Pojídači mrtvých – Crichton Michael

Poutavý cestovní deník, akční historický román i horor. Tím vším jsou Pojídači mrtvých, kniha světoznámého amerického spisovatele Michaela Crichtona z roku 1976, kterou u nás již podruhé vydává nakladatelství Baronet.

Crichton Michael - Pojídači mrtvýchRoku 922 se vyslanec Bagdádu jménem Ahmad Ibn Fadlán vydává s důležitým poselstvím ke králi Bulharů, ke kterému se však již nikdy nedostane. Během svého putování se totiž setkává s nebezpečnými Vikingy, kteří ho na základě jednoho proroctví unesou a Ibn Fadlán je tak nucen zcela změnit směr své cesty. Poselství, jež mu udělil bagdádský kalif musí jit stranou a arabský hrdina společně s Vikingy vyplouvá daleko na sever do země Venden, kde musí pomoci zdevastovanému Rothgarskému království v boji proti mlžným démonům, tzv. „pojídačům mrtvých“.

Jak již bylo řečeno, román Pojídači mrtvých Michaela Crichtona (Jurský park, Kongo, Skandální odhalení) lze brát jako cestovní deník nebo jako historický román s prvky hororu. Hned na úvodních stránkách knihy je pod názvem „Pojídači mrtvých“ psáno, že jde o „rukopis Ibn Fadlána popisující jeho zážitky s Normany L.P. 922.“ Crichton navíc bravurně pracuje s fikcí a historickými fakty, a proto je snad každý čtenář na pochybách ohledně toho, zda se tento příběh skutečně odehrál.

Crichton v úvodu předestře stručné informace o původu rukopisu, o životě Vikingů a Ibn Fadlána a poté v prvních kapitolách rozjíždí „cestovní deník“, který si hlavní hrdina píše sám pro sebe i pro svého kalifa. V této první části Ibn Fadlán vypráví o vikinských zvycích, zajímavě hovoří o svém náboženství, dostává se k oguzským Turkům a popisuje například i normanský pohřeb. Vrcholem první půlky je pak působivá příhoda, ve které Ibn Fadlán společně s Vikingy spatřuje na vlastní oči tzv. „mořské ďábelské netvory“, kterými jsou ve skutečnosti obyčejné velryby.

Po poučné, „cestopisné“ polovině románu se autor přesouvá do dobrodružnějších vod. Nastává první setkání se zrůdnými wendoly, kteří útočí pouze za mlhy. Crichton využívá své schopnosti vtáhnout čtenáře do děje a už jej nepustit. Zvyšuje napětí, tempo příběhu a nevyhýbá se samozřejmě ani bohatým akčním výjevům z bitev. Krom toho přidává do mixu i hororové prvky (nestvůrní wendolové pokaždé svým obětem odřezávají hlavy) a občas dokonce dochází i na humor. Jediným mínusem tak bude vcelku zbytečně urychlené (tím nechci říct odfláknuté) finále, kdy Vikingové najednou nemají žádné obavy a v klidu si jdou zlikvidovat celé doupě wendolů, kteří už nejsou natolik působivými protivníky.

Nic to však nemění na tom, že kniha Pojídači mrtvých je vydařené dílo. Michael Crichton předvádí výborný mix žánrů, ve kterém zručně manipuluje se čtenáři, a mně nezbývá nic jiného, než jej vřele doporučit jak fanouškům dobrodružných románů, tak i hororů a historické literatury.

PS: Kniha byla předlohou pro film Vikingové z roku 1999. Režie se ujal John McTiernan (Predátor, Smrtonosná past) spolu s Crichtonem. Hlavního hrdinu Ibn Fadlána ztvárnil Antonio Banderas. Tak proto ta odstrašující obálka…