Meg – V pradávných vodách – Alten Steve

Meg – plným názvem „carcharodon megalodon“, podle vědců dávno vyhynulý druh obrovského žraloka, nejdokonalejšího predátora, jakého kdy tato planeta nosila. Podle kryptozoologů se tento mnohatunový, přes dvacet metrů dlouhý postrach s dvaceticentimetrovými zuby dosud skrývá kdesi v hlubinách oceánů. A na téma „co když…“ je tato kniha.

Alten Steve - Meg - V pradávných vodáchJiž potřetí (tentokrát přičinlivostí BB/artu) se mohou naši čtenáři setkat s Jonasem Taylorem a jeho noční můrou – žralokem druhu „carcharodon megalodon“.

Stárnoucí Jonas je opět v krizové situaci – šedesátka na krku, dluhy, dospívající dcera a syn v pubertě tvoří vpravdě vražednou kombinaci. Aby vyřešil svízelnou finanční situaci, přijímá přes odpor své manželky Terry dobře honorované místo poradce v reality show „Odvážlivci“, v níž dva týmy bojují v nejrůznějších adrenalinových disciplínách o přízeň publika (a vyšší sledovanost). Další kolo show se koná v Pacifiku někde v oblasti mezi Austrálií a Filipínami a plovoucí základnou je replika staré španělské galeony. Jonas s sebou bere svou dospívající dceru – nemá ponětí, že se zamilovala do kapitána jednoho týmu „Odvážlivců“. Netuší ale ještě jednu věc, kterou instinktivně vycítil jeho věčně opilý přítel Mackreides a pro kterou tuhle práci odmítl. Že celá show je smrtící past.

Zatímco je Jonas  účastní reality show, nabírají spád i události u kanadského a kalifornského pobřeží. Panika mezi kytovci v mořské rezervaci a nezvykle „naporcované“ mršiny velryb jasně říkají, že se zde objevil megalodon. Terry Taylorová je přizvána kanadskými orgány k vyšetřování jako jediný dostupný odborník. Zatímco pobývá v Kanadě, Taylorův syn potkává dalšího Mega v Kalifornii a snaží se ho s pomocí Mackreidese polapit. Situace se komplikuje, jsou zde první lidské oběti. Podaří se jednotlivým členům Taylorovy rodiny přežít a zároveň zabránit nejhoršímu?

Meg: V pradávných vodách je třetím u nás vyšlým dílem zatím nekončící knižní série Steva Altena. S jistým časovým odstupem navazuje na předchozí dva díly, ale ustupuje z pozice thrilleru. Kniha je totiž součástí amerického programu „Adoptujte svého spisovatele“, který má motivovat americké středoškolské studenty ke čtení. Z toho vyplývá, že jde o vcelku příjemné čtení, kde svižné akční složky prokládají didaktické pasáže (většinou zeměpisné a přírodovědecké údaje) a retrospektivní pohledy do života megalodona v hlubokém pravěku (což trochu připomíná Augustův Zavátý život). Ke cti autora je nutno poznamenat, že všechny tři složky jsou profesionálně skloubeny, takže nerozptylují pozornost čtenáře. Příběh včetně jeho akčních složek není špatný, ale jsou v něm znát omezení daná určením knihy, navíc v něm proti předchozím dílům není mnoho nového.

Přes výše uvedené výhrady mohu knihu doporučit jako slušné čtení na dovolenou, pouze slabší povahy by si ji asi neměly brát k moři.