Newyorské noci – Brown Eric

Spisovatel Eric Brown je sice mimo svou domovinu, kterou jsou Britské ostrovy, takřka neznámý, nicméně se nedá napsat, že by jeho kniha Newyorské noci byla nezajímavá. Ve své kategorii futuristických detektivek patří do té lepší poloviny, takže její české vydání má rozhodně své opodstatnění.

Brown Eric - Newyorské nociBudoucnost, ve které se děj Newyorských nocí odehrává, patří sice k těm méně optimistickým, ale o to pravděpodobnějším. Ekonomické krize, nedostatek pohonných hmot, ekologické katastrofy a podobné radosti způsobují, že New York roku 2040 je ještě méně lákavým místem, než nyní. Kolorit města navíc dotváří – kromě navždy mrtvých listnatých stromů –  záplava uprchlíků, živořících kde se dá. New York tak ještě více připomíná rozkopnuté mraveniště, ve kterém se pokazila kanalizace. Přesto jde o jedno z lepších míst k životu, a určitě jde o ideální pracoviště pro soukromé detektivy, specializované na hledání pohřešovaných osob.

Hlavní hrdina Hal Halliday a jeho parťák Barney právě takovými detektivy jsou. Ve své branži se mohou pochlubit slušnými úspěchy, není tedy divu, že si na nedostatek práce nemohou stěžovat. A kdyby snad ano, vždy jsou tu zakázky od věčně nestíhající policie, se kterou velice slušně vycházejí. Ale v mezích možností poklidnému životu je konec ve chvíli, kdy přijmou na první pohled nevinný případ. O komplikace je postaráno ve chvíli, kdy se z jednoduchého úkolu najít partnerku lesbičky vyklube něco úplně jiného, mnohem nepříjemnějšího. Něco, při čem jde o život.

Ve druhém plánu čtenář sleduje komplikovaný vztah hlavního hrdiny a jeho čínské dívky Kim, kterou pochopitelně Halovo povolání nenaplňuje nadšením. Hal má navíc  problematické vztahy se svou lesbickou sestrou, a jako by to nestačilo, začíná mít vidiny, ve kterých spatřuje svou dávno mrtvou druhou sestru. Jeho halucinace mají pravděpodobně na svědomí nežádoucí vedlejší účinky nové technologie virtuální reality, která bude nakonec mít, jak se ukáže, v celém případě mnohem větší úlohu, než by se mohlo  zdát. Všechny tyto okolnosti a dějové linie se nakonec spojí dohromady a vytvoří velké finále.

Newyorské noci patří mezi ty knihy, které sice nevyhrávají ceny a nestávají se kultem, ale spíše jsou součástí širokého proudu řeky literární fantastiky. Na její pomyslné hladině – a v zorném poli potenciálních čtenářů – se drží díky dostatečně působivé  atmosféře, napínavému ději, občas okořeněném dobrým nápadem, a své čtivosti. K literárnímu nebi však kvůli některým okolnostem nevyletí – autorova řemeslná zdatnost má své meze, vyprávění je občas trochu kostrbaté, o originalitě raději vůbec nemluvím. Spisovateli bych vytknul i to, že příliš okatě manipuluje postavami a dějem tak, jak se mu to hodí do krámu, takže třeba finální střet působí dost „násilně“. Přesto nejsou Newyorské noci marná věc. Ano, takových knih sice byly napsány mraky, ale hlavního cíle, tj. okamžitého pobavení čtenáře a slušného prodeje, bude určitě dosaženo. Koneckonců, přesně kvůli těmto záměrům byla tato kniha napsána.