Nová pražská strašidla – Jan Nejedlý

Představte si pohled na naši stověžatou matičku z okna ve tvaru oka zbourané Stalinovy sochy na Letné. Tak přesně takové panoptikum nám nabízí útlá knížka, oč skromná rozsahem, o to nabitější třaskavinou v podobě nevšedního humoru a neotřelé poetiky, v níž pod maskou strašidelných příhod ožívá téměř zapomenutý žánr – pověst.

Nová pražská strašidla

Po brilantním úvodu, který potěší milovníky naší mateřštiny vybroušeným stylem, následuje sbírka stovky příhod z velmi nedávné minulosti či naší současnosti, přetavená autorem Janem Nejedlým v plejádu novodobých pověstí a strašidelných příběhů. Místo bezhlavých rytířů a ohnivých žen se však Prahou prohánějí zcela jiné postavy – třeba pankáč Zlatočír, anaboliky znetvořená sportovkyně zvaná Bobulák či lidožroutská bestie prasopes. V knížce se objeví třeba i známá náklaďáková vražedkyně Olga Hepnarová, která patří k autorovým už oblíbeným hrdinkám (napsal o ní už do knihy Oprátka za osm mrtvých).

Pokud jde o původ předobrazu strašidla, autor nehledí na to, zda se jedná o osoby zcela smyšlené, či naprosto reálné. Stačí, aby přestoupili nějaký zákaz, nebo nedošli kvůli nějaké křivdě pokoje… A nemusí jít jen o lidi, vyděsit se nás pokouší třeba i krvácející bankomat, utopený fiat, utracená koťata, ucho zbourané Stalinovy sochy nebo předražené koženkové kozačky. Škoda jen, že nejsou trochu víc strašidelnější. Sama anotace knihy avizuje, že půjde o příhody na pomezí hororu a grotesky. Ano, krev často stříká proudem, odpadají hlavy i končetiny a nemrtví se zjevují živým, ale stačí to? Příliš často autor balancuje na hranici detektivky či humoresky. V touze objasnit čtenářům veškeré podrobnosti možná až moc odhaluje závoj tajemna. Řada příběhů tak zakládá spíše na moderní pražský pitaval, který nemá o kuriózní případy rozhodně nouzi. I když přiznávám, že představa nákupu rakve, která je doručena v úhledné krabici s návodem na smontování, ve mně vyvolává víc než paniku… A k tomu, aby se konkurenční boj o filmového diváka nezvrhl podobně jako v příhodě Hororové kino, nemáme zas tak daleko…

Pověst by nám měla zdůvěrňovat události, opředené často nevysvětlitelnými či zázračnými okolnostmi, a tvářit se jako nevymyšlená a potvrzená ústní tradicí. Tradiční pisatelé se snažili autentičnost svých vyprávění podložit důvěryhodným popisem o původu pověsti, o to se však Jan Nejedlý až tolik nesnaží. Zato závěrečné poučení čtenáře nikdy nezklame, i když se možná neodehrává vždy jen v intencích příběhu. Kdo uhádne, kam míří autorův ukazováček, ten se bezpochyby od srdce zasměje. Humor to však není vždy nevinný, založený na gagu jako třeba u M. Švandrlíka, který se před lety pokoušel uchopit obdobný námět, ale spíše ironický a sarkastický.

Démonologické pověsti (omylem strkané popletenými folkloristy mezi pohádky) patřily odjakživa k těm nejoblíbenějším. Zda se některá z těch o postmoderních pražských strašidlech časem stane mýtem či legendou, ukáže až čas, protože bez pořádného časového odstupu (obvykle tak dvě až tři století) to prostě nejde. Jedním z novodobých strašidel je i autor sám, stačí si ho představit v pláštěnce s plynovou maskou na obličeji, ruce a nohy pečlivě obalené igelitovými pytlíky, kterak dle zaručeně osvědčených pokynů zalehá zády k epicentru potenciálního výbuchu atomové bomby…

Jenže takové vtipy i další metatextové narážky, kterými se jednotlivé příběhy jenom hemží, zřejmě pochopí hlavně čtenáři z generace tzv. Husákových dětí, kteří straší na tomto světě od svého narození v 70. letech minulého století. Tím nechci říct, že by se ti mladší nemohli dobře bavit, ale jistý přehled o reáliích doby nedávno minulé se bude při čtení této knížky víc než hodit. Autor knihy si částečně dělá legraci i sám ze sebe. Navíc dokáže pozorného čtenáře pobavit i vtipným slovotvorným úsilím, vezměme si jenom některé názvy jeho příběhů jako Ikeátor, Faxiak nebo Nikdoš. Některé z příběhů jsou spíše skládačkou z černé kroniky, v jiných dřímá silné epické jádro, dovedené až k paralelním dějovým liniím.

Jan Nejedlý rozhodně talent má, jen se možná nechává až příliš unášet svou novinářkou praxí. Jeho vyprávění se vyznačuje určitou zkratkovitostí a někdy i dost nezasvěceným bagatelizováním (jako např. v případě poměrně závažné diagnózy jako je anorexie). Nebo za to všechno může Vinohradská larva, takové místní kyberstrašidlo, které autorovi sežralo v počítači nejen několik adresářů, ale nahlodalo i to málo, co po jeho řádění zůstalo?

Ať tak nebo tak, knížka rozhodně potěší nejen kvalitní ediční výpravou, ale i povedenými doprovodnými ilustracemi Karla Jerieho (které vždy komentuje věta z textu), a ekologicky smýšlející jedince jistě nadchne i svou úsporností (nikde žádný zbytečný vakát, dokonce ani za předmluvou). A koho zajímá tajemství Holubího domu, tak si prostě nemůže nechat interpretaci z úst bonvivánsky vyhlížejícího profesora Radima Stejskala ujít, je to rozhodně transcendentní zážitek.

Jan Nejedlý v této knize shromáždil více než sto nových pražských strašidel z dob protektorátu, socialismu i současnosti. Na hraně mezi městskou legendou a autorskou fantazií tu ožívá proslulý válečný Pérák, Stalinova socha na Letné, Vyšehradští jezdci, vražedkyně s náklaďákem Olga Hepnarová nebo zpěvák Jiří Schelinger. Každé strašidlo s sebou přináší napínavý příběh na pomezí hororu a grotesky. (anotace)

• Nová pražská strašidla
  • Autor: Jan Nejedlý
  • Překlad: –