Magazín F&SF – recenze časopisu

Je to už drahně let, kdy jsem ještě jako malý klučina vídával v PNS nádherné obálky zobrazující odvážné bojovníky, nestvůry a futuristické vesmírné koráby. Brzy nato jsem si pár čísel i vyžebral a mohl se začíst do parádních povídek. A jestli vše půjde dobře, tak by se tato situace mohla opakovat u současné generace klučinů či holek. Protože magazín F&SF je zpět!

A celého comebacku se ujal člověk v naší zemičce uznávaný nejen jako fanoušek sci-fi a fantasy, Martin Šust. Právě jeho slovo vás navnadí do té správné nálady hned na prvních stránkách a stejně jako on i já již teď doufám, že se vše rozjede se silou parní lokomotivy a tenhle staronový plátek se usadí opravdu pevně v našich srdcích i knihovničkách.

Samozřejmě na vás ihned zapůsobí také obálka, která se vztahuje k novele Kmeny z Běly. Přes 140 stran vám přinese opravdu slušnou porci zábavy a 100,- Kč za výtisk při předplatném není mnoho. Jak určitě mnozí z vás vědí, F&SF magazín vychází pod křídly Tritonu, takže právě u nich je možné si předplatné zajistit, jelikož ne všude bude magazín k dostání. V současné době – dle reakcí čtenářů – pouze ve speciálkách, jen ve větších městech i v některých PNS. Takže s tímhle problémem je třeba počítat.

Pokud ale budete mít celý časopis jen pro sebe a prohlédnete si obsah, najdete několik sekcí. Jednu novelu, dvě novelety, dvě povídky a do toho všeho tři recenze významných knih a jeden životopis – psané známými autory či překladateli. A začnu pěkně popořádku, jak budete listovat i vy.

Po Slově úvodem zjistíte maličké info o Garth Nixovi a ihned se můžete pustit do jeho příběhu Pod hladinou jezera. Jedná se o Merlinovskou legendu, tentokrát ovšem viděnou z pohledu Paní jezera. Její poněkud bizarní názor na lidstvo, vznik legendárního meče Excalibur a Svatého grálu. Milovníky artušovských legend tato povídka nadchne a doplní mezeru, o které ani nevěděli, že ji mají. Krátce řečeno, jde o originální prequel ke všem současným variantám o rytířích kruhového stolu, v němž není nouze o vznik dalších otázek a mírná zamyšlení, zda to tak opravdu nemohlo být.

Po tomhle rozjezdu vás Libor Dvořák seznámí s Fenoménem Lukjaněnko. Určitě pěkné doplnění pro jeho fanoušky.

Chytrák hlupákem od Matthewa Hughese potěší všechny zajatce detektivních příběhů. Představte si, že jste nejchytřejším a nejznámějším lovcem záhad a vašich služeb se využívá jen v případech nouze. A co se stane, když se ráno probudíte, zjistíte, že jste se stal škaredým a vaše dříve geniální IQ se blíží mírnému podprůměru? Pak je těžké řešit takhle osobní záhadu. A právě do téhle situace se dostává hlavní hrdina Henghis Hapthorn. Naštěstí mu přitakává a pomáhá Integrátor, jakýsi umělý osobní poradce ve formě počítače. Rozřešení nakonec získává ve sci-fi poněkud podivnou koncovku, ale určitě se skvěle pobavíte.

Miroslav Žamboch poté navnadí na V pavučině od Neala Ashera. Kdo nezná Stahovače ani V pavučině, rozhodně se nechte naladit. Případně se mrkněte na recenze u nás, na FP.

