Margaret Weis & Tracy Hickman – Hadí mág

Cyklus Brána smrti – Tisíciletí po boji, které spolu vedli Sartani a Patryni. Sartani rozštěpili svět do čtyř říší… pak zmizeli. Avšak nyní obě rasy znovu objevili jedna druhou pomocí magie Brány smrti – a válka se chystá propuknout znovu

Cyklus Brána smrti 4

Tuto recenzi píši pro ty, kteří už cyklus znají z předchozích vydání, omlouvám se těm, kteří nepochopí jisté souvislosti.

V této knize se dostává Alfréd, sice náhodou na další svět Chelestra, říší Vody. Poslední svět který stvořili Sartani. K jeho překvapení však nachází kryptu plnou živých Sartanů, kteří jsou v hibernačním spánku. Svojí magií přivádí všechny k životu a dovídá se, že probudil Radu Sedmi. Rada, která rozhodla rozdělit svět a vytvořit zcela jiné odlišné nové čtyři světy. Rada, která uzavřela Patryny do smrtícího Labyrintu. Rada, které má na svědomí miliony životů.
      Alfréda začíná Samah – představený Rady Sedmi obviňovat se spolčováním s nepřítelem Patriny. V Surunanu – městě Sartanů se objevuje v okamžiku Haplův pes, který ztratil svého Patrinského pána. Alfréd poznává, že Haplo je na Chelestře a to je další záminka pro Samaha, aby mohl Alfréda obvinit. Alfréd se však naučil při putování na ostatních světech opatrnosti, a proto také začíná přicházet na spiknutí i mezi vlastní rasou. Spiknutí, které obviňuje celou Radu Sedmi…
      Haplo, který je potrestán vlastním pánem za to, že mu neposkytl úplné informace o Abarrachu. (Cyklus Brána smrti 3 – ohňové moře: Alfréd a Haplo se spolu dostali na tento třetí svět, kde našli Sartany, kteří prováděli necromancii. Jenže, když tato magie někoho ožije, někdo jiný zemře, proto našel Alfréd po svém probuzení ve své kryptě na Arianu ostatní mrtvé.) Haplův pán řekne Haplovi, že byl oblouzen Sartanem Alfrédem a všichni Sartani si zaslouží zemřít za to, co udělali jeho lidu. Haplo se v bezvedomí po mučení vlastího pána na své dračí lodi dostává skrz Bránu smrti na Chelestru. Jeho loď chráněná magií run, prochází branou, ale najednou se začíná celá bortit. Všude se začíná valit voda a na Haplově kůži, která je potetována magickými sigly se začínají tvořit holá místa. Sigla jakoby voda smyla.
     Na Chelestře se lidé, trpaslíci a elfové o proti jiným světům naučili žít v míru. Žijí na mořských měsících a začínají se připravovat na stíhání mořského slunce. ( tento svět není také dokonalý, jako v ostatních světech, je řada věcí, které Sartani nedomysleli nebo domysleli, ale zkratka to nebylo funkční.) Trpaslíci postavili flotilu slunečních stíhačů (podmořské čluny), které hodlají všechny tři rasy využít na svůj přesun. Záhy je však celá flotila rozbita obrovskými hady, kteří se nazývají novými pány vody. Nejen trpaslíci jsou postiženy, hadi napadnou a zničí lidskou vesnici a zmrzačí jednoho elfa, který předá všem třem královským rodinám chmurné poselství.
      Haplo se dostává náhodou na palubu jednoho mořského stihače, který je řízen neznámou silou a její posádkou je trpaslice Grundle, dívka Aleke a mladý elf Devon. Všichni tři Haplovi tvrdí, že jedou na smrt, aby se mohli obětovat za své vlastní lidi. Haplo se v řídící kabině člunu setkává s hadem, který celý člun řídí a dozvídá se o Samahovi. V Haplově hlavě se začíná tvořit plán na zajetí Samaha pro vlastního pána, aby ho přesvědčil o své oddanosti. A k tomu potřebuje využít alianci všech tří ras a obrovských hadů.
       Alfréd je mezitím chycen v sartanské knihovně, kde se dozvídá krutou pravdu o všech, kdo s Radou Sedmi před rozdělením nesouhlasili, o jejich názorech a začíná chápat souvislosti vyšší moci. Vše začíná komplikovat jeho rostoucí láska k Orle, která jeho city začíná pomalu opětovat, však naneštěstí je Samahovou ženou.
        Sartan Alfréd Motabank a Patrin Haplo dva nepřátelé podle rozkazu, přátelé podle osudu si začínají uvědomovat, že mají mnohem staršího – a mocnějšího – nepřítele než jsou jedni druhým….

Tak to vše k obsahu, snad jsem nic důležitého neprozradil, aby jste nepřišli o zážitek. Já osobně jsem dlouho zvažoval jestli si mám tuto knihu koupit. U mého rozhodování hrály tyto faktory. Takže cena, i když je knížka tlustá mohli to zaokrouhlit na těch 200 kč. Autoři pokud vím nemají zrovna nejlepší kritiky, ale to není žádná překážka k dobrému příběhu. Mě osobně vždy vtáhne příběh, ale po jejím přečtení si uvědomím, že to tak zase fantastické nebylo, jak se mi zdálo. Určitě je tu řada autorů, kteří píši lépe. Nakonec jsem se rozhodl, že si ji koupím, jen z toho důvodu, že mám předešlé tři svazky, tak abych se dozvěděl, jak to skončí. Měl byl, ale vyjít ještě jeden svazek, který by měl celý cyklus uzavřít, tak se docela těším. K příběhu, byl docela dobrý, ale zdál se mi nedokončený, vlastně jsem se nedozvěděl, jak to na tom světě dopadlo, snad to bude v pokračování. Na konci knížky je popis fungování celého světa a podmořských člunů, to se mi zdálo, spíše přebytečné, protože jsem dočetl příběh a fungování tohoto světa mě už zrovna dvakrát nezajímalo. Stručný popis byl v příběhu, takže už by to tam nemuselo ani být. Tuto knížku bych doporučil těm, kteří už přečetli předchozí svazky a čekají na vyvrcholení příběhu. Protože pokud si ji koupíte a nepřečetli jste si předchozí svazky, tak nepochopíte řadu souvislostí mezi Alfrédem a Haplem, protože je tam několik narážek na jejich putovaní.