Měsíční zahrady – Erikson Steven

Dobrodružná fantasy Měsíční zahrady je zářným dokladem toho, že tento žánr není zdaleka u konce s dechem. Nakladatelství Talpress vydalo další skvělou knihu…

Erikson Steven - Měsíční zahrady Nakladatelství Talpress pravděpodobně není na prvním místě v počtu vydaných sci-fi knih ročně (nejproduktivnější je Classic – pozn. redakce), ovšem pokud bychom nehleděli na kvantitu, ale kvalitu, pak by jistě figurovalo na pomyslné špici. Jeho majitel Vlasta Talaš projevuje obdivuhodnou prozíravost, protože už několik let vybírá z toho nejlepšího, co je k mání. Připomeňme, že Talpress vydává knihy Terryho Pratchetta, Bujoldové, Stephensona, ale třeba i Tima Powerse či G.R.R. Martina. Musím s potěšením napsat, že i fantasy Měsíční zahrady, kterou Vám chci představit, k nim bez pochyby patří a jistě bude jedním z kandidátů na Cenu Akademie SFFH.

Na kontimentu Genabakis, ve světě, jehož jméno není v knize vysloveno, zuří válka. Malazská říše, řídící se heslem, že válka živí sama sebe, dobývá jednu zemi a jedno svobodné město za druhým. Scénář je vždy stejný: po příchodu vojáků vypuknou na dobytých územích čistky, při kterých je zlikvidován každý, kdo by mohl představovat sebemenší ohrožení pro říši. V prvé řadě jde o provozovatele magie a aristokracii, na jejíž místo jsou dosazeni lidé věrní císařovně. Navzdory tvrdým represáliím však na porobených územích nepřestává doutnat plamen vzpoury. Dalším logickým cílem Malažanů je Darůdžhistán, starobylý a bohatý městský stát. Avšak říše není jediným hráčem. Do hry se zapojí bohové a příslušníci dalších starobylých ras. Lidé totiž nejsou zdaleka jedinými obyvateli tohoto světa, i když v tomto čase jsou nejmocnější. Motivace a cíle ne-lidských ras a bohů není známa, ale současná konstelace sil nevěští pro nikoho nic dobrého. Situace připomíná šachovou partii, ovšem odehrávající se na obrovské hrací ploše a s velkým počtem hráčů, měnících pravidla podle potřeby. Jisté je jen to, že k rozhodnutí dojde v Darudžistánu.

Při čtení této knihy jsem se nemohl ubránit srovnání s další skvělou fantasy, kterou jsem nedávno četl, se Střechou cest. Její autor použil pro nás exotickou polynéskou mytologii, takže výsledek se dost liší od klasické literatury ‘meče a magie‘. Výsledek je výborný, ale čtenáři ji nijak nadšeně nepřijali – kniha je asi příliš odlišná od toho, co znají. Naopak Steven Erikson, autor Měsíčních zahrad, použil podstatně konvenčnější prostředky, takže se v knize setkáme s kouzelníky, démony, udatnými válečníky a magií. Vtip je v tom, že na rozdíl od většiny fantasy tato kniha nepůsobí nijak naivně. Spisovatel totiž látku pojal dosti realisticky, samozřejmě v rámci možností. Děj je spletitý a chytře vymyšlený a závěrečná pointa velmi dobrá. Postav je spousta, jsou dobře charakterizovány a vůbec působí velmi životně. Hrdinové mají svou motivaci a jednají jako opravdoví lidé. I ti veskrze kladní tedy někdy dělají opravdu ošklivé věci, a řídí se při tom heslem ‘účel světí prostředky‘. Přesně jako ve skutečnosti… Magie je divoká a nebezpečná a svět, v němž se děj odehrává, je dobře ztvárněný. A s nikým se nemazlí. Každý má jen takový prostor k životu, jaký si vybojuje, což platí i pro bohy. K dokonalé atmosféře přispívá i temná a spletitá mytologie. Rád bych podotknul, že dobrému dojmu napomáhá i překlad do češtiny, jenž má na svědomí Dana Krejčová. Není mi však jasné, proč překladatelka tvrdošíjně a důsledně používá slovo ‘mistra‘ místo ‘mistryně‘. Je možné, že podobně neklasický tvar se vyskytuje i v originále, jenž ovšem nevlastním a tudíž nemám možnost porovnávat. Další výtka se netýká kvality knihy, ale její ceny. Přiznejme si otevřeně, 289 Kč za necelých 600 stran, to je opravdu dost a pravděpodobně to některé zájemce odradí.

Podtrženo a sečteno, jsou Měsíčné zahrady příkladem toho, že i neznámý autor může přijít s vynikající knihou. Steven Erikson je výborný vypravěč a jeho fantazie nemá křídla, ale přinejmenším raketové motory. To může být i problém, na začátku knihy jsem měl potíže zorientovat se ve spleti nových názvů a jmen, ale po pár stranách jsem se začetl a mé nadšení vydrželo až do konce. Měsíční zahrady jsou prostě dobrým důvodem pro to, abyste četli fantasy.

