Příběhy vašeho života – Chiang Ted

V brzké době po sobě vyšly dvě výborné zahraniční scifi sbírky, které si do značné míry konkurují. První z nich, Luminous od Grega Egana, jsme probírali na Fantasy Planet před nedávnem. Na Příběhy vašeho života Teda Chianga se podíváme nyní.

Příběhy vašeho života - Ted Chiang

Ted Chiang toho zatím moc nenapsal, a tak s valnou většinou jeho tvorby se můžete seznámit právě v této sbírce. Když se podíváte, kolik ocenění či nominací na prestižní zahraniční ceny v rámci fantastiky získal, hned máte jistotu, že předstupujete před knihu výjimečného spisovatele.

Autor se nebojí po svém zpracovat biblické náměty. Úvodní povídka Babylonská věž představuje univerzum, v němž je Babylonská věž postavena až k nebeské klenbě. Spojení náboženských motivů a pozměněných fyzikálních a mechanických zákonů tvoří zajímavý a překvapivě uvěřitelný svět. Když k tomu přidáte překvapivý závěr, vznikne text, který vám na dlouho utkví v hlavě. V práci Peklo je nepřítomnost Boha zase autor představuje svět, kde andělé tvoří zázraky a přitom představují přírodní katastrofou. Univerzum, v němž je víra v Boha takřka hmatatelná, postupně spěje k vyhrocenému náboženskému závěru.

Dvaasedmdesát písmen je povídka, kde autor rozvíjí námět Golema. Pomocí psaného textu, jenž nahrazuje šém, se hrdina snaží definovat lidskou plodnost, která má po určitém počtu generací zaniknout. Vědecký přístup k námětu spolu s dobrodružnou zápletkou v závěru tvoří z textu neopakovatelnou záležitost, kterou lze řadit do steampunkového subžánru.

Chiang nezapomíná i na práce zaměřené na lidskou psychiku. Povídka Pochopit rozvíjí myšlenku, kdy se vedlejším produktem léčby poškozeného mozku posiluje inteligence. Autor se snaží vcelku věrohodně nastínit, jak by fungoval rozvoj mysli superinteligentního člověka včetně jeho vztahu k obyčejným lidem. Příběh má však i vedlejší akčnější zápletku. Text Dělení nulou pak představuje sondu do mysli člověka, který zjistí nefunkčnost základních matematických pravidel. Kraťas Vývoj lidské vědy svérázně popisuje, jak by mohla věda vypadat v budoucnu, a díky vnímavosti autora si můžeme představit, jakou úlohu v oné vědě bude mít člověk.

Mezi náročnější práce patří Příběh tvého života. Autor velmi precizně popisuje, jak obtížné by mohlo být navození komunikace s mimozemšťany. Náročný text odlehčuje pasážemi ze života hlavních hrdinů a jejich dítěte. Poslední povídka Když se vám líbí, co vidíte: Dokument je pak prací složenou z fragmentů smyšleného dokumentu, jenž pojednává o vynálezu, kdy člověk přestane vnímat krásu kolem sebe. Povídka komplexně rozebírá dané téma, obsahuje dílčí příběhy jednotlivých osob, mapuje rozvoj onoho vynálezu a zároveň je celek sám příběhem, který vede k působivému závěru.

Na konci knihy jsou pak poznámky k povídkám. Ty odhalují, co vedlo autora k sepsání jednotlivých textů a možná umožní čtenářům podívat se na jednotlivé práce ještě z jiného úhlu.

Příběhy vašeho života jsou sbírkou výjimečných prací, mezi kterými se nachází ta nejlepší jen obtížně. Každá povídka přichází s neotřelým nápadem a je velmi umně zpracována. Sbírka je souborem výjimečných nápadů a originálních světů. Kdybyste chtěli srovnání s nejvýraznějšími zahraničními povídkáři, jimž v poslední době u nás vyšla sbírka, tak Ted Chiang je kompromisem mezi zábavností nejlepšího tvůrce pozměněných světů, Paolem Bacigalupim, a geniálním tvořitelem vynálezů a hard-scifistou Gregem Eganem. Od každého z nich má Ted Chiang něco, a navíc to v jeho podání funguje dostatečně čtivě. Snad se dočkáme dne, kdy autor napíše i nějaký román.

Co když stavitelé Babylonské věže vskutku dosáhli nebe – a narazili na klenbu tvrdou jako žula?
Co když správná kombinace písmen opravdu dokáže vdechnout život hlíně?
Co když se mýlili Galileo, Kepler a Newton – a ten správný výklad světa nám podali renesanční alchymisté a tvůrci kabaly?
Co když je veškerá naše matematika založena na elementární chybě a 1 a 1 nejsou 2?
Co se stane, až nás navštíví mimozemšťané, kteří si pamatují budoucnost?
Ted Chiang je velmi zvláštní autor. Tvoří nesmírně pomalu, nanejvýš jednu povídku za rok – ale téměř pokaždé je to skutečná událost, přesahující a bourající běžné žánrové hranice fantastiky.
Za své práce získal nejvyšší žánrová ocenění, od Huga přes Nebulu po Locus, o řadě dalších nemluvě. Sbírka Příběhy vašeho života obsahuje jeho osm prvních publikovaných povídek. Povídka je považována za útvar, v němž nejlépe vyniknou přednosti science fiction jako žánru. A Ted Chiang je považován za jednoho z nejskvělejších povídkářů nové americké sci-fi. Ve svých fantaskních podobenstvích odvážně balancuje na rozhraní metafyziky a science fiction. Bezděčně, anebo možná s potutelným úsměvem virtuosa se přitom dotýká esenciální podstaty žánru science fiction i toho, jak si poslání této literatury představovali jeho praotcové H. G. Wells či Olaf Stapledon. Občas porušuje základní princip tohoto žánru: vycházet z aktuálních poznatků vědy, uzdu fantazii popustit jen za hranicemi již poznaného. Konstruuje odlišná mentální paradigmata a domýšlí „alternativní světy”, v nichž je zpochybněna naše dnešní racionalita, kde neplatí základní axiomy „naší” matematiky, v nichž i sama řeč odpovídá jen těžko uchopitelné logice vzešlé ze zcela odlišné, hypotetické zkušenosti – to vše, aby testoval zdánlivě samozřejmé předpoklady našeho vlastního světa. (anotace)

Povídky:

Babylonská věž (Tower of Babylon)
Pochopit (Understand)