Mayské proroctví – Zápas o osud lidstva – Christy Raedeke

Podle starých Mayů se v dějinách lidstva střídají cykly světlé, plné pokroku a úžasných objevů, a cykly temné, kdy se ztrácí veškeré poznání. Hádejte, který by měl nastat po zimním slunovratu 2012? Končí skutečně Čtvrtý svět a začne Pátý? Završuje se tím zlatý věk civilizace, nebo právě nastává? Tak takové a další otázky musí vyřešit šestnáctiletá Caity.

Mayské proroctví

Caity Mac Firelandová žije v San Francisku a čeká, až bude objevena. Kýmkoliv – lovcem talentů, výtvarným kritikem, filmovým producentem, manažerem soutěže krásy nebo třeba jen hledačem poslíčků do parlamentu. Umí trochu kreslit, píše ráda e-maily a čirou náhodou (klíč v podobě přívěsku od strýce Hamishe nosila celou dobu na krku) objeví na skotském hradě Breidablik tajemnou komnatu. Ta je vyzdobená podivnými hranatými spirálami, které se později podaří identifikovat jako starodávné drokánské písmo a dešifrovat. Veršované proroctví je odhaleno díky genialitě Caitina otce, kabrňáka přes počítače, a přispěje i geniální Caitina matka, civilním povoláním kasařka. Jelikož rodiče nechávají Caity absolutní volnost, protože se snaží skotské sídlo přeměnit v penzion pro seniory, podaří se jí před nimi utajit své objevy, vedoucí až k odhalení skryté Stínové vlády, maskující se pod firmou F.R.O. Toto mocenské spiknutí odepírá lidstvu přístup k magnetické energii, přicházejí z galaktického středu, a tím také brání pochopení věcí, o nichž jsme dosud ani neměli tušení. Naštěstí se kolem Caity shromažďují samí chytří lidé, kteří rozumí téměř všemu, a pomáhají jí odkrývat jednotlivá tajemství čínské filozofie, moudrost řeckých myslitelů jako Pythagoras či Platón a samozřejmě také mayské kosmologie. Ať už je to strýček Li, jazykovědec Tenzo nebo přízračný muž v ponču jménem Bolon, všem hlavní hrdinka bezmezně důvěřuje a řadu jejich tvrzení přijímá s dětskou naivitou, hraničící až s patologickou prostoduchostí. Díky svým pomocníkům vypátrá, že Breidablik stojí přesně na pineální žláze Matky Země, podobně jako třeba pyramida v Gíze, chrám Machu Micchu či Velikonoční ostrovy. Na těchto památných místech se nakonec musí odehrát zápas o další osud lidstva, v němž Caity sehraje významnou roli.

Omlouvám se za přednášku z ezoteriky, ale kniha Christy Readekové v podstatě nic jiného není. Kuklí se za dívčí příběh, vyprávěný v sugestivní ich-formě samotnou Caity, jejíž poslání je předurčeno datem jejího narození, nicméně stále zůstává trochu nešikovným výkladem z kontextu vytržených tezí, které jsou různým postavám v hrdinčině okolí vkládány do úst, často úplně bez logiky. Je to vlastně taková beletrizovaná učebnice ezoteriky, což je celkem pozoruhodný nápad, být to třeba fyzika, tak po ní hned skočím, i když o tu už se někdo kreativním způsobem pokusil (tuším, že se to jmenuje Straka v říši entropie). Můžu se jen dohadovat, jaký záměr za tím stál, zda úsilí autorky, údajné milovnice mysticismu, předat některé zásadní myšlenky srozumitelnou cestou dětem, nebo se jenom účelově svézt na vlně popularity Dana Browna a hysterie kolem konce světa.

