký, naštěstí dvojka to trochu srovnala. A přiznám se, že se obávám, mě banda looserů nebude bavit natolik, aby se ze mě stal věrný čtenář série. Ale pořád vyčkávám, než řeknu howgh.

  13. vývoj postav
    Vývoj postav je v plánu, ale bude probíhat postupně. Postavy budou čím dál schopnější a budou mít větší moc (ty které přežijí, samozřejmě).

    Záměr byl, aby každý díl byl jiný, střídají se autoři i žánry. První je tudíž spíše thriller, druhý zombie-horor, třetí víc detektivka, čtvrtý vyvražďovačka, atd. Možná je to riziko, že série nezíská věrné čtenáře, protože budou dostávat, co nečekali, ale je to lepší, než aby to po třech čtyřech dílech začalo být pořád to samé.

  14. By mě zajímalo, jak byl počítaný prodejní model. Páč cílem, ba přímo nutností, je u každý série získat věrný čtenáře. Aby vydavatel mohl znát předpokládaný obrat a zisk. A věrný čtenář je věrný pro to, že dopředu ví co dostane, že mu to sedí a že nemusí nad každým dílem dumat jestli to je jeho gusto.

    Za mě osobně rozhodne čtvrtý díl.

    A ano, já jsem ten, který chce furt “to samé”. Proto si nekupuju JFK. Tam dopředu netuším co dostanu. Nejen styl vyprávění, což bych u různých autorů dokázal překousnout, ale mění se i celková koncepce. Jako by nebyl žádnej suprvisor, kterej by si přečetl odevzdanou práci a řekl “Co to je? Jasně jsme se domluvili o čem to bude a co se tam stane! Četl/a jste všechny ostatní díly? Tohle si vemte a strčte si to tam kde slunce nesvítí!”. 😉 Ano, četl jsem všechny díly, ale měl jsem je půjčený a vydavatel za to tedy neměl ani korunu navíc. Což je hodně špatně.

    A taky by mě zajímalo, co je přesně myšleno tím “pořád to samé”. A proč by se to mělo vylučovat s různými žánry? Žánr přece vznikne podle toho, co hrdinové řeší, ale vůbec to nemá vliv na schopnosti postav, jejich interakce v rámci party a jak celkově příběh vyzní.

    A nezabíjejte mi, sakra, v humorně laděný sérii hlavní postavy. 😉

  15. to Dardalion
    vidíš a mě tohle střídání baví a stal se ze mě věrný čtenář. Kdyby to bylo pořád to samé, hodně rychle by mě to přestalo bavit. Proto třeba zbožňuju Buffy, kde se taky střídají různé proudy.

  16. Docela jsem se bavil
    ale … kdybyste mě zabili, nevzpomínám si, o čem to vlastně bylo. Tedy, pro mě je to zařazeno.

  17. Jsi si jistý, že se tam střídají různé proudy? Opravdu se díl od dílu mění povaha Buffy, její síla a dovednosti a to samé u jejich přátel? (nemyslím, když někoho z nich posedne démon 😉 )
    Spíš bych řekl, že je to dobrý příklad toho o čem mluvím. Kde se základ nemění a postupně se akorát přidávají nové okolnosti a řešení různých případů vyžaduje odlišný přístup od té stejné hlavní hrdinky a jejích přátel…

  18. to Dardalion
    Můžu dotaz: kde si vzal dojem, že má jít o humorně laděnou sérii? Ptám se proto, že mě k tomu jméno Jiřího Pavlovského taky svádělo, ovšem už Magie pro každého mě z omylu vyvedla a někde v diskusi tady to konstatoval io samotný Pavlovský, že záměrem není humorná série, ale spíš série akčně-hororová.

