Prokletý maturiťák

Každý máme nějakou literární slabost, nějaké téma, kterému nemůžeme odolat. Tou mojí jsou (vedle upírů, zombií a děl Jiřího Pavlovského) příběhy z amerických středních škol. Ani nemusí být fantasy, ale pokud jsou, tím líp. Psycholog by v tom jednoznačně identifikoval patologickou fascinaci něčím, z čeho mám ve skutečnosti hrůzu.

Prokletý maturiťák

No, jen si shrňme, co taková americká střední škola (soudě podle filmů a knih) obvykle obnáší: smrtící konformitu a nutnost se zapojit do některé z klik, jen aby člověk nebyl out; roztleskávačky a sportovce; nutnost nejen mít nějakého kluka, ale bohužel především mít všeobecně akceptovatelného kluka… aby člověk nebyl out. Na prospěchu nezáleží, naopak dobrý prospěch je spíše překážkou v oblíbenosti. A oblíbenost, to je to, co se na amerických středních školách nejvíc počítá.

Vyvrcholením střední školy pak bývá „Prom night“, což sice není tak úplně jako náš maturiťák, ale lepší slovo pro to nemáme. Tam je potřeba opět být s chlapcem (nejen nějakým, ale vhodným), vypadat sexy… a hlavně to přežít, protože i když bojem o přežití je škola sama, přežít maturiťák se povede jen vyvoleným.

Sborník Prokletý maturiťák, vydaný americkým nakladatelstvím HarperTeen a pro české vydání připravený nakladatelstvím Domino, obsahuje pět povídek pěti autorek, z nichž tři jsou v České republice známé, vydávané a víceméně oblíbené (Meg Cabotová, Kim Harrisonová a Stephenie Meyerová) a dvě u nás dosud neznáme (Lauren Myracle a Michele Jaffe), ač mají za sebou slušnou dávku děl pro náctileté.Vezměme si ty skvosty popořádku.

Meg Cabotová: Likvidátorčina dcera

Cabotová je zkušená, u nás hojně vydávaná autorka. Její povídka ve sborníku je však z celé knihy dalece nejhorší, což u „otvíráku“ vážně zarazí. Máme tam Mary, jejíž matka byla „Likvidátorka“ upírů a jiných zlovolných entit, tedy něco jako dospělá Buffy s rodinou. Mary se snaží zachránit ze spárů upíra svou nejlepší kamarádku a paralelně s tím vyřešit problém s matkou, ze které se stala upírka (asi). Děj je hloupý, zápletka nevěrohodná a nedotažená, postavy nezajímavé. Maturiťák je jen zbytečnou kulisou, děj by se klidně mohl odehrávat kdekoli. V školní literární soutěži do 12 let by povídka možná obstála, jinak ne.

Lauren Myracle: Kytička na ruku

Tuhle autorku u nás neznáme a možná je to škoda. Kytička na ruku je jediná povídka v knize, která má hlavu a patu, nikde nic nepřebývá a nic nechybí. Vlastně je to jediná skutečná povídka, nikoli z kontextu vytržená kapitola. Tři kamarádi (dvě holky a kluk) se vydají k věštkyni, moc moudří ale z jejích odpovědí nejsou, drzá hlavní hrdinka Frankie si navíc od věštkyně vyslouží starobylou kouzelnou kytičku na ruku, která dokáže splnit tři přání.

Je to velmi didaktický příběh o tom, že by si člověk měl moooc rozmyslet, než si začně něco úpěnlivě přát. Zápletka je sice dost průhledná (navíc autorka přímo v úvodu zmiňuje inspiraci povídkou Opičí tlapka), ale příběh je dobře napsaný, ze začátku vtipný a živý, ale postupem doby stále smutnější a děsivější. Patrně je to jediná povídka ze sborníku, na kterou si ještě někdy v životě vzpomenu.

Kim Harrisonová: Madison Averyová a Smrťák

Kim Harrisonovou mám ráda a na povídku jsem se těšila. Maturiťák je zde startovacím boxem, ze kterého se hrdinka Madison rozjede s nesprávným klukem v nesprávném autě, takže po většinu povídky je mrtvá (a tohle není spoiler, to se dočtete i na obálce). Svět záhrobí je zajímavý a celkem zábavně pojatý, bohužel zápletka a pozadí příběhu jsou zbytečně překombinované a pro prostor povídky naprosto nevhodné.

Michele Jaffe: Přísně tajné

Další pro českého čtenáře neznámé jméno a další spíše milé překvapení. Miranda je divná. Vlastně není divná, je to superhrdinka se superschopnostmi. Ale ve školním kolektivu jsou jí spíš na obtíž, takže se realizuje po nocích, kdy se snaží zabránit drobným zločinům. Žádní démoni a žádní upíři, jen zlodějíčkové a přepadení. Vedle toho dělá po škole řidičku v takové obskurní taxislužbě a díky tomu jednou z letiště vyzvedává potřeštěnou puberťačku Sibby. A pak se všechno zvrtne.

Povídka je výborná v detailech, je velmi vtipná a má skvělé dialogy. Bohužel děj je dost násilně vykonstruovaný a posešívaný, prostě vše v něm sedí tak, že tu urputnou snahu autorky, aby to sedělo, přímo slyšíte.

Stephenie Meyerová: Peklo na Zemi

Všechna čest, tohle je povídka, která je opravdu psaná pro sborník o maturiťáku a nikde jinde by se odehávat nemohla. Hlavní postavou je zlovolná démonka Sheba, která má jediný cíl: způsobit, aby ten maturiťák dopadl co nejhůř. Aby se pokud možno všichni rozešli, poprali, nenáviděli, ideálně aby u toho někdo umřel.

Pro povídku je pouze škoda, že k Shebiným intrikám je zapotřebí mnoho postav, které se na krátkém prostoru moc nemají jak projevit, navzájem se spíše pletou, a jak o nich čtenář nic neví, vlastně ho moc nezajímají. Celkově to působí jako poslední kapitola z delšího dílka, během kterého jsme měli možnost Shebiny intriky více sledovat a s postavami se více sžít. Ten román bych vