NORMAN John – Pirátem na planetě Gor (1/2)

Po dlouhé odmlce vydal Poutník další část cyklu Kroniky protizemě.

NORMAN John - Pirátem na planetě Gor (1/2)      Tarl Cabot je vyslán  s tajným úkolem do Port Karu, cestou je však polapen sběrači rensu (gorejská obdoba papyru) a dostane na vybranou -buď ho předloží (dle místní tradice) ryboještěrům živého, nebo mrtvého. Hrdina se sesype (lidská část přeřve tu bojovnickou) a vyškemrá si život v otroctví. Krátce nato se při nájezdu otrokářů osvobodí a začne se chovat jako tuctový gorejský bojovník toužící po majetku a postavení. Začne si  léčit získaný mindrák na svých bývalých věznitelích a posléze v Port Karu.

Jsem nucen konstatovat, že tenhle díl gorejské ságy za mnoho nestojí. Dvě třetiny obsahu tvoří popisné pasáže, přizpůsobené z různých encyklopedií na gorejské poměry, zajímavé je v zásadě jen vylíčení psychického stavu hrdiny ve chvíli zhroucení  a následného traumatu (kodex versus pud sebezáchovy). Několik bojů patří ke standartu tohoto cyklu a celá kniha působí jen jako úvod k nějakému rozsáhlejšímu cyklu. Obrázek na přebalu od Karla M. Tomana jen zvyšuje rozpačitý dojem z celého “díla”. Kresba jako taková není špatná, dokonce (jak nezvyklé) opravdu vychází z děje, ale měla být černobílá. Barevný obrázek při daném formátu působí jako ilustrace z dětské knížky a nevýrazné pozadí (“mramorový” rám) nevalný dojem jen umocňuje.

Závěrem musím konstatovat, že mě tenhle díl zklamal a má význam hlavně pro sběratele Kronik protizemě. Doufejme, že ten následující bude lepší.