Plout na vlnách podivna – Powers Tim

K správnemu pirátskemu príbehu patria: morom a námornými bitkami ostrieľaní bradatí piráti, papagáj na pleci lodného kuchára, veľké množstvo silného rumu a … ehm … toho oného … toho vúdú. A rum – už som ho spomínal?!

Powers Tim - Plout na vlnách podivnaKaždý, kto si chce najlepšie vychutnať túto knihu, bude potrebovať Slnko, teplo, pláž (niekde pri mori, v horšom prípade postačí aj jazero), deku, na ktorej bude ležať a množstvo opaľovacieho krému. Ak sa totižto niekto začíta do deja, knihu pred koncom odloží iba v prípade úpalu či spálenej pokožky. A veru, bola by škoda urobiť to, skôr, než sa neskutočné loďami, pirátmi a romantikou preplnené dobrodružstvo skončí.

Hlavným hrdinom je mladý bábkar (loutkař), prichádzajúci z Európy na Jamajku za svojím dedičstvom. Ako všetci mladí ľudia v jeho veku je spravodlivý, s dobrým srdcom, trochu naivný romantik. Tieto jeho vlastnosti ho vrhnú na palubu pirátskej lode obávaného kapitána Černovouse (Blackbeard – Edvard Thatch – skutočná postava, pirát, ktorý prepadával lode v Karibskom mori začiatkom 18. storočia) a potom sa už len vezie z jedného dobrodružstva do druhého. V jeho blízkosti sa zjaví množstvo postáv a postavičiek a to nielen pirátov a námorníkov, ale aj šialený vedec so svojím asistentom, zbohatlíci, obchodujúci s korzármi a samozrejme krásna žena. Veď, čo by to bolo za dobrodružstvo bez lásky a krásnych žien!
Dej sa odohráva na ostrovoch v Karibiku a samozrejme na lodiach. Čitateľ sa ale nemusí báť. Námorníckeho žargónu a terminológie tam nie je až tak veľa, aby sa v nich stratil. A v drsnom živote morských vlkov sa nestratí ani náš hrdina. Rýchlo a pomerne ľahko sa stane nielen obyčajným členom posádky, ktorý dokáže čistiť bok poškodenej lode, ale počas svojej zločineckej kariéry postúpi aj vyššie. Pomôžu mu v tom ako jeho nepriatelia, tak aj jeho priatelia, ktorí mu ukážu, že život morského zločinca nie je vôbec zlý.

Čítať túto knihu je naozaj ako plaviť sa po vlnách. Skoro každá kapitola sa začína opisom, no ani sa nenazdáte a už ste vtiahnutý do deja. Vlny sú väčšie a väčšie, more je čím ďalej rozbúrenejšie až to vyvrcholí v uragán napínavých akcií, aby to v ďalšej kapitole znova utíchlo, hladina sa upokojila a čitateľ mohol znova začať očami hltať jedno fantastické dobrodružstvo za druhým.
Fantastické – na toto slovo nemožno zabudnúť. Pirátom okrem šikovnosti, zbraní a kopy šťastia pomáha v prežití aj mágia. Volajú ju vudun. Sú to primitívne (neznamená to však, že sú jednoduché) čary, ktorým sa naučí každý zasvätený človek. Aj preto sa časom zdajú byť úplne prirodzené. Odrezané psie hlavy, boje s nemŕtvymi, sliepky, ktoré majú na zobákoch magické znaky, dorastajúce paže sú v tomto románe bežným javom. Takým bežným ako používanie ohňa v Anglicku – dalo by sa parafrázovať z knihy.

Každý správny morský vlk má nejakú tú jazvu, aj táto kniha má zopár negatív. Tou prvou je, že dielo si vyžaduje pozorného čitateľa. V tej záplave slov, postáv a deja sa ľahko stane, že sa prehliadne nejaká maličkosť a potom sa čitateľ musí vracať o pár strán späť aby zistil, čo to vlastne vtedy bolo.
Ďalšou malou jazvou je záplava mien. Postáv je tu viac než dosť, dokonca aj tých záporných, občas sa hrdinom menia mená a čitateľovi dá zabrať kým zistí, kto je vlastne kto.

Napriek týmto výhradám možno Powersove dielo hodnotiť veľmi vysoko. Nepatrí už medzi novinky, vyšlo dokonca v edícii Mistrovská díla fantasy .
A komuže sa oplatí ju vo vlastnej knižnici mať? Určite tým, ktorí v mladosti zaspávali so Stevensonovým ostrovom pokladov pod vankúšom, tým, ktorí si chcú oddýchnuť pri dobrodružstvách s príchuťou morskej soli a so štipkou mágie a tým, ktorí nedajú dopustiť na Pirátov z Karibiku. Vraj tvorcovia filmovej trilógie sa nechali inšpirovať práve knihou Plout na vlnách podivna.