Magazín F&SF 01/2006 – Šust Martin (ed.)

Prvnímu číslu obnovené edice F&SF vládne neopakovatelná novela „Kmeny z Běly“, které je věnována i velmi povedená obálka.

Šust Martin (ed.) - Magazín Fantasy & Science Fiction 01/2006Podívejme se ale po pořádku na celý obsah čísla.

Úvodní řeč Martina Šusta je nostalgicky dojemná a připomíná, kolik práce se na magazínu udělalo do dnešní doby. Ale nepředbíhejme, prvním zázrakem vůbec bylo, že se ho u nás povedlo obnovit.

Povídka „Pod hladinou jezera“, jejímž autorem je u nás známý Garth Nix, odhaluje zajímavou verzi příběhu paní z jezera. Jeho pojetí je natolik neobvyklé, že ohromí, zároveň se ale jedná o čtivý příběh v ich formě. Zkrátka dobře vybraný text pro začátek. (70%).

Následuje teoretický text překladatele Otamara Dvořáka, který zachycuje „Fenomén Lukjaněnko“. V článku jsou zmíněny bibliografické údaje a sám překladatel Hlídek ukazuje klady i zápory Lukjaněnkovy tvorby při srovnání s tvorbou bratří Strugackých. Zejména pak mluví o fenoménu Hlídek, které před pár roky vyvolaly malý vydavatelský boom ruské fantastiky u nás.

Následuje povídka „Chytrák hlupákem“ od Matthewa Hughese. Jedná se o úvod volného cyklu příběhů s detektivem Henghisem Hatrhornem, jenž se v originále objevuje na stránkách magazínu několik posledních let (a tuším, že česká mutace není příliš pozadu). Zápletka začíná hned na prvních řádcích, kdy největší záhadolog ve městě přijde o svůj intelekt, peníze i krásnou tvář. Načež zjistí, že tato nehoda se stala veškerému mužskému pokolení v celém městě. Vtipné dialogy s UI, neotřelé vyústění, to jsou hlavní klady autorova stylu. (80%)

Recenze Miroslava Žambocha na román V pavučině jen potvrzuje kvality publicistiky, která je vlastní české mutaci magazínu po všechny čísla. Žamboch si vybral druhý u nás vydaný román Neala Ashera, autora, který rok před tím u nás se svým Stahovačem vyhrál cenu Akademie SFFH.

Tahounem prvního čísla obnoveného magazínu F&SF jsou „Kmeny z Běly“ od Alberta E. Cowdreyho. I zde se jedná o detektivní zápletku, respektive o případ zdánlivě náhodných vražd. Jenže tentokrát se děj nese v duchu dobrodružného příběhu. Objevujeme planetu obdařenou nevšední genetikou tvorstva, které se probouzí z hlubokého zimního spánku. „Kmeny z Běly“ jsou příběhem vítězství přírody nad lidskou inteligencí a technikou a odehrávají se v lákavě exotickém prostředí. Jen málokoho nechají chladným a člověk má při čtení pocit, že prožívá něco výjimečného. (100)%

Petr Kotrle si ve své recenzi vybral knihu Nežádoucí efekt z pera Christophera M. Priesta. Kniha, která za ty roky zapadla na knižním trhu do nejspodnějších řad, připomíná svým námětem jiný titul, z něhož se naopak stala bestseler, myslím tím samozřejmě román Jonathan Strange & pan Norrell. Pokud vás téma soupeřících kouzelníků zaujalo, mohla by se vám možná líbit i tato kniha.

Povídka „Pusťte hodiny” od Benjamina Rosenbauma je založena na geniální myšlence, kdy si jedinec může vybrat, v jaké části svého dospívání chce stagnovat. Téma vytváří zajímavý prostor pro zobrazení života party výrostků v Zemi pirátů. Co však nastane, když se jeden z party rozhodne jít svou cestou? Skvělému nápadu chybí trochu lepší zpracování, ale zase je to příjemná citovka. (80%)

V poslední recenzi čísla rozebírá Vladimír Moravec komiks Dobrodružství Luthera Arkwrighta. Grafický román je rozebrán fundovaným stylem člověka, který ví o čem mluví a s přibývajícími řádky je čtenář stále víc přesvědčen, že tisícovka za tyhle obrázky opravdu stojí.

„Vlna zločinnosti na hradu Malveillant“ od Johna Morressyho je dalším příběhem čaroděje Kedrigerna. Na hradě Malveillant se schází sedm králů, aby rokovali o společné vládě jednoho z nich. Právě jednomu vyvolenému je vyhrožováno Pánem stínů vraždou a Kedrigern je svojí Princeznou přesvědčen, aby se jal krále ochránit. Morressyho příběhy, to jsou především kouzelně vtipné dialogy napsané s takovou lehkostí, až ani nevadí, že občas působí dětinsky. (70%)

Tak takové bylo úvodní číslo obnoveného magazínu F&SF u nás. Jedním slovem se dá mluvit o pestrosti, více slovy o dobrodružství, netušených rozměrech, citech, dojmech… zkrátka bylo takové, jaké být mělo.