Leviatan – Westerfeld Scott

Svět rozdělený na dva tábory. Jedni věří v dokonalost živého organismu a existují díky machinacím s DNA, druzí rádi šroubují a skládají ozubená kolečka. Oba tábory spolu žijí v křehkém míru, který může změnit jediná kapka jedu. Zahraniční politiky selhávají, zbrojovky jedou naplno a naděje se upírá na malého chlapce, který může znovu nastolit mír.

Leviatan

Definovat, co všechno steampunk je a co není, by bylo velice obtížné. Kdybychom měli vyslovit jednoduchou definici, tak je to žánr, kde autoři kombinují historickou dobu (povětšinou viktoriánské Anglie) se všemožnými vynálezy (od pušek po roboty, vzducholodě a bůhví co ještě poháněné parou).

Leviatan z této svazující definice vybočuje. Místo Anglie 19. století tu máme Anglii a Evropu počátkem 20. století a místo páry diesel, ale na podstatě žánru to nic nemění. Leviatan je kniha, která si nehraje na žádného objevitele nových podob tohoto subžánru, ale razí si cestu již známou a podle ohlasů i čtenářsky oblíbenou krajinou. Scott Westerfeld vytvořil v díle svět, který se podobá tomu našemu před první světovou válkou, vlastně těsně před ní a jak se lze domnívat, v dalších dílech i během ní. Jaká jiná událost než válka by autorovi také dovolila masově prezentovat všechny ty úžasné válečné stroje?.

Hlavní hrdina je syn arcivévody Františka d´Este Alexandr, který se u svého příbuzenstva netěší právě velké oblibě, a tak když je v Sarajevu zavražděn jeho otec, musí mladý šlechtic prchnout, jelikož po něm jdou Němci, kteří údajně stojí za atentátem s jasným cílem rozpoutat válku.

Druhá linie příběhu vypráví o mladé dívce jménem Deryn, která se dává do služeb britského námořnictva. Bystrý čtenář brzy pocítí jednoduché rozdělení sil v knize na dva přesně protilehlé tábory. Hlavní hrdinka se navíc, aby to nebylo jen tak jednoduché, vydává za chlapce, a je velice zábavné číst pasáže o objevování světa mladíků – tedy nadávky, pošťuchování a hulákání. Ostatně, krásně se to projeví v druhé části knihy, kdy se postava Deryn vžije do své role natolik, že ji má čtenář chuť praštit.

Kniha jasně dává najevo, že je určeně zejména mladším čtenářům. Nejde však o žádnou pohádku, v níž by zepelín nahrazoval jednorožce. Starší a zkušenější čtenář brzy odhadne, jak se celý příběh bude vyvíjet. Žádné překvapení se skutečně nekoná, autor jede ve vyjetých kolejí klasického postupného vývoje hlavních postav a jejich sbližování.

Westerfeld si však přichystal i několik příjemných překvapení, které obohatí sice klasický, ale přesto kvalitní příběh. Cílový čtenář se má identifikovat s hlavním hrdinou a prožívat s ním naplno jeho nebezpečnou a strastiplnou cestu, proto je také hlavním hrdinům okolo šestnácti let. Jejich putování je však zábavné a příjemné číst, i když je příjemcův věk o dekádu či několik výš.

Autor používá archetypální postavy, třeba Volgert je takový hodně nevrlý Obi Wan Kenobi, vychovává hlavního hrdinu, utváří jeho charakter, z čehož vznikají mnohdy zajímavé konflikty. Příběh pak vyvrcholí v napínavém zakončení, jež sice mnozí vytuší, které ale přesto důstojně uzavře první svazek a nechá čtenáře v blaženém očekávání dílu dalšího. Komu by však jednodušší děj vadil, autor si pro něj schovává ještě jeden trumf, a tím jsou kulisy příběhu.

Scott Westerfeld si pro knihu nemohl vybrat lepší dobu. První světová válka sama o sobě přímo vybízí k tomu, aby byla použita jako kulisa do steampunkového románu. Století páry stále svými dozvuky obohacovalo symfonie nově nastupujících spalovacích motorů a dennodenně vznikaly nové vynálezy, které mnohdy ani nefungovaly. I když název žánru v sobě obsahuje páru, v knize jí moc není. Autor se zaměřil na již pokročilejší techniku, ale není proč plakat.

V Evropě existuje dvojí svět – industriálové, reprezentovaní jak jinak než Německem, vytvářejí svoji společnost na technických výdobytcích v podobě motorů, pístů a děl. Jejich protivníci – darwinisté – spoléhají na kombinace DNA živých forem a jejich slučování do speciálně šlechtěných živých tvorů. Kniha tak velice silně připomíná rozdělení světa, které použil Bruce Sterling v knize Schismatrix. Tato dualita světa způsobuje, že se na jedné straně prohání kráčející stroje s děly ve velikosti dnešního tanku až bitevního křižníku na osmi masivních nohou a naproti nim stojí sloni křížení s bůhví čím, vzducholodě z velryb, které v sobě obsahují celý ekosystém, a podobně. Kniha je doplněna hojným počtem ilustrací od Keitha Thompsona, které dobarvují text a pomáhají čtenářově fantazii si daný stroj představit. Čtenář tak má pocit, že čte román jako z pera Julese Verna.

Když tedy srovnáme všechna pro a proti, tak se před námi otevře jednoduchý příběh zacílený na mladšího čtenáře, čemuž odpovídá i vysázení stran větším řádkováním a množstvím ilustrací. Příběh, i když je recyklací podobných, je čtivý a zábavný, stejně jako obě hlavní postavy, kterým čtenář fandí a drží palce. Kniha nabízí všechno, co si člověk představí pod pojmem steampunk – kuriózní, a přesto promyšlené vynálezy jako z budoucnosti zasazené do naší minulosti. Autor si zároveň vybral i velice příjemnou dobu, která mu efektivně a bez námahy podmalovává celý příběh a umožňuje či spíše v budoucnu ještě umožní další prezentaci techniky a strojů.

Ve výsledku tedy máme čtivou a zábavnou knihu, která potěší nejenom mladší čtenáře, ale i ty starší, které, když už ne příběh, zaujme alespoň technická polarita světa, takže nebudou zklamáni. Tato kniha je po kvalitativní stránce nadprůměrná a lze ji doporučit jak milovníkům klasických příběhů hrdinské fantasy, tak všem, kteří mají rádi 20 000 mil pod mořem a jsou smutní, že tu vychází jen málo podobné literatury.

První kniha série Leviatan. První svazek nesmírně napínavé nové série pro mladé dospělé. Odehrává se v alternativní steampunkové minulosti, v níž je svět rozdělen na Rachoťáky, kteří ovládají ohromné parní pochodující válečné stroje, a Darwinisty, jejichž hybridní „potvůrky” fungují jako vzducholodi, parní vlaky, válečné lodi i ponorky. Příběh se odehrává těsně před první světovou válkou. Alex, utajený levoboček nedávno zavražděného arcivévody Františka Ferdinanda, prchá před strýcem Františkem Josefem, který ho chce zavraždit, do Švýcarska a tam se seznámí s Deryn, skotskou dívkou, která se v převleku za chlapce stane plavčíkem na válečné vzducholodi Leviatan, ohromném ekosystému složeném z velryb, netopýrů, včel, šestinohých psů závislých na vodíku a všelijakých jiných potvor, díky níž je neporazitelná. (anotace)

• Autor: Scott Westerfeld
  • Překlad: Lumír Mikulka
  • Formát: hardback