Pět: vyrazte na kešky

První díl ze série Beatrice Kasparyové s názvem Pět napsala německá autorka Ursula Poznanski. Tentokrát to ale není kniha vhodná pro mládež, poněvadž jde o detektivku s prvky thrilleru. Navíc v knize hraje klíčovou roli hra na pomezí sportu a turistiky, při které se používá GPS navigace – geocaching.

unnamed

Od spisovatelky Ursuly Poznanski u nás vyšly celkem tři knihy. Erebos je její první, do které zakomponovala počítačovou hru. Měla takový úspěch, že nakladatelství Fragment vydalo druhé vydání. Ve druhé knize Saeculum čtenáři poznají larp (live action role play) – hraní rolí. Do její třetí knihy s názvem Pět autorka chytře zakomponovala geocaching. Její knihy jsou jednoduchým a zároveň originálním námětem oživeny a snadno tak čtenáři utkví v paměti.

Pokud je někdo v geocachingu úplný začátečník nebo o něm ještě nikdy neslyšel, autorka myslí i na ně. Každé odborné slovo týkající se této hry hledání pokladů je v knize vysvětleno, aby byl každý stále v obraze. Dokonce i samotní vyšetřovatelé Beatrice Kasparyová a Florin Wenninger spadají do kategorie amatérů, proto musí už tak do sehrané dvojice salcburských kriminalistů přibrat dalšího člena, aby neznámé pojmy (např. TFTH nebo FTF) vysvětlil.

Pět dokáže zaujmout na první pohled svou záhadnou obálkou, která příběh zcela vystihuje. Avšak zkušenější čtenář by si v celé knize mohl všimnout pár nedostatků. Nejedná se sice o nijak závažný problém, protože originalita a námět spojený s geocachingem nedostatky překrývá. Přesto by příběh mohl být více propracovaný. Pravděpodobně je to tím, že se doposud autorka zaměřovala na knihy pro mládež a v žánru pro dospělé není až tak zběhlá. Nicméně se nic nemění na tom, že se jedná o poutavý příběh, který se velmi snadno čte.

Neuškodilo by, kdyby si autorka více vyhrála i s postavami. Propracované postavy do hloubky jsou pouze dvě, hlavní vyšetřovatelé Beatrice a Florin. Ursula Poznanski z nich nedělá nic víc, než jen obyčejné lidi, kteří dělají chyby jako každý jiný. Působí tak velice reálně. Pokud ale vynecháme hlavní dvojici, není v příběhu žádná další postava, o které by si čtenář mohl udělat svůj vlastní obrázek.

Kniha Pět je napsaná velice čtivým stylem, a i když se může stát, že čtenáři vraha odhalí dříve než kriminalisté, užijí si jedinečný příběh, který je dokáže od samého začátku pohltit. A možná i přesvědčit, aby si na webových stránkách www.geocaching.com našli souřadnice ke své první kešce a vyrazili ji hledat. Nikdo totiž neví, co se ve schránce může skrývat.

80%
  • Ursula Poznanski: Pět (Beatrice Kaspary #1)
  • Knižní klub, 2015