1. Můžu jedině souhlasit, opravdu skvělá kniha. Je ale pravda, že ze začátku je to hodně zmatené a vůbec sem nevědel kdo má jakou roli a na jaké straně vlastně stojí, také spousta nových pojmů, hlavně ohledně magii a chodeb, které sem úplně nepochopil doteď :). Pokud však vydžíte až dokonce rozhodně nebudete zklamáni. Všem doporučuji

2. Další dobrá sága
    Už to začíná být delší dobu trochu problematické stíhat číst všechny ty nové skvělé ságy. Ale zrovna tato recenze mne nalakala. Kniha se zda byt o dost lepsi, nez treba kompetni produkce vydavatelstvi Classic za posledni rok. Dost krute take zacinaji byt ceny. Talpress je vydavatelstvi, ktere rozhodne nechce rycskovat a proto nasadi nejvyssi moznou cenu, aby pokud mozno zadna jejich kniha neprodelala. Nekteri vydavatelte to delaji tak, ze treba jinymi zarucenymi hity (a Talpress ma Pratchetta!!) vydelava na riskantnejsi veci. No jo, co se da delat. Alespon to mame cesky v prekladu kvalitni prekladatelky…

3. Je pravda, ze cena je zde opravdu vysoka, ale v pripade Talpress si uzpomalu zvykam. Nedavno sem dal 2x 300,- za oba dili Boure mecu. Pokud je vsak kniha kvalitni vubec mi to nevadi, coz oba tituly (Boure mecu a Mesicni zahrady) nesporne jsou.

4. re:
    nevim jak v cechach, ale v originale je tato kniha trilogii(Gardens of the Moon(Malazan Book of the Fallen : 1),Deadhouse Gates (Malazan Book of the Fallen : 2) a je tam jeste Memories of Ice: A Tale of the Malazan Book of the Fallen nevim jestli je to jen vypraveni z jineho pohledu nebo kniha nasleduje(predchazi)trilogii, ale na amazon.com se za ne plati !15$ a 21$, takze budme radi ze mame tak ´lacine´ knihy…2dil zaklinace stoji rovnych 300kc….blee

5. Ano, ano, ač na to Talpress příliš neupozorňuje , je to první část nějakého cyklu. Naštěstí tahle kniha stojí sama o sobě za to, příběh je uzavřený. Co se týká cen musím poznamenat, že některé knihy stojí v angličtině méně. Zaklínač je vázaný a s ilustracemi, ovšem má méně stran. Kdybys věděl, co stojí knihy v Polsku…to je opravdová hrůza!

6. Malazan Book of the Fallen
    Malazká epopej 😉 už je tetralogií 😉 Čtverka se jmenuje House of Chain a vychází v UK teď, v listípadu. Navíc existuje i rozsahem menší novelka ze stejného světa… takže pentalogie? ;)))

7. Ja vedel ze to bude neco dobreho, mel bych frcet si to koupit, pokud tam jeste ten jeden kus lezi 🙂

8. Presne souhlasim s prvnim komentarem. System magie mi pripada dost zajimavy a doted spoustu veci nechapu :). Doufam, ze Telpress nepohrdne dalsim dilem, aby se mi Eriksonuv svet trochu vic projasnil…

9. kniha je dost dobra a dily jsou uz ctyri a ma jich byt jeste spousta, ale tato kniha se da v klidu cist samostatne narozdil od Jordana atd. Magie je hodne zajimava a spousta veci tam neni dovysvetlena, a je to opravdu zezacatku hodne slozity, spousta jmen faktu atd. Komu se libila Cerna legie, tak myslim, ze se mu bude libit i tohle, popis vojaku je velmi podobny, ale jinak se jedna o uplne neco jineho.

10. Je to opravdu bomba, každému doporučuji. Je to daleko lepší než Černá legie.

11. tuto knihu odporucujem. najprv som mal zmatok ze kto/co je na cej strane ale ono sa to casom ujasnilo a perfektne to do seba zapadlo a kniha ako celok posobi skvelym dojmom. uz sa tesim kedy bude dalsi diel (ze vraj srpen…. 🙂

12. dotaz
    Kniha je super!!! Vyšlo,nebo připravuje se další díl v ČJ ? Víte někdo. Dík.

13. Opravdu vynikajici roman. Nesouhlasim ale s recenzi. Co ma kniha spolecneho se strechou cest? Prirovnal bych ji k saze G.R.R.Martina nebo k Pavucine snu S.Kinga. Ohledne dalsich dilu. Co jsem slysel, Talpress ma nejake problemy, takze nevim, nevim a co jsem pochitil z anglickych recenzi kazda kniha je epizodni a je mezi nima vcelku slusna casova i dejova propast.

14. Kniha je to výborná, ale komerční úspěch asi nebyl moc velký. Mrzí mě, že si tohoto díla nevšimla ani Akademie SF, co ti porotci vlastně čtou? Martinova sága se mi moc nelíbila…., narozdíl od jeho povídek.

15. Ivo: S tím komerčním úspěchem máš nejspíš pravdu. Minulý týden jsem Měsíční zahrady zahlédl v Levných knihách, což mi, přiznám, poněkud vyrazilo dech.

16. Levné knihy
    Jo, já je tam viděl taky. Já si je tam dokonce i koupil:-).Za 69 korun by byl HříCH je nekoupit. Kupodivu, knihy od Talpresu se v levných knihách objevují pravidelně, s výjimkou Pratchettů. Je tam třeba i Bujoldová (4 díly), což je velice dobrá koupě. Talpres má zajimavou prodejní strategii…

17. Prodejni strategie talpressu je opravdu “uzasna”. Doted jsem ji nepochopil. Talpress vsechny knihy predrazujuje, pak se divi, ze si je koupi malo lidi, a pak zbytek nakladu hodi do levnych knih. Cimz nasere vsechny, kteri dali za jeho knihe tezky love a ted jejich kniha de facto ztratila hodnotu.

18. nejlepší knihy jaké sem kdy čet. stály by mi i za šest set ale je to to nejlepší co je

19. Jestli je v fantasy nejaky Neuromancer, tohle k tomu ma zatracene blizko. I v polovine knihy si nejste jisti takrka nicim, autor si s vama hraje jak kocka s mysi, postavy nejsou ani kladne ani zaporne, dej komplikovany a mira nejistoty ctenare nesutupujici…ale kniha je to vyborna, jen je potreba se trochu vice soustredit a pristoupit na Eriksonovu hru. :))