Na vlnách podivna – Powers Tim

Paralelně s vyplutím čtvrtých Pirátů z Karibiku do českých kin se na knihkupeckých pultech objevuje i reedice Powersovy námořnické fantasy, tentokrát svou úpravou jasně napovídající, čím se tvůrci čtvrtého dílu pirátských eskapád na stříbrném plátně nechali inspirovat. A pro plavčíky, kteří se na tuhle čtenářskou plavbu nalodili poprvé, je v rámci pirátské cti nutno podotknout jednu důležitou věc: V knize nenajdete ani gram Jacka Sparrowa.

Na vlnách podivna

Mladý loutkář John Chandagnac vyplouvá jako pasažer na lodi Křikloun Carmichael směrem na Jamajku. Už od začátku plavby má svůj cíl stanoven: najít svého prohnaného strýce, usvědčit ho z vraždy svého otce a získat majetek, který byl jeho otci hanebně ukraden. Na palubě Carmichaela se seznamuje s okouzlující Beth Hurwoodovou, kterou si její otec až podezřele žárlivě střeží za pomoci ještě podezřelejšího doktora. Když pak Carmichaela přepadnou piráti, stojí John mezi jednoduchou rozhodovací rovnicí – pirátská kariéra proti okamžitému usmrcení. John má život rád, takže ne sice moc ochotně, ale souhlasí se službou na pirátské šalupě Jenny. Má tak příležitost (byť velice nedobrovolnou) se setkat nejen s legendárním Černovousem, ale ještě s ním absolvovat podivuhodnou cestu k Fontáně mládí. A světe div se, i jeho loutkářské dovednosti, jakkoli v tomto zvláštním prostředí nepatřičné, najdou své uplatnění.

Piráti karibského moře nejsou žádní věrní společníci a kamarádi, za hrst zlata by prodali vlastní babičku a hektolitry rumu prolévají hrdlem většinou proto, že je lepší čelit nadpřirozeným věcem ožralý, než za střízliva. A že jich v románu je! Počínaje bocory, věčně trpící anémií, což je daň za jejich znalost a používání vodunu, přes takřka hororovou cestu k Fontáně mládí až po vzkříšení potopených lodí včetně posádky. Na vlnách podivna přitom nese několik stejných prvků jako Powersův nejslavnější román Brány Anubisovy. I zde je síla použité magie líčena pouze jako odlesk jejího dřívějšího potenciálu, i zde se duše stěhují z těla do těla. Samotné magické rituály mají svá pevná pravidla, kouzlo, které se má dělat na moři a udělá se na pevnině, může způsobit pěknou paseku. Powers během vyprávění nešetří flashbacky, každá z důležitých postav má svoji minulost, která částečně ospravedlňuje nebo vysvětluje jejich pohnutky, jen chudák Beth Hurwoodová je spíše jen chodící dekorací. I přes konvenční styl si Powers pár překvapení pro čtenáře schoval. Tím prvním je likvidace jednoho ze záporáků zhruba v půlce románu, poněkud vlažnější odchod druhého záporáka – Bethina otce – a poslední souboj Johna Chandagnaca/Jacka Shandyho s Černovousem dokonce autor posunul až do epilogu.

Stejně jako kdysi Laser vydal k příležitosti uvedení filmu do kin i Mathesonovu Já, legendu v odpovídající péči (čtenář si mohl vybrat filmový přebal nebo ten s malbou), i Na vlnách podivna v tomto vydání je nabité bonusy. Kniha je zabalena ve fólii a komu se zajídá pohled na filmovou upoutávku na obálce, jistě si oddychne, když po rozbalení zjistí, že se jedná jen o plakátek. Dvojobálky se tedy nedočkáme tak úplně, což je dobře – malba Roberta Kýbuse je moc pěkná a navíc se mu povedlo Černovouse namalovat tak, že je i není podobný jeho filmovému představiteli. Ještě jeden bonus k filmu čeká přímo v útrobách knihy a kdo po něm moc netouží, může ho pak darovat buď své ratolesti nebo kamarádovi, který „žere“ filmové Piráty.

Bylo by dobré si odmyslet nějakou silnější spojitost s filmem, protože si za prvé tvůrci hollywoodského spektáklu vybrali jen pár motivů a za druhé platí to, že Na vlnách podivna obstojí, tak jako už v minulosti, jako výborný fantastický román s pirátskou tématikou zcela samostatně. Což by na druhou stranu mohlo pomoci jako případná náplast pro diváky, které film nijak neočaroval, a tím získat na dobrodružnou plavbu kapitána Powerse další námořníky. Navíc pod ochranou karibských loas…kdo by odolal?

Syn potulného loutkáře se dostane na palubu lodě obávaného pirátského kapitána Černovouse a jako nová posila navýsost podivné posádky je svědkem každodenního využívání voodoo magie, zúčastní se dobrodružné výpravy za bájnou Fontánou mládí a samozřejmě se pokusí i o záchranu milované Beth ze spárů zlotřilého otce… Pravá a nefalšovaná pirátská fantasy plná dobrodružství, romantiky a magie znovu dokazuje, s jakým mistrovstvím umí americký spisovatel Tim Powers promíchat historickou realitu, atraktivní prostředí a fantastické prvky do spletité a naprosto strhující směsi. Podle zahraničních recenzentů se knihou nechali v mnohém inspirovat tvůrci filmové série Piráti z Karibiku. Ať už je to jak chce, tahle fantasy vás vezme na nezapomenutelnou plavbu pod pirátskou vlajkou a to je nabídka, která se jen tak neodmítá. (anotace)

• Autor: Tim Powers
  • Překlad: Jiří Engliš
  • Počet stran: 336