Nadace – Asimov Isaac

Konečně jsme se dočkali druhého vydání knihy NADACE, která se může pyšnit jedinečným titulem HUGO – Nejlepší série všech dob. Je to základní kámen celé novodobé science fiction.

Asimov Isaac - NadaceJe-li biblí říše fantasy Tolkienův „Pán prstenů“, ekvivalentem ve světě science fiction je cyklus „Nadace“ od Isaaca Asimova (1920-1992). Tento americký spisovatel a profesor biochemie se narodil v roce 1920 v sovětském Rusku v rodině židovského obchodníka. V roce 1923 emigrovali do USA, kde se usadili v New Yorku a otevřeli si tu svůj obchod. Prodávali v něm mimo jiné i dobrodružné časopisy. Malého Isaaca nejvíce upoutaly příběhy science fiction a stal se z něj velký fanda tohoto žánru. Postupem doby začal psát svoje vlastní povídky a většinou je nabízel slavnému redaktorovi Johnu Campbellovi jr. z časopisu Astounding SF. Ten mu často pomáhal předělávat jeho práce a nutil ho k lepším výkonům. Z Asimova (spolu s Robertem Heinleinem a A.E. van Vogtem)  udělal nejen hvězdu Zlaté éry sci-fi, ale nejslavnější pojem v dosavadních dějinách science fiction.

Historie „Nadace“ se začala psát v roce 1941, kdy Asimov pracoval s R. Heinleinem na vojenském výzkumu v Pokusné stanici námořního letectva. Práce ho však moc nebavila a více času věnoval četbě. Když už podruhé přečetl slavnou studii „Úpadek a pád Římské říše“ od Edwarda Gibbona, vnuklo mu to myšlenku vytvořit podobný příběh o galaktické říši v daleké budoucnosti. Nápad se líbil i Campbellovi a od roku 1942 vycházely v Astoundingu na pokračování první příběhy z cyklu „Nadace“. Tento základní cyklus obsahuje tři romány: „Foundation“(Nadace),  „Foundation and Empire“(Nadace a Říše) a „Second Foundation“(Druhá Nadace). Knižního vydání se „Nadace“ dočkala v letech 1951-53 v nakl. Gnome Press. Cyklus nesklidil velký úspěch, ale hlavní vinu na tom nesla neschopnost jeho redaktora Martina Greenberga. Teprve až když práva přetáhlo nakl. Doubleday, stal se cyklus „Nadace“ světovým fenoménem. Když se v roce 1966 udělovala zvláštní cena Hugo za nejlepší cyklus všech dob, na 95% se počítalo, že cenu dostane Tolkienův „Pán Prstenů“. K všeobecnému překvapení  i k překvapení samotného Asimova byla ale cena udělena cyklu „Nadace“. K těmto základním třem částem „Nadace“ se Asimov vrátil na prosby veřejnosti i odborníků po více než 30 letech a doplnil je o romány „Foundation´s Edge, 1982“(Nadace na hranicích), „Foundation and Earth, 1985“(Nadace a Země)  a „Prelude to Foundation,1988“(Předehra k Nadaci). Posmrtně byl pak vydán i sedmý díl „Forward to Foundation, 1994“(-A zrodí se Nadace).

„Nadace“ je příběhem galaktické Říše, jež zahrnuje miliony světů ve vesmíru. Po tisících let trvání se blíží její čas rozpadu. Její pád bude něco děsivého. To vše vypočítal díky své psychohistorii geniální matematik Hari Seldon. Psychohistorie je věda, která dokáže s matematickou přesností předvídat budoucí vývoj velkého společenství lidí, jako je Říše. Ale pomocí jistých zásahů dokáže tuto budoucnost i ovlivňovat. Pád Říše je nezvratný. Doba temna, věk barbarství, bude podle psychohistorie trvat třicet tisíc let. Ale podaří-li se Seldonovi založit zvláštní instituce – Nadace, každou na jiném rameni galaxie, zkrátí se tato doba temna na pouhých tisíc let. Tato kniha je příběhem prvních dvou set let historie Nadace, jež byla založena na planetě Terminus. Nevelký tým vědců zde sepisuje všechny vědomosti lidstva do obrovské Galaktické encyklopedie, která má zachovat naše znalosti i v této barbarské době. Ale pak se objevili agresivní vesmírní sousedi  a klid na práci skončil.