Ať tak, nebo tak, oceňuji, že se Christy Readeková pokusila dostat do hlav potenciálních čtenářů trochu filozofie, ale když už to dělá, měla by alespoň trochu zvládnout literární řemeslo. Děj se šine pomalu kupředu, což možná některé čtenáře trochu zmate po tom raketovém startu, kdy nás hrdinka neunavuje genezí své cesty do Skotska. Tajemná komnata je nalezena na straně 14 a možná se budete ptát, co se teda na těch zbylých 245 může odehrávat? Dialogy, obsahující občas celá encyklopedická hesla, se střídají s dialogy o naprostých banalitách, proložené Caitinými úvahami, přecházejícími místy v lucidní snění, dokreslené vlastnoručními kresbami a doslovnými přepisy e-mailů. Občas si nějakou důležitou myšlenku pro dobré zapamatování společně s oblíbenými hrdiny zopakujeme. Neustále se objevují nové postavy, které zase vzápětí mizí, nebo mění totožnost. Vysvětlení řady nesrovnalostí přichází jaksi „ze zálohy“, jako když scénárista narychlo dopsal pasáž, takže dělá z herců pitomce. A tak se musí čtenář kvůli pár zajímavým postřehům (dost mě pobavilo, že počítač vlastně vymysleli Mayové) prokousávat jinak dost odbytým příběhem.

Co ale nakonec na tom, když se tak můžeme setkat s úžasnou dospívající dívkou (místy jsem ji tipovala spíš na třináct), která vlastní opičku přezdívanou Pan Papírek (komunikuje prostřednictvím origami) a která potká Alexe, krásného, silného, chytrého a galantního alfa samečka? Kromě korespondence s přítelkyní Justine, kterou uhání chlapec David, se hlavní hrdinka potýká s celou řadou typických puberťandských trápení, od příliš krátkých džín, přes neposlušné kudrliny, otravné pihy až po zbytky jídla v zubech. Caity je prostě dokonalá, všichni ji obdivují, všichni ji milují a mayská rada Starších jí naprosto věří. Všechny nápady jí vychází a až na drobné nesnáze se stále dobře baví. Nemusí nic řešit, ani kde vezme peníze (tatínek založil nevystopovatelnou firmu na Bahamách), ani péči o své mazlíčky (vedle opičky ještě získá vlčí mládě Hanse, ale naštěstí je tu starostlivá hospodyně), ani školní povinnosti (jsou prázdniny). Když nemůže usnout, přeříkává si Fibonacciho postoupné řady čísel…

Co říci závěrem? Rozhodně se knihou Mayské proroctví rozšiřuje virginalistický proud současné literatury, reprezentovaný slavnou ságou Twilight, i když romantiky je tu spíš poméně a mezi Caity a Alexem to moc nejiskří. Jistě si i tak především u mladší generace najde své příznivce. Já k ní už nepatřím, ale umím si představit, že asi mnoho teenagerů sní o tom, že bude mít infantilní pohodové rodiče, zažije úžasná dobrodružství, navštíví atraktivní země a zachrání svět. Nebo bude při tom zachraňování aspoň plnit trochu důležitou úlohu. Kdo z dnešních lidí pod dvacet by chtěl být bezejmenným šroubkem v nějakém obřím soukolí a cítit se mizerně jako mravenec Z? Ale kdyby mi bylo –náct, mohla bych společně s hlavní hrdinkou prohlásit: Nová éra bude patřit nám. A vy dospělí, kteří sledujete, jak používáme počítače a mobily v domnění, že jsme izolovaní od společnosti, se velmi mýlíte. Ve skutečnosti jsme naprosto spojení! Podívejte se na web, jak jsme ve stavu nepřetržité kreativity a propojenosti. Když budeme chtít udělat nějakou změnu, bude to rychlé a účinné, protože můžeme komunikovat téměř okamžitě a jednat jako jeden. Pro více info pište na caitymacfiralandova@gmail.com.

Jo, abych nezapomněla, spusťte si včas tzolkin!

Šestnáctiletá Caity odhalí význam podivných znaků vyřezaných v obložení svého pokoje. Jde o dávné mayské proroctví, které jí přisuzuje důležitou roli v osudu lidstva. Bude mít dostatek sil a především odvahy vzít na sebe nelehký a nebezpečný úkol? (nahozeno)

• Mayské proroctví – Zápas o osud lidstva
  • Autor: Christy Raedeke
  • Série: Prophecy of days 1