Pevnost 07/ 2013

Léto je v plném proudu a s ním i lenošení u vody nebo doma v pelechu. Pro tuto vysoce sportovní činnost je nutno se řádně vybavit. Kromě všech zbytečností jako opalovací krém a ručník je nejdůležitější pořádná zásoba dobrého čtiva. A o něm se dočteme kde? V Pevnosti přeci. A pokud je vám opravdu vedro, představte si, jaké počasí je asi na Divokém západě …

Pevnost 7

Protože právě ten je hlavním tématem červencové Pevnosti. Hrdina s kolty proklatě nízko u pasu je Osamělý jezdec, který právě okupuje kina. I to je bezvadné místo, kde se v létě ochladit. Avšak tento film s kapitánem Sparrowem v indiánském vás pravděpodobně chladnými nenechá. Podle textu se máme na co těšit a minimálně Johnny Depp a několik vtípků to jistí. Pro ty, kdo se setkají s Jezdcem poprvé, nabízí článek i pěkné chronologické shrnutí jeho cesty od rádiových přenosů na plátno. Tajemný hrdina si užil své nejen v audio verzi, ale i jako oblíbený komiks. Nesmí tedy chybět krátké shrnutí jeho sešitové praxe, jež je připravená pro nadšence, kterým jeden film nestačí. A obdivovatelky Johníka, jako jsem já, potěší nejvíc krátký, ale zábavný rozhovor na závěr tématu.

I další, o hodně známější legenda se dočkala hvězdného plátna. A tentokrát ne poprvé. Superman je očividně silné téma – někteří ho smázli jako otravnou mouchu, jiní jsou z něj nadšeni do aleluja. Tyto dva odlišné pohledy se vyskytly i v redakci, a tak nám připravila dvojitou recenzi. Obě její části jsou povedené a svébytné, ale rozhodnutí je nakonec na nás.

Krále vyprávění Kinga zná většina čtenářů nejspíše skrze jeho čistě hororová díla. Ale ještě před nimi pracoval na pro něj skutečně zásadním díle, kterému se věnuje s přestávkami již přes třicet let. Právě nyní si můžeme do rodinky Temné věže pořídit nový přírůstek. Což si žádá pozornost, a tak se Pevnost pustila do krátkého, ale lákavého rozboru série, včetně prostředí, postav a samozřejmě nového pokračování – knihy Závan klíčovou dírkou.

Další knižní sága, která by se mohla hodit k prolenošeným dnům u vody, je nový počin Johna Flanagana, Bratrstvo. Autora můžeme znát z jeho předchozí teen adult série o mladém hraničáři. Tentokrát přichází s dospělejšími hrdiny, jejichž osud a motivace nám odhalí příslušný text. Prozradí tak akorát, aby upoutal pozornost a zaujal, ale nepřipravil o zásadní překvapení.

V minulém čísle si v redakci posvítili na deset nejvýdělečnějších žánrových autorů ze zahraničí. Nyní nezbývá než se podívat na české hvězdy. Ty sice nevydělávají tolik jako světově známí spisovatelé, ale jsou u nás oblíbení stejně. Krátká shrnutí, nejprodávanější knihy a trojice budoucích bestselleristů – opět další zajímavá inspirace na kvalitní četbu.

Už jsme zmínili, že tématem červencového čísla je horký a nezkrotný Divoký západ, a tak i trojice článků z historie a mytologie nabízí prérijní hrdiny, ať reálné či smyšlené. První z textů se přehledně zaměří na evropské dobyvatele Ameriky, kteří nelenili a pro dobrodružství a zlato byli schopni obětovat téměř cokoliv, hlavně životy místních obyvatel. Následující stránka je pak plná hrdinů z indiánských řad, jež se nebáli postavit přesile bílého muže a pokusili se alespoň o nějaký odpor. A teď k těm smyšleným pistolníkům. Je jich bezesporu mnoho, proto se nám dostane alespoň těch nejznámějších. Pro westernové nenasyty je zde navíc trojice knižních hororových tipů. Články tradičně uzavírá magické okénko, v kterém si můžeme přečíst svůj indiánský horoskop. Ať už sedí, nebo ne, je zajímavé se dozvědět, jak kultury západu rozdělovaly svá znamení.

Černobílá část Pevnosti je tentokrát o trochu kratší než obvykle, ale přináší krásnou pohádkovou hříčku a napínavé rozuzlení příběhu, jenž začal v minulém čísle.

Měla Popelka opravdu jen tři oříšky? A pokud ne, kde jsou ty ostatní? Jaroslav Mostecký s tímto nápadem stvořil kratičkou povídku Kaple má okna klenutá, jež nás zavede do jednoho z klášterů uctívačů Popelky. Ti se tuto záhadu snaží rozluštit. Text je svižný a pointa zaručeně vyloudí úsměv na rtech.

Pokračování sci-fi příběhu Stav nouze dvojice Jan Hlávka a Jana Vybíralová nejdříve krátce shrne předchozí děj a pak se již pouští do akce. Poškozená Enterprise zachycuje cizí loď na obzoru. Patří sice flotile, ale to rozhodně neznamená, že známé hrdiny nečekají trable. Nebezpečnou Romulanku sice mají pod dohledem, ale právě o ni projevil zájem někdo další. Na kapitánu Kirkovi leží rozhodnutí ohledně jejího osudu a fér hra se nekoná… Jako u předchozího dílu je jasné, že povídka nadchne hlavně fanoušky Star Treku, ale ti ostatní ji rozhodně nemusí přelistovat. V první polovině jsme se nedočkali téměř žádné akce, ale to nám je tentokrát dosyta vynahrazeno. Ani zápletka není průhledná a můžeme hrdinům držet palce, jak z patové situace vybalancují. Povedené a odpočinkové.

Letošní červenec je pěkně nažhavený a Pevnost se s ním poměrně zdatně snaží držet krok. Takže ať už se chystáte do kina nebo na dlouhou dovolenou u vody, stávající číslo vás dobře připraví – třeba i tipy, jak vydržet pařit počítačové hry celou noc.

A co Vás nejvíce zaujalo na prvním letním čísle? Chystáte se využít některý z jeho tipů? Určitě neprohloupíte!