Albert E. Cowdrey dostává v prvním čísle nejvíce prostoru a jeho novelu Kmeny z Běly přečtete určitě také jedním dechem. Lidé na vzdálené planetě vystaví důlní základnu a po několika vraždách přichází na scénu plukovník Bezpečnostních sil Robert Rogers Kohn. Robert se po příletu setkává s drsnou velitelkou bezpečnosti, která jako jediný člověk vyrotla právě na téhle planetě, kde každé roční období trvé několik desetiletí. Celý důl je při krizové situaci v tíživé atmosféře a hlavní hrdina se musí napřed seznámit s okolím a lidmi, kteří se snaží uchránit vlastní práci i životy před neznámým vrahem. Tahle zápletka se brzy začne komplikovat o domorodé formy života a co se dříve zdálo neřešitelným případem, získává velmi brzy zřetelné obrysy. Kolik lidí se z téhle tíživé situace nakonec zachrání, pokud vůbec někdo, se dozvíte až na samotném závěru. Vyprávění sledujete ze zápisků z Robertova notebooku doplněné o dopisy a písemné zprávy doktorky Anny Li. Příběh na mě působil lehce jako Soumrak na Worlornu, jen s tím rozdílem, že depresivní nálada zde není tak výrazná. Každý člověk je zde brán jako samozřejmost; autorovi šlo spíše o globální pohled na zvláštní planetu, kde právě lidé jsou mimozemšťany. Nikoli neprávem se tohle dílo objevilo v nominacích na cenu Nebula.

Následuje článek o knize Nežádoucí efekt od Petra Kotrleho. Osobně mě tahle kniha naprosto minula a právě zásluhou téhle recenze bych si ji ve volném čase rád přečetl.

Pusťte hodiny od Benjamina Rosenbauma jsou zvláštní sci-fi povídkou zasazenou do budoucnosti, kde děti mohou žít svůj devátý rok třeba celou věčnost. Užívat si neustálých radovánek, bavit se z malých věcí a nemít žádný důvod stárnout. Tenhle svět je ale konfrontován touhou, která stejně časem musí každého dohnat – zapnout si své hodiny. Chtít zkusit zestárnout, zjistit, jaké je být v pubertě, mít menstruaci apod. Vše je podáno stylem hodně originálním a než si vžijete názvosloví, termíny a výrazy, zjistíte, že se blížíte ke konci :-). Na tom samozřejmě nevidím nic negativného. Tohle zpočátku chaotické podání mi evokovalo právě již zmíněného Neala Ashera a jeho Stahovače.

Vladimír Moravec vypráví o Dobrodružství Luthera Arkwrighta. Hutnou dávku informací se dozvíte nejen o tomhle sci-fi komiksu. Každý milovník kreslených příběhů může zajásat.

Poslední povídkou se dostáváme k velmi známému kouzelníkovi Kedrigernovi. Jistě nejen já jsem u knih s tímhle zábavným mágem strávil před mnoha lety velkou porci času. John Morressy a jeho Vlna zločinosti na hradu Malveillant nás přivádí zpět k jeho nechuti cestovat, jeho princezně nadšené vším dobrodružným a králi Rathreenovi, na něhož má být spácháno šest pokusů o vraždu. A právě Kedrigerna si jeho vašnost najme na magickou ochranu. Vyprávění je velmi jednoduché, řekl bych přímo naivní. Kedrigern se snaží každý atentát překazit, princezna si užívá a nic víc se vlastně neděje. Jediným zpestřením je závěr, ze kterého vyplývá snad i malé ponaučení. Mám-li srovnávat s knihami, které jsem dříve četl, přijde mi právě tahle povídka hodně plytká. Stala se pro mě nejslabším článkem prvního čísla magazínu F&SF.

Na konci magazínu vás čekají jen kratší anotace na knihy Rudý posuv a Armagedony.

Pokud mám úvodní číslo návratu legendy do českých luhů a hájů zhodnotit, nezbývá mi než zatleskat a věřit, že právě tohle by mohlo vhodně doplnit trh s tématikou fantasy a science-fiction u nás. Určitě si svou novodobou premiérou zaslouží minimálně několik set věrných fanoušků, aby se i tenhle časopis neztratil v propasti času, jako již některé předešlé…

Přeju ti hodně úspěchů, F&SF magazíne, a měj v každém čísle jen ty nejlepší povídky právě pro nás, literární labužníky :-).