Kniha „Nadace“ zaručeně nepatří do kategorie akčních sci-fi. Asimov věnuje více místa logičnosti děje než nějakým dobrodružným episodám. To je pro jeho tvorbu zcela typické. Všechny krize, jež museli obyvatelé Terminusu přežít, nevyřešili pomocí válek či násilí. Docela jasně to vyjadřuje citát vládců Nadace: „K násilí se uchylují jen neschopní.“ A vědci z Nadace nejen nejsou neschopní, ale ani nevlastní žádné materiální a technické prostředky k vedení válek. Tyto krize překonali jejich vůdcové jen díky znalostem sociálně-psychologických postupů a hlavně pomocí základních principů tržní ekonomiky. Postupem času vliv Nadace roste s její mocí. Hlavně se jí však podaří zjistit, jaký je její hlavní smysl, který jim Hari Seldon zatajil – být základem pro vznik nové Říše.

Vynikající práci na překladu odvedl Viktor Janiš, čerstvý držitel Ceny Tomáše Hracha, již uděluje překladatelská obec. Potěšující je fakt, že i p. Janiš zachoval původní název knihy „Nadace“. Po prvním vydání se totiž rozběhla velká diskuse na téma přesného významu slova „Foundation“. Mnoho lidí považovalo za přesnější termín „Základna“. I v největším encyklopedickém počinu sci-fi v češtině – „Encyklopedie literatury science fiction, AFSF, 1995“ – uvádí autor hesla ASIMOV za správný výraz „Základna“. Já osobně ale souhlasím s názorem velikána české sci-fi Ondřeje Neffa, který ve své vynikající studii o světové sci-fi „Všechno je jinak“ z roku 1986 také uvádí překlad „Foundation“ jako NADACE.

Rozporuplnější názory mají čtenáři sci-fi na volbu obálky tohoto druhého vydání z nakl. MF. Přiznávám, že naprosté většině fandů se obálka dost nelíbí, ale já osobně ji považuji za velmi zdařilou, stejně jako u prvního vydání. Takové ty barevné, heroické obálky, jako třeba má Classic, podle mne snižují důvěryhodnost samotné knihy a degradují ji na čtení pro primitivy. Aspoň v očích široké čtenářské veřejnosti.

Závěrem se můžeme jen podívat vzhůru do temného vesmíru, kde v císařském paláci Říše na Trantoru už sedí velký spisovatel Isaac Asimov, a poděkovat mu, že se s námi podělil o své fantastické umění.

1. Chyba autorstvi
    Omlouvam se BoboKingovi, autorovi tohoto clanku, ze se chybou databaze zobrazilo me jmeno jako autora recenze. Chybu co nejdrive napravime.

2. Nadace
    Precetl sem komplet Nadaci a musim vam rict ze je ho hrozna slátanina.
    Tim bych mohl skoncit ale nechci.
    Je to slátanina ale Jenom pro ME.
    Dej mi pripada naprosto o nicem,zadne napady proste nic.
    Jak rekl Ondrej Neff “kdo nezacne cist scifi okolo 11 let ten us mu na chut nepride”,neco na tom bude.
    Zacal jsem cist kolem 18 roku predtim pro me knihy neexistovali.TO SEM BYL ALE HLUPAK!
    Ted ctu jako blazen a hltam jednu knihu zadruhou.
    Bohuzel jsem scifi opravdu na chut neprisel.Ctu hlavne Fantasy a horory od Cliva Barkera.

Nadace pro me nemela zadne kouzlo.
    ale: V knihovne ji mam komplet protoze si velice vazim pana Isaaca Asimova,tim ze dokazal upoutat takovou spoustu ctenaru a ziskal tolik oceneni.
    Urcite pise vyborne ale bohuzel ne pro me.

Kazdy ma holt rad jiny druh literatury.

3. Vzkaz pro Honzu
    Ono problem bude mozno v tom ze k tomu aby clovek zacal citat fantasy nic nepotrebuje (teda maximalne knihu a schopnost citat, analfabet si na nich nezgustne). Ku scifi treba i istych znalosti. A to myslim clovek ktory do osemnastich necital asi nema. Ale to je mozno len moj nazor.

