Líheň 2: Královna smrti – Žamboch Miroslav

Už pár týdnů tato kniha čeří neklidnou vodu přiznivců dnes již klasické akční „kulhánkoviny“. První díl Líhně buď opravdu pobavil a získal obrovské množství fandů, nebo vyvolal úplné znechucení a dočkal se nepochopení. Každopádně se na pultech zjevil díl druhý, který veškeré tahanice a otázky v očích vyjasní.

Žamboch Miroslav - Líheň 2: Královna smrti

Velmi pochybuji, že si má slova čtou lidé, kteří před pár měsíci nečetli Smrt zrozenou v Praze. Takže i z tohoto faktu dále budu vycházet. Pokud se přeci jen najdou, doporučuji kliknout na recenzi na první díl, nebo si jej rovnou koupit :-). Obálka je opět provedena s důrazem na detail a i fotky uvnitř knihy nenechají nikoho na pochybách, že se jedná o pečlivě připravované dítko, i když prapůvodní nápad k většímu románu rozhodně nesměřoval.

Děj začíná tam, kde skončil. Takže žádná kouřovka, žádný oddech. Okamžitě se ponoříte opět do zapeklité situace všech známých hrdinů. Na nic se nečeká, vždyť Marice a jejím přátelům jdou neustále po krku pololidské bestie. Proto náš tým musí získat větší průraznou sílu – připravují snad tuny stříbrných kulek; více rukou pro střelbu – najímají mafiány pražského podsvětí; zjišťují sídlo svých nepřátel – sledovací akce atd. Samozřejmě nic není až tak jednoduché a u všeho se vyskytne dostatek nebezpečných i střelným prachem smrdících situací. Osnova bude víceméně stejná jako dříve. Stát se důstojnými protivníky a poté nepřátele zašlapat do země tak hluboko, aby už nic dalšího nenatropili. Což se stane docela tvrdým ořechem i pro naše malé komando.

Jak již z prvního dílu víte, tak nejen Marika se vyvíjí a stává se stále vražednější. Tentokrát ovšem, jak už z názvu vyplývá, půjde o změny opravdu drastické. Což každopádně nebude bránit většímu zážitku i užitku ze zabíjení protivníků :-). Barbarossa se stane přímo božským střelcem, který nikdy nemine, Filip bude svištět jako vítr. Každý si užije svých modifikací s přímo nezměrnou zálibou. Dle mého názoru je jedna z nejvydařenějších postav (alespoň pro mě) Kas. Ruský mafián,  pro kterého je Marika přímo zbožňovaným idolem. Jeho reakce a komentáře pěkně koření vztahy, jelikož ostatní k ní cítí spíše přátelství a úctu, než přehnaný obdiv. Co se týče dalších subjektů (slovo postava není nejvýstižnější), tak čekejte nové a především silnější hráče. Nemohu toho příliš prozradit, ale určitě se setkáte s vyšší mocí a celá kniha asi v polovině dostane úplně nový nádech. Nebudete dále tápat v uličkách neznámých proměnných. Vše bude jasně definováno a karty vyložené na stole budou pouze čekat na poslední trumfy. Děj bude směřovat do finálního střetu tří stran. A věřte, toto setkání otřese celou Prahou.

Jak na konci zjistíte, tak Mirek Žamboch nechtěl docílit jen další kopie děl pana Kulhánka. Jde o víc a pochybuji, že by to někdo podal výstižněji, než Tomáš Němec na úplném závěru. Ale doporučuji nečíst předem, připravili byste se o pár malých překvapení. S celou ideou pana Žambocha je spojeno i umístění do Prahy a vyskytnuvších se postav. Téměř se střetnete s panem Rulhánkem (J. Kulhánek), potkáte vražedkyni Rudrun (Gudrun), zabijáka Žierneho (vydavatel Čierny), někoho podivného se jménem Direš (kdo to asi je :-)), mrknete do tiskárny a vlastně vysledujete hodně zkomolených, zato pravdivých skutečností ze sci-fi a fantasy businessu. Navštívíte i knihkupectví Krakatit (i když z něj mnoho nezůstane :-)) a pokud budete hledat, určitě najdete další a další pojítka se současným děním na poli SF&F v reálné české kultuře. Ještě jsme tam mohli být zamotaní redaktoři FP a bylo by to kompletní :-). Tím chci říct, že nesmíte očekávat jednoduchý, přímočarý děj, kde jde jen o výborný akční příběh a lítající kulky do všech stran. Jedná se o určitý pokus o nahlédnutí do světa nás, příznivců této minoritní literatury, o pokus opravdu něco sdělit. Je mi jasné, že určitě bude dost z vás, kterým tohle nebude příliš vyhovovat a za chvíli s útěchou budete laskat v rukách novinku od pana Kulhánka. Ale i přes tuto reálnost / nereálnost jde o nadprůměrný počin, který když už ne kvůli originalitě tvůrčí (přeci jen jde částečně o kopii dle J. Kulhánka), tak kvůli originalitě myšlenkové získá dostatek fandů a čtenářů, kteří na Líheň nedají dopustit. Osobně se přikláním ke druhé skupině, i když nemám nijak vyhraněný názor a sci-fi a fantasy čtu především kvůli pěknému odreagování se od často peprného života. A představovat si, jaké by bylo pobíhat po Praze jako polobůh a odstřelovat nestvůry nemůže nikomu uškodit.

Jak jsem již říkal v úvodu, pochybuji, že si tuto recenzi čte někdo neznalý prvního dílu. Takže pokud se vám Smrt zrozená v Praze líbila, Královna smrti bude také. Jestliže jste už tam měli problémy s popisovanými fakty, radši ve čtení druhého dílu ani nepokračujte.

PS: Tak mne napadlo, jestli pan Kulhánek neodpoví v nějakém dalším románu po svém a nevznikne jakýsi souboj mezi dvěma současnými velikány v tomto oboru :-).