Mrtví kráčí po zemi: recenze

Než jsem se pustil do čtení, říkal jsem si, že přece není možné na téma zombíků napsat něco nového. Když jsem začal číst, zjistil jsem, že mám pravdu. Po dočtení si tím však vůbec nejsem jist. A to je první pozitivum. A pokud to byl ještě záměr, tak druhé.

stefko-mrtvi-obalka

Úvod a prvních pár kapitol působí jako třídní sraz po pěti letech. Spousta známých tváří – situací a postupů. Hlavní hrdina je drsňák, tentokrát kovboj (později s velkým písmenem), zombíci se potácejí, slintají a žerou mozky, město je vylidněné a dětský gang už taky znám. Dlouhé samomluvy v nespisovném jazyce rovněž nejsou nic nového a mladá Em je stará rekvizita.

Ovšem od zelené bouře nabírá příběh trochu větší obrátky a hlavně jiný směr. Na další kapitoly jsem se již těšil. Kovboj není jen drsňák, začíná být sympaťák, a jeho vnitřní monology, i když jsou někdy dlouhé, nejsou nudné. Setkání s nemrtvými i s lidmi sice končí krvavě, ale scény nejsou brakově brutální. Kovboj i Em jdou střízlivě za svým cílem – přežít. I když Kovboj má ještě jeden cíl – setkat se se Stephenem Kingem. Proč?

Od poloviny knihy se neubráním a ústřední dvojici nepokrytě fandím. Dokonce i erotické scény nepůsobí levně a některé dialogy jsou vyloženě vtipné. Závěrečné dějové zvraty jsou možná trochu přitažené za vlasy, ale v dalších příbězích to autor jistě vylepší.

A proč si nakonec myslím, že apokalyptické téma o zombících lze přece jenom zpracovat i jinak? V příběhu totiž nejde o boj s příšerami. Nemrtví jsou zde jen kulisou. Jde o to, zda má smysl, aby člověk žil dál. Nejde o víru, jen částečně jde o ideály, hlavní je neztratit smysl života a mít vůli jej žít. Ale k tomu nepotřebujeme si nejprve zničit svět.

70 %
  • Martin Štefko – Mrtví kráčí po zemi
  • Obálka: Tereza Šedová