  19. Vzal jsem to z toho, jak byly napsány první dvě knížky. Sry, ale to na vážno snad nemohl brát vůbec nikdo. Kdybych to měl brát jako vážné příběhy, tak se to velmi hrubě nepovedlo a mé původní natěšení měním na velmi hluboké zklamání… 😉

  20. to Dardalion
    ale ty pořád zapomínáš na to, že jsou venku jenom tři díly a že k vývoji postav a schopností dojde, jak už tu poznamenal O. S. N. V Buffy to taky ze začátku fungovalo tak, že Buffy byla nejsilnější, zbytek party byli vometáci, kteří se v dalších sériích vyprofilovali a získali schopnosti. Kdybychom se pohybovali u nějaké epické fantasy, je jasné, že během 800 stránkové bichle se ti postavy různě mění. Jenže Kladivo funguje jako seriál a tam se na to jde mnohem pomaleji. Hrdina se nemůže jen tak změnit v bouchače, ale musí se k tomu dojít. Proudy – jasně, Buffy byla v základu o tom, jak holka bojuje s upíry, ale nabalovaly se na to další žánry – romance, problémy s dospíváním (což je žánr sám o sobě), horor, detektivka, muzikál… a když si to uvědomíš, tak nebojovala jenom s těmi upíry. Kladivo je taky v základu příběhem o čtyřech loserech, co řeší problémy s magií, ale zaplétá se tam do toho thriller, detektivka, horor, vyvražďovačka….

  21. to Dardalion
    Posouváš to někam jinam. Já jsem nikdy nenaznačil, že by se měly: “měnit povahy hrdinů, jejich síla a dovednosti a to samé u jejich přátel…”
    Naopak, hodně pozornosti se věnuje tomu, aby tohle všechno zůstávalo konzistentní a Jirka si to hlídá. Stejně tak události a reálie (s přihlédnutím k tomu, že magie není úplně předvídatelná 🙂
    Já jen psal, že díly mají být stylově a žánrově odlišné, a upřímně si ani neumím představit, že by to mohlo být jinak, u série s větším množstvím autorů.

    S věrnými čtenáři jsem se špatně vyjádřil, samozřejmě všichni doufáme, že takoví budou – ale budou mít sérii rádi právě pro tu pestrost, ne že si budou co čtvrt roku chodit do krámu pro svůj díl krve a hlášek v zaběhlém schématu. Tady nechci mluvit za nakladatelství ani ostatní autory, ale mně by asi hodně rychle přestalo bavit něco takového psát.

  22. to Dardalion
    OK, pak je to o odlišném pojetí humoru. Já bych z Magie zaskočený, že se Pavlovský drží dost zpátky. I když pak člověku dojde, že nic jinému mu nezbývá, aby mohl sérii psát i s jinými autory a ne jen s Kopřivou. Kladivo zatím vnímám tak nějak na půl cesty, rozhodně ně jako humorně laděnou sérii, i když samozřejmě smrtelně vážně to brát nelze, jak píšeš. Imho to ani kór humorně laděné být nemůže, protože kdo by z našich autorů bych schopný se na sérii podílet, aniž by celek ztratil na soudržnosti, jak píšeš?

  23. to o. s. n.
    Vidím to úplně stejně. Číst 4x do roka něco na jedno brdo by mě též nebavilo.

    Obecně k sérii a tomu co zaznělo v diskusi: Za sebe doufám, jak už tu zaznělo, v rychlejší vývoj postav, zatím jim v mých očích chybí větší životnost (mluvím teda ještě bez znalosti zde diskutovaného třetího dílu). Osobně bych moc nesouhlasil s názorem, že Kladivo má seriálový koncept a proto je vývoj pomalejší. Mám za to, že čtenáře je naopak potřeba co nejrychlejc nějak zaháčkovat, nejlíp tak, že čtenáře bude zajímat, co se těm týpkům stane 🙂 U sebe se trochu bojím, s ohledem na looserství hlavních hrdinů, aby to nedopadlo jako s True Blood. Postava Sookie mi byla tak protivná, že jsem seriál po dvou dílech zabalil. Zatím ale převažují pozitivní recenze, takže Kruté stroje už jsou doma a teď jen najít na ně čas 🙂

  24. Obávám se, aby se diskuze nezačala točit v kruhu jen pro to, že se nedokážu pořádně vyjádřit… 🙁

    Martin Stručovský
    S tím naprosto souhlasím. Ale tady byl Felix představen jako eso, které bylo z nějakého důvodu na čas u ledu. Měl být špičkou v agentuře, která potírá čaroděje, čarodějnice, démony a podobný neřády. Představoval jsem si ho jako Bonda, který je odříznutej od svý organizace, ale schopnosti mu zůstali. Takže je to bouchač jak sviňa a jen si musí vybudovat další podpůrnou organizaci a nový tým. Takže on začíná hóóódně nahoře a jeho vylepšení budou jen velmi pozvolný, ale když se tak stane, tak to bude zase sakra znát.
    No a jeho nový tým jsou psychicky narušení loseři, kteří maj však ohromný potenciál a právě jejich potenciál se bude rozvíjet daleko rychleji, aby za čas byli Felixovi silnou oporou.
    A právě ten jejich vývoj může probíhat napříč různými žánry. Skrz thriller, detektivku, horor, vyvražďovačku…

    o.s.n.
    Mi právě přijde, že se to nepodařilo dodržet. Aby postavy měli svoje daný schopnosti a povahu. OK, může to být jen můj dojem, ale prostě to tak mám. Sakra, Felix je úplně mimo, nic neumí. 🙁

    Schramm
    Ano, je to těžký úkol. Ještě že nejsem spisovatel a nemusím číst jak někdo skuhrá kraviny nad mým těžce vytvořeným dílem… 😉

  25. Možná jsem měl při čtení tohoto dílu tu (ne)výhodu, že jsem nečetl první dva (vždycky jsem v knihkupectví otevřel, prolistoval a zase zavřel. Tenhle jsem koupil proto, že mám rád Ondřejův styl psaní). Takže – pokud JE pozadí Felixe takové, jak píše Dardalion – a je tak reprezentované už od prvního dílu, tak ano, je výsledný Felix opravdu asi trochu špatně. Teď jde jen o to, zda takový byl i v prvním a druhém díle… Leda by mu démoni vyluxovali schopnosti… 😉

  26. Super diskuze. Pevně věřím, že by zde přítomní dokázali filozoficky rozebrat i “O zvířátkách pana Krbce” nebo “Krkonošské poudačky”.

  27. Přijde mi, že se tady pár lidí snaží celou sérii někam zaškatulkovat. Pokud nemáte rádi, když se střídají autoři a žánrové styly, tak to nečtěte. To je stejné jako bych měla ráda fantasy, četla sci-fi a stěžovala si, že mi tam chybí magie. Takže tuhle kritiku moc nechápu. Taky pokud od toho očekáváte něco, a dostanete něco jiného, tak to zase není vina autorů. Možná mám výhodu v tom, že čtu i Agenta JFK a v tom, že jsem dosud neznala Pavlovského ani Nečase, takže jsem neočekávala nějaký jejich styl. NIcméně počítám s tím, že každá kniha bude od každého autora jiná, a právě o to jde – trochu jiný styl, trochu jiný žánr. Problém je ve společných postavách, a pokud je Pavlovský vytvořil tak jak je vytvořil, hlavně jejich vtipné hlášky, tak ostatní autoři musí Pavlovského napodobovat, protože tam vtip nesmí chybět. Ale zase jak to který autor umí, Pavlovský ho tam bude mít víc, ale to neznamená že budu Nečasovi vyčítat, že ho tam má málo. Jednoduše, pokud vám je proti srsti tahle různorodost a nejste schopní akceptovat a pochopit, že každý autor je jiný, tak to nečtěte a nekritizujte. Přijde mi že byste radši kdyby všechny díly napsal Pavlovský a všechny v jednom duchu. Co se týče vývoje postav, taky jsem si říkala, že to jde nějak pomalu, ale při čtení druhého dílu jsem si uvědomila, že co kniha to nějaký případ a v zákulisí se dál vyvíjí postavy a jejich příběhy. Nečtu to jen kvůli té hlavní příběhové linii, ale proto, že mě to baví a těším se na další příběhy. A k té bandě looserů, mně jsou postavy sympatické a baví mě. Líbí se mi, že dělají chyby (což teda narážím na poslední díl). Mít superhrdiny, co pomlátí všechny kolem sebe bez většího úsilí a bez překážek není ono. Jinak nevím jak vy, ale pokud si přečtu první díl série, potom přečtu další dvě tři knížky, přečtu druhý díl, tak už mám docela problém pamatovat si detaily. Nebo pokud čtu jeden díl třeba dva týdny, každý den kousek, nebo týden nečtu vůbec, tak mi nějaké věci vypadnou. Asi jenom superrychle zapomínám, takže to beru jako výhodu a to že se Klaudie chovala teď jinak než minule jsem nějak nepostřehla.

  28. to Kulaqin
    Tak zase bych to tady nepřeháněl. Zatím to kvalit pana Krbce a sojky práskačky nedosahuje. 😉
    Btw. Co já se jen načekal na každý nový Čtyřlístek… 🙂

  29. to Lucky
    Přečti si, prosím, co tu kdo napsal. Právě na to co píšeš si vůbec nikdo nestěžuje. Tak, tím jsou vyřešeny 2/3 tvého textu.

    A ke zbytku jen větička. My nechápeme, proč měl být Felix nejlepší, když nic neumí.

  30. to Dardalion
    Čtyřlístek je perfektní. Líbí se mi, jak tam ta zvířátka spolupracují! A pak že to nejde bez střílení, sekání a stříkající krve! A ty “hlášky” jsou taky mnohem lepší…

  31. Felix
    Nemyslím, že by o Felixovi někdo říkal, že byl nejlepší. Možná tak on sám, leda. Byl dobrej, ale není to superman. Je to agent ve výslužbě, který byl pět let v blázinci a teď se dává dohromady. Je rychlejší, odolnější a rány se mu samy hojí, do jisté míry, a taky je trochu odolný na magii. A má znalosti a konexe, a protože už viděl dost kouzel, trochu fušuje i do kouzlení, to je všechno. Ne, fakt, superman by byl nudnej…

  32. to o.s.n
    Však jsem taky nemyslel supermana s modrým trikotem a červenýma slipama. Proto jsem jako příklad uvedl Jamese Bonda. 🙂

    ……

    Velitel se naklonil nad Felixe. „Tak poslouchej. Jestli si myslíš, že budeš mít kvůli minulým zásluhám nějaký výhody, tak se šeredně pleteš.“
    Felix se naklonil k veliteli a usmál se. „Kdybych neměl zásluhy, tak bych teď ležel na zemi a hrál se svými zuby cvrnkanou. Ani by vás nenapadlo se se mnou bavit.“

    ……

    „Nebo jsem jen velmi dobře informovaný,“ usmál se Kilián. „Ale aby bylo jasno: Nejsem rád, že ses vrátil ze záhrobí. Vaše zlaté časy skončily. A díky bohu dřív, než jste stačili všechno rozmlátit. To byla přece tvoje metoda, ne? Do všeho praštit. Kladivo na čaroděje. Tak ti říkali.“

  33. Mám za sebou cca 70 stran a zatím spokojenost, třebaže původně jsem měl z mě neznámého autora (sorry) a hlavně námětu (zavánělo mi to až moc new weirdovsky) obavy. Musím ale říct, že mě kniha baví a i ty vzpomínané popisy vnímám jako plus. Ve výsledku to vidím tak, že si dnes po dlouhé době koupím Pevnost s knížkou, protože Ondřej Nečas mě jako autor zaujal. Sama série mi přijde díl od dílu lepší, ale na kvalifikovaný závěr bude čas až po dočtení 🙂

  34. to Schramm
    On je Ondra z líhně Ikarie, tak se není třeba omlouvat, že ho neznáš 😉 Ale jsem rád, že jsi to zkusil a že to není pro tebe propadák. Osobně mě ta druhá půlka s akcí přišla méně zajímavá, ale to může být jen můj osobní dojem. Jinak díky za připomenutí, chtěl jsem si kvůli Ondřejovi tu Pevnost koupit také.

  35. Takže můj rezultát: poměrná spokojenost, peníze, tím méně čas nepovažuju za marnotratně vyhozené 🙂 Kruté stroje mě bavily o dost víc než Magie pro každého (daň za pilot a hlavně podivnou pointu), ale o poznání méně než Město mrtvých. To ale taky může být tématem. Mikrovlnkoid je sice zajímavý nápad, ale mě osobně coby netechnika to jako námět moc nevzalo. Asi se taky musím přiklonit k názorům, že první polovina knihy je z nějakého důvodu, který nedokážu vystihnout slovy, lepší než druhá, která mizí tak nějak do ztracena. Kniha jako celek přesto není špatná, řemeslně na dostatečné výši, narozdíl od recenzenta kvituji v povděkem právě ty barvitější popisy a výsledek proto hodnotím jako lehký nadprůměr. Čili asi odpovídajícně rozsahu a žánru. Potěšený jsem obzvláště tím, že mi nelezli na nervy hlavní postavy, i ten Jonáš je celkem v cajku (byť podobně jako Dardalion nechápu, kde se vzala jeho přezdívka a renomé, v tomhle směru by asi bylo záhodno, aby další díly Jonášovu osobní historii rozvedly – českého Johna Constantina v něm zatím vidět nedokážu :)), takže do budoucna hledím ve věci Kladiva na čaroděje s lehkým optimismem 🙂

  36. Fantasy planet pro 6 rýpalů
    Fantasy planet nečtu moc dlouho, ale jsem překvapen, že všechny diskuse o české scifi ovládá asi pět šest nespokojených čtenářů, kteří kritizují vše a tím jak si navzájem odpovídají či podporují se, vytváří dojem, že každá kniha kterou odsuzují, je hrozná a pak si člověk lehko spočítá, že jsou to stále ti samí.
    Divím se jim, kolik mají času psát sem ty neustálé jejich (opravdu hloupé připomínky a navíc zjištuji, že sem dokonce píšou pomluvy, co kde zaslechli a dokonce zde uvádějí jména třetích lidí, kteří si to třeba ani nepřejí. Kromě českých knižních řad (jak dlouho jsme na podobné řady čekali! ) odsuzují i znovuzrozený časopis Pevnost, zatímco nečitelnou, zastaralou a v anktetách podvádějící a ovlivňující XB (také jsem něco zaslechl a mám na to důkazy, jako ti vaši rýpalové) s tzv. béčkovými povídkami a anketou jednoho redaktora vychvalují, tak je zřejmé, odkud vane jejich vítr.
    Osobně se divím redakci, že si z docela pěkného webu nechá díky pár nevyrovnaným a zakomplexovaným jedincům ničit svou práci. Věřte mi, že váš pěkný web je ovládáný těmi samými lidmi – a protože mluví slušně (i když pomlouvají, lžou a urážejí – jako to umí spousta politiků) , tak jejich příspěvky nemažete. Když se jim někdo ozve a otevřeně řekně, co si o nich myslí, tak toho naopak hned smažete. Všiml jsem si toho už u víc komentářových soubojů.
    Asi s těmi rýpaly máte podobné názory, tedy to, naše fantastická literatura nestojí za nic – tak byste je mohli asi vzít do redakce. A nebo se propojte s onou podivnou redakcí XB1. A přestanou vás číst lidi stejně jako tu XB1.

  37. Já bych hlavně přestal s tím umělým budováním protisobě stojících táborů XB-1 a Pevnost.

    A k Liborovu příspěvku: vážně je nutné to sdělení dublovat? Protože pokud to chápu u diskuse pod JFK 30 (imho tam debata fakt ujela), tak tady se podle mého diskutuje na úrovni, vyargumentovaně a na online poměry k věci.

  38. ano, i zde to má smysl
    Opět zde oněch 6 lidí napadá otevřenou, začínající řadu, která se teprve vyvíjí. Chápu to tak, že tihle lidé si nepřejí žádné dobrodružné řady ani novinky na českém trhu. Líbí se jim jen podivné povídky nevydávaných či neprodávaných autorů a autorek. proto to schramme uvádím i zde. Steujně jako argumenty oné šestice se opakují již několik desítek komentářů, i já si dvolím dublovat své názory. Vy děláte to samé pod každou diskusí. A je mi zřejmé, že tzv. červené likes budou u mých komentářů bohaté. Čiňte se. Je vás šest. Takže očekávám šest záporných likeů.

  39. to Libor
    Hmmm, možná by stačilo si tu diskusi pořádně přečíst.

    A jestli to chápu dobře, je výtka za nepřátelský postoj vůči Kladivu… vztahován i na mne (vy děláte to to samé… je vás tu šest…)? Takže pokud knihu zhodnotím jako lehký nadprůměr, vyjádřím potěšení, že jsem se díky ní seznámil s tvorbou mě dříve neznámého, leč zajímavého autora, a výslovně konstatuju, že se těším na pokračování, tak to znamená, že si nepřeju novinky na českém trhu a že nefandím dobrodružným řadám? I když Kladivo a třeba i JFK kupuju a čtu? Aha… Odsuzuju Nečasovu knihu a přitom jsem si právě díky zkušenosti s Krutými stroji koupil Pevnost s jeho další knihou i jednu starší XB-1 s povídkou? A jelikož kritizuju Kladivo na čaroděje, tak jsem agent XB-1, kde Nečas primárně publikuje? Aha… Asi to nechápu 🙂

    Možná by stačilo pochopit, že určitá upozornění, dílčí výhrady a sdělení dojmu není primárně akt nepřejícnosti nebo nepřátelství, ale jednak právo, jednak něco, co třeba vezme autorský tým v potaz a třeba to nějak zohlední, pokud sezná, že výhrada/dojem je opodstatněná. A to zohlednění či nezohlednění je zas výsostné právo autora.

  40. omluva
    Omlouvám se, opakující se nicky v mnoha komentářích se mi spletly. Myslel jsem (ze všech diskusí) zejména pana Standue, Kulagina, Vaňka, anonyma, autora a další.

  41. Dovolím si jenom poznamenat, že i já hájil knihu, pod niž se zde diskutuje a… A také nechápu, jaký máte v kontextu s Kladivem problém s XB-1 (jež nám, ostatně, zde diskutovaného autora vychovala)… 😉 Můžu poprosit o vysvětlení?

  42. to Schramm
    Takže máš doma buď Pouliční lezce nebo Krůpěj pontského medu. Mimochodem, v Pevnosti 2010/4 vyšel Ondřejovi Zeranin pás.

  43. to standa.e
    Bingo, jsou to Pouliční lezci (mimochodem, moc dobré čtení).

  44. Českých fantastických sérií hubitelé lítí – Anonymové, Vaňci a Kulagíni 😀

  45. to Schramm
    Kouzlo Ondrova psaní je v jeho přirozeném a lehkém jazyce. Poprvé jsem si to opravdu uvědomil u jeho povídky “Supertajný večírek”. Tehdy jsem si řekl poprvé: “Sakra, takhle NORMÁLNĚ a při tom zábavně a bez zbytečných kudrlin bych chtěl umět psát.”

  46. Nejdříve jsem byl překvapen liborovým komentářem. Pak jsem si přečetl komentáře a řekl bych, že líp jak Schramm bych to asi shrnout nedokázal:

    “Možná by stačilo pochopit, že určitá upozornění, dílčí výhrady a sdělení dojmu není primárně akt nepřejícnosti nebo nepřátelství, ale jednak právo, jednak něco, co třeba vezme autorský tým v potaz a třeba to nějak zohlední, pokud sezná, že výhrada/dojem je opodstatněná. A to zohlednění či nezohlednění je zas výsostné právo autora.”

    A hlavně, pro libora a Lucky, nejdůležitější část:

    ” možná by stačilo si tu diskusi pořádně přečíst”

    🙂

    A s těma nickama jsem se fakt zasmál. 🙂 Většina z nich sem před liborem nic nenapsala.

    A teď se jdu juknout na diskuzi pod JFK. Podle reakcí zde to bude i tam zajímavý… 😉

  47. to Dardalion
    Děkuji ti, náčelníku, že ses mě zastal 🙂

  48. to Schramm
    De nada, bro… Hlavně neroň kroupy… 😉

  49. Nenavážejte se do Standy
    Prosím vás, nechte Standu bejt. Až budete mít takový problémy s erekcí jako má on, tak vám taky nezbude než se realizovat v diskusích na FP.

Zveřejnit odpověď