Motory boha – McDevitt Jack

V záplavě fantasy, která již delší dobu okupuje větší část knižního trhu, lze dnes jen zřídka najít opravdu kvalitní science fiction. Kniha Motory boha do této kategorie patří plným právem a pro pravověrného milovníka „Hard SF“ je opravdovou lahůdkou.

McDevitt Jack - Motory boha Její autor v ní pokračuje v nejlepších tradicích tohoto žánru a může se směle zařadit vedle A. C. Clarka a Frederica Pohla.

Děj knihy se odehrává v roce 2197. V té době již lidstvo vynalezlo princip pohonu, který umožňuje lety rychlostí větší než je rychlost světla. Po tomto objevu následovala rozsáhlá expanze lidstva do vesmíru, při níž došlo k objevu, že inteligentní život není tak vzácný, jak se donedávna soudilo. Průzkumníci však v několika případech přišli pozdě a nalezli pouze opuštěné planety se stopami dávných civilizací. Tím se otevřelo široké pole působnosti pro archeology, kteří se snaží najít odpověď na otázku, jací byli jejich dávní obyvatelé a hlavně proč vymřeli. Jedna z těchto mimozemských ras po sobě zanechala ohromující sochy a monumenty, rozeseté po odlehlých planetách a měsících celé galaxie. Jejich tajemství nedává spát mnoha archeologům, ale pátrání po jejich tvůrcích bylo dlouho bezvýsledné.

Hlavními hrdiny tohoto románu je jedna z mnoha archeologických expedic. Jejich hlavním úkolem je dokončit průzkum planety Quaraqui, která je určena k terraformaci – tedy k její úpravě na takovou podobu, aby na ní mohli bez problémů žít lidé. Času k řádnému ukončení práce je málo a navíc došlo na poslední chvíli k objevu, který by mohl mít velký význam pro určení původu „Stavitelů monumentů“. Dojde k ostrému konfliktu mezi archeology a členy terraformační flotily. Ten se nakonec neobejde bez obětí na straně badatelů, ale drahocenný nález je zachráněn. Na základě informací, nalezených na Quaraqui, je učena poloha planety, jež by mohla mít klíčový význam pro vysvětlení záhady monumentů. Naděje archeologů skutečně nejsou zklamány a při průzkumu záhadné planety jsou zjištěny skutečnosti, jež mají obrovský význam nejen pro ně, ale i pro přežití všech obyvatel planety Země.

Autorovi knihy je nutno přiznat, že se velmi dobře vypořádal s dějem, který je velice originální a nepostrádá překvapující dějové zvraty.  Pochvalu si zaslouží i dobrá psychologická stylizace postav, což umožnilo spisovateli věrohodně popsat spletité mezilidské vztahy během dlouhých výprav do vesmíru. Podle mého názoru nabízí tato kniha vše, co si může i ten nejvybíravější příznivec tohoto žánru přát.  Najdete zde lety do vesmíru, objevování nových planet, boje s nepřátelskými mimozemšťany i sex na palubě kosmického korábu.  Vše je velmi čtivě napsáno a spojeno s pořádnou dávkou napětí a tajemna, takže výsledek je velmi sugestivní. K dobrému dojmu z knihy přispívá i velice kvalitní překlad, jehož autorem je Petr Kotrle.  Také kresba na obálce je pěkná a koresponduje s obsahem knihy,  nakladatel pravděpodobně převzal ilustraci z originálního vydání.

Můj dojem z této knihy je jednoznačně velmi dobrý. Zcela určitě patří v tomto žánru k tomu nejlepšímu, co zde v roce 2000 vyšlo. Pro příznivce klasické sci-fi povinná četba a návrat ke kořenům.