4. Já NADACI beru za velmi kvalitní dílo. SAmozřejmě znám spoustu čtenářů SFaF, co Asimova prostě nemůžou číst, protože je nezajímavý. Mám takový osobní výzkum, že kdo čte SF, tak se mu líbí Asimov, ale ne Heinlein, nebo přesně naopak. Ti dva byli vždy rivalové. Jinak k Honzovi: Já jsem začal číst SF až v 19 letech. A propadl jsem mu. Dnes , po 10 letech, už je to ale pro mne není to nej. Čtu všechno i fantasy i horrory i klasiku. Třeba jako Honza má doma celou NADACI, ale nelíbí se mu, tak já mám doma celého Pána prstenů, ale taky se mi nelíbí a nikdy jsem nedočetl ani první díl. Ale jak říká Honza: Je to klasika.
    Zatím BoboKing

5. Myslím, že velká výhoda a plus většiny děl Asimova je právě v relativně malé “akčnosti”. Díky tomu se to dá číst i v době, kdy naše technika a poznání jsou už dál, než ta, se kterou Asimov pracoval. Mám za to, že každý fantasta nemusí být nutně vizionářem. Asimov je podle mě velkým vyprávěčem a poetou. Pokud porovnám jeho díla jako třeba “Ocelové jeskyně” s jinými, které více sází na rádoby vtipnost, tak je Asimov jednoznačným vítězem a Nadace jedničkou. Doma mám předchozí vydání, teď už “salátové” a po třetím čtení notně ušmudlané, ale teď už vím, že ještě někdy na celou Nadaci příjde řada. A nesouhlasil bych s tím, že v NÍ není moc nápadů. Ono stačí kolikrát jenom pojmenovat věci, které existují, pravým jménem a ukázat na ně. Třeba prognózování vývoje společnosti podle historických zkušeností a prognóza chování mas, které občas stačí jenom trochu popostrčit reklamou nebo zpravodajskou masáží. Jsou principy, které fungují vždy a všude, nejenom ve sci-fi.

6. Nazdar Bobokingu, ja zacal sci-fi cist nekdy ve 12-13, pomalounku a zacal jsem zrovna Asimovovými povídkami a pak Nadací. Ten chlapek mi ucaroval, mozna proto, ze jsem taky takovy poeta a citlivy clovek. Proste se mi opravdu vpalil pod kuzi mladeho ctenare. Ostatne nemohu rici, ze se mi nelibi Heinlein, sice jsem od nej tolik neprecetl (Job, Mesic je drsna milenka) ale libi se mi a v planu ho mam, az nekdo v nasi knihovne vrati Cizince. Zatim jediny autor, ktery me nikterak neokouzlil je AC Clarke (krome Mesicniho prachu, ale taktez nemam moc nacteno). Jen si me ve svem seznamu lidi, co nemaji radi Heinleina, ale Asimova ano vyznac jako vyjimku.

7. Re: Stejná vazba
    Mladá fronta plánuje vydat další dva díly, tj. Nadaci a Říši a Druhou Nadaci – zbytek ne, protože je literárně slabý a nezapadá do edičního plánu MF. Oba další díly vyjdou v ediční řadě Román, tj. ve stejné grafické úpravě jako Nadace, brožované, šité, ve stejné výšce atd.
    O tom, proč jsem si zvolil název Nadace, a ne Základna, jsem napsal samostatný článek do příštího Interkomu.

8. Nadace
    Nadace mi prijde uplne skvela :)) Dostala jsem ji k Vanocum 🙂

9. Mě se taky líbí Heinleim i Asimov, ale třeba se mi nelíbí Bradbury (je na ty marťany dost krutej) ani Clark, to mi připadá nezáživné. Ale je to fakt věc názoru.

10. k Nadaci
    to Viktor Janis – mockrat dekuji za to zachovani nazvu. Myslim, ze na Zakladnu bych si asi opravdu nezvykl (nehlede na to, ze je to nesmysl). Jestli se tady jeste objevite mel bych jeden dotaz. Nedavno jsem videl v jednom knihkupectvi nove vydani A zrodi se Nadace (bohuzel si jiz nepamatuji nazev nakladatelstvi). Zajimalo bz mne, jestli to nakladatelstvi pripadne vyda Nadaci na hranicich, Nadaci a Zemi, …

11. Další díly
    Knihu “A zrodí se Nadace” vydalo nechvalně známé nakladatelství AND Classic (dříve Classic, AND Classic, AG Kult, dnes Banshee books a čertvíco ještě) roku 1995, jak jinak než v mizerném překladu. Nakladatelství MF má současné době práva na dva další díly Nadace, o čtvrtém dílu (“Nadace na hranicích”, správně přirozeně “Na hranicích Nadace”) je ochotno uvažovat, bude-li se trilogie dobře prodávat. O dalších asi ne, tedy ne v mém překladu. Pokud má totiž být překlad co k čemu, musí překladatele především bavit, zajímat, být mu hozenou rukavicí. Obávám se, že nic z toho v případě tří posledních Nadací pro mne neplatí…

12. K názvu
    Zajímá-li tu někoho, proč jsem se rozhodl pro název Nadace, a nikoli Základna, podívejte se na mé komentáře na Sardenu, u článku http://pes.internet.cz/scifi/clanky/17869.html. Obecně vzato mi slovenští čtenáři kvůli názvu spílají, zatímco ti čeští mě chválí. Zavděčit se všem věru nebylo možné.

13. Re: Další díly
    A u té čtvrté ano? Čím se tak liší? Osobně souhlasím s dělením, že je první trilogie, publikovaná 1942-50 jako série povídek, a pak jsou tlusté románové (jasně, kromě “A zrodí se Nadace”) přídavky, nastavované o víc než 30 let později a výrazně se odlišující.

14. Tak mi po měsíci přišla odpověď na dotaz pro Mladou Frontu: jestli a kdy vyjdou další díly Nadace. Odpověděli, že mají v plánu vydat i zbývajících 6 dílu. Druhý díl Nadace a Říše má vyjít za půl roku. Všem fandům Asimova BoboKing

15. Nový díl
    Těžko, Bobokingu. Nadaci a Říši mám odevzdat 30.6., takže na pultech ji uvidíte přinejlepším v září. Druhá Nadace bude přeložena až napřesrok.

16. Taky si myslím, že to spíše bude vědět p.Janiš, když to překládá, ale to my z MF dnes fakt poslali.
    Škoda, že jsem ten mail vyhodil z PC.
    BoboKing

17. Já osobně jsem přečetl celou Nadaci i se všema knihama okolo, které do toho příběhu nějak patří (ať žije Daneel a spol) asi 10x a musím říct, že mě celá ta serie naprosto uchvátila (jako i zmiňovaný Pán prstenů). Nicméně vydat jen 3 díly Nadace a o ostatním napsat, že to je literárně považuji za výmluvu.
    Jinak mě fascinují příběhy jiných světů, a nemusí být ani knižní. Velice se mi líbí Star Wars, Star Trek a Star Gate (to je samý Star…), Dune a podobné. Clarkovi ani Henlainovi jsem však ani já na chuť nikdy nepřišel…

18. Myslím, že to rozdělení nebude tak jednoduché :))
    Asimova miluju, Clarka taky, Bradburryho klidně snesu zato Henleina ne. A co se týče Tolkiena, toho čtu jen z úcty k jeho rozsáhlému dílu.

19. Nemuzu si pomoct, ale musim souhlasit s Honzou, ze Nadace je naprosta slatanina. I kdyz jsem jako vubec prvni sci-fi precetl ty jeho povidky Ja robot, ktery jsou vyborny, paklize je ctete v tech 11 letech, tak dneska Asimovovi nemuzu prijit na jmeno. Cely ty jeho knihy sestavaji z rozhovoru dvou lidi, coz je zrejme jedina literarni forma, kterou Asimov zvlada. K tematum, napriklad ta zapletka, jak Nadace opravuje ten kriznik pro Risi a zamontuje tam nejaky zarizeni, aby mohla sama prevzit kontrolu, to je tak neuveritelne debilni, ze se mi chtelo plakat, kdyz jsem to cetl; tak pitome vymyslene neco jsem fakt nikde jinde necetl. A to uz vubec nemluvim o te Predehre k Nadaci, coz je uz naprosta sracka.

Nezlobte se na me. Pokud by me nekdo dokazal upozornit na nejakou pozitivni stranku tohohle dila, tak bych byl velice vdecen.

20. To: Ondra
    Jak koukam, argumentujes docela padne, asi si Nadaci zase budu muset precist.
    Podle me dialog neni zase tak spatny. Taky si uvedom, ze prvni Nadaci psal clovek z padesatych let.
    Jestli chces nejaky pozitivni prvek, tak co treba socialni stranka celeho problemu?

21. Samozřejmě Nadace se nemusí líbit všem. Je mnoho slavných autorů, kteří se mi taky nelíbí (např. Heinlein). Ale na Nadaci a Asimovovi vůbec se mi líbí až detektivní logika příběhů. Že tam nejsou akční scény, to podle mne dělá knize přidává plus.
    Zatím BoboKing

22. No já čtu oba :-)) a líbí se mi. Co se týká těch rivalů tak to byl spíš Asimov a Clark, alespoň se tak vyjádřili.

23. KDY?
    Neví někdo áhoou kdy výjdou další dva díly? Samozřejmě myslím ve stejné edici. Sorry jestli už vyšly:)

24. Překlad “Nadace a Říše” odevzdám příští měsíc, redigovat se bude přes léto (respektive redigovat se bude celkem lehce během tří neděl, ale vydání odloží na září, protože léto bývá plonková sezóna). “Druhá nadace” pravděpodobně někdy v půli příštího roku…

25. Brzy. Korektury “Nadace a Říše” jsou již takřka hotové, “Druhá Nadace” pak má vyjít do konce roku… jestli se z toho věčného překládání nezblázním.

26. Četl někdo ta pokračování, která “schválili dědici I. Asimova”? Zajímalo by mě, jestli to mám alespoň zkusit, nebo tím Nadaci zničili?

27. Druhá Nadace
    Někdy na jaře 2004, nejpozději na veletrh.

28. já žebrám
    videjte to všechno, prosííím.Tuhle sérii jsem začal číst tak před pěti léty pomocí knihoven, ale u čtvrtého dílu jsem se zasekl, prostě to nikde není.Spásou pro mě bylo, když jsem uviděl Nadaci na pultech.A teď po pěti letech zjíšťuji, že zbývající díly jsou asi o ničem, jen doufám, že mám odlišný vkus než V.J., protože jináč to pro mě bude moc moc velké zklámání.A čtverka mi připadala dost dobrá.Ještě chci dodat, že až dodneška jsem o tom, že by mezi knihami byl třicetiletý rozdíl neslyšel a žádného rozdílu mezi kvalitou trojky a čtyřky jsem neviděl. Naopak se mi zdálo, že příběh jako celek roste stále výš.

29. a zrodi se Nadace
    muj nazor je zcela opacny, zcela jednoznacne nejlepsi z Nadace povazuji prave tu A ZRODI SE NADACE.

30. Na tom “sci-fi od 11-ti let” asi něco bude. Zrovna já jsem tak někdy začal. Nadaci jsem četl asi ve 14-ti a přečetl jsem první 3 díly docela v pohodě. Tedˇ- v třadvaceti jsem je četl podruhé a… už mi přišli dost nudné. Divné- jako kluka “no problem” a jako mladého muže “zííív…chrrrrrrr”

31. Nadace je výborná kniha. Není pochyb o tom, že je /byl její autor geniální. Mnohdy se mě vzrušením polévalo horko, když jsem četla v A zrodí se Nadace narážky na planety, které navštíví Trevize v Nadace a Země, nebo když se v NaZ Trevize pokouší vypátrat Zemi…výborná četba, ovšem jen pro inteligentní. Asimov je pro ty,co mají něco v hlavě

32. Asi jsem čestná výjimka, protože Asimova a Heinleina pokládám za nejlepší autory SF. Asimova proto, že má vše dokonale propracované a promyšlené, Heinleina proto, že je schopen napsat román prakticky s jakýmkoliv námětem a obrovským smyslem pro humor, i když přiznávám poněkud svérázným.