Na Morphin Red nebylo radno zapomenout

I když kniha neobsahuje vlkodlaky ani ve stopovém množství, fáze měsíce hrají v nové knize Petra Heteši významnou roli. Sci-fi thriller pobaví milovníky spletitého příběhu, kde už dlouho mrtvá minulosti začíná nebezpečně ožívat.

morphin red Pro milovníky příběhů, pod kterými je podepsán Petr Heteša, připravilo nakladatelství Brokilon dvojitou dávku. V říjnu, byť jako ebook, vyšly Tekuté krystaly a v polovině listopadu se na pulty knihkupců dostal Morphin Red. Nyní neprozrazujeme nějaké narkotikum, leč na druhou stranu můžeme říci, že tato literární novinka je opravdu návyková.

Autor nenechává nikoho dlouho na pochybách a od prvních stránek bude až do konce knížky naprosto jasné, že jde o klasický sci-fi thriller. Před čtenářem se otevře svět blízké budoucnosti, kdy lidstvo nekolonizuje vesmír, ale technologii obrací do svého nitra. Heteša i v nové knize buduje svůj „user friendly“ kyberpunkový svět, ve kterém se to všemožnými technologiemi jenom hemží, leč čtenář nemusí být elektroinženýr ani programátor, aby se v nich vyznal. Kulisy Morphin Red zaplňují obrovská města obydlená miliony lidí, kterými sviští nadzemní i podzemní dráhy, některé mobilní telefony mají tak sofistikované krytí, že jsou zcela nevystopovatelné, lidský organismus pomalu splývá s mechanickými implantáty, čtenář prostě bude neustále objevovat nové a nové detaily propracované vize budoucnosti. A bude je objevovat rád.

Heteša vybudoval své kulisy s řemeslným mistrovstvím. Na jednu stranu pobaví a okoření vyprávěný příběh, skvěle v něm slouží i jako rekvizity, zároveň jsou ale natolik „běžné“, že neodvádějí pozornost od ústředního děje. Autor roztříštil text do krátkých úseků a vypráví příběh z obou stran. Na „hodné“ straně sleduje pomalu se rozšiřující skupinku hlavních hrdinů, které spojuje najednou nebezpečně ožívající minulost, před kterou se skrývají. V táboře těch „zlých“, tedy u zaměstnanců obří společnosti, se oko kamery zastavuje velmi pravidelně a dostatečně, aby čtenář měl dokonalý přehled, co se děje na obou stranách barikády.

Jednotlivé pasáže nejsou nijak sáhodlouhé, časté střídání pozornosti věnované jednotlivým postavám pomáhá vytvořit dojem uceleného díla, kdy nezůstává žádný prostor pro domyšlení. Autor dávkuje napětí opravdu zhusta a nešetří nikoho, své postavy nejméně. Mrtví se sice dají spočítat na prstech obou rukou, nicméně jejich počet není důležitý. Podstatné jsou motivy a příčiny, které ke smrtím vedly. Nota bene, když o plánu na jejich zamordování bude čtenář vědět mnoho stránek dopředu, díky pasážím popisujícím „ty zlé“. Ausgerechne v těchto částech knihy napětí houstne tak, že by se dalo krájet a prodávat jako levný stavební materiál.

Příběh se odehrává v pomyslné budoucnosti, která tomu našemu světu zase není tak moc vzdálená. Tu a tam ovšem autor zabrousí do příběhové minulosti, kdy parta hlavních hrdinů byla ještě ve věku zhruba 13 – 16 let. A v deníkových záznamech objeví čtenář úplně nový rozměr celého Morphin Red. Přeci jenom pasťák pro náctileté, v němž jsou uvězněná mladá, dospívající, žádoucí děvčata trpící pod jhem perverzních dozorců, koho by to nezaujalo, že? Heteša tyto pasáže vypráví hovorovým jazykem. Na češtinu citlivější čtenář bude neustále rušen naprosto chybějící interpunkcí, leč jde si na to zvyknout. Po první scéně z dívčích sprch už leckomu budou čárky úplně ukradené.

Jestli je ústřední příběh Morphin Red temný, tak z deníkových záznamů přímo mrazí. Heteša tu postavám dává, mírně řečeno, do těla, čtenář to bude sledovat se zatajených dechem a hltat větu za větou. Na druhou stranu, tyto mnohdy pikantní scény nejsou samoúčelné a s ústředním příběhem velmi dobře spolupracují. Čtenář tak bude sledovat dvě dějové roviny, navzájem propojené a doplňující jedna druhou.

Petru Hetešovi se podařilo stvořit velice čtivé a strhující dílo, které dokáže čtenáře vtáhnout na mnoho hodin do řemeslně velmi kvalitně odvyprávěného příběhu. A to i nazvdory tomu, že děj není bůhví jak originální a objeví se v něm prakticky všechny známé prvky žánru – od šťouravých novinářů, přes hodné, zbabělé i zrádné policisty, až po hamižné megakorporace s vědomím vlastní nedotknutelnosti. To vše kniha obsahuje a to vše už čtenář někde viděl, slyšel, nebo četl. Petr Heteša však všechny tyto prvky vzal, recykloval a použil tak, aby toho, kdo právě Morphin Red drží v ruce, maximálně pobavil. To se mu povedlo na výbornou.

80%
  • Petr Heteša: Morphin Red
  • Vydal: Brokilon, 2015