Napněte plachty, vyrážíme na Mars!

Všechno špatně aneb Vládni, Británie! je šikovný název, kterým překladatel se ctí vybruslil z pasti nepříliš sdílného originálu Harm’s Way. Jak napoví už obálka, jde o originální mix viktoriánské literatury a space opery. Šílený nápad? Šíleně chytlavý!

Greenland: Všechno špatně

Ponechme stranou, že se toho v knize příliš špatného neděje, i to, že Británie tam nehraje žádnou podstatnou roli, a podívejme se, co se skrývá pod obálkou.

Sophie Farthingová je obyčejné, možná trošičku prosté děvče žijící se svým otcem v zaplivaném vesmírném přístavu. Její sny nesahají dál než k vedlejší ulici; ani překrásné jachty, kotvící zde na cestě ke vzdáleným světům, příliš nejitří její představivost. Aspoň do doby, kdy potká tajemného džentlmena s ocelovou čelistí a v jeho stopách se vydá za dobrodružstvím s cílem zjistit, kdo byla její matka. Pak už ji sled paradoxně povětšinou šťastných náhod dostane na Měsíc, do Londýna na Zemi, na Mars a nakonec na Jupiterův měsíc Io. Sophie se veze na vlně událostí a zaznamenává, co vidí. Až na pár momentů rozhodně není typickou aktivní, natož akční hrdinkou.

Sám příběh pátrání po tajemné matce je jednoduchoučký a bohužel směřuje k závěru (nechce se ani říct pointě) očekávanému od první stránky. Z tohoto pohledu by mohla být kniha spíše zklamáním, i když je otázka, nakolik se záměrně drží vyprávěcích vzorců viktoriánských románů, díky čemuž se nepouští do (post)moderních kliček. Naštěstí Sophiin příběh rozhodně není tím důvodem, proč román otevřít.

Právě díky tomu, že se hrdinka nechává smýkat událostmi, a má tak spoustu času se rozhlížet kolem sebe, může Greenland vybudovat velmi komplexní vesmír a zaplnit ho obrovskou spoustou ras a hlavně různých detailů. Že cestování vesmírem, plachetnice a dickensovský Londýn nejdou dohromady? Žádné vysvětlování, proč zdejší univerzum funguje tak jak funguje, se tu nekoná. Autor prostě vrhá čtenáře doprostřed dění a nechá ho opájet se všemi těmi roztodivnostmi kolem. A nejpřekvapivější je, že to všechno skvěle sedí dohromady a působí naprosto přirozeně!

Tak do dvou třetin tohle objevitelské nadšení stačí k perfektnímu čtenářskému zážitku. Zádrhel přichází ve chvíli, kdy se autor rozhodne, že je třeba přestat cestovat z místa na místo a alespoň nějak dovyprávět hrdinčin příběh. Namísto divů nastoupí zkratkovitý milostný románek, dosavadní popisy planet se smrsknou na palubu jedné lodi a už jen čteme, co jsme od začátku čekali. Sebemenší úkrok z předpokládaného chování jednorozměrných postav není povolen. Mdlý závěr by se snadno odpouštěl prvnímu dílu ságy, u samostatného románu ale zamrzí.

Přesto je třeba hodnotit poměrně vysoko a knihu rozhodně doporučit, protože Greenlandův vesmír je tak fascinující, že je vlastně jedno, co se v něm odehrává. Stavte se nakouknout!

70%
  • Colin Greenland: Všechno špatně aneb Vládni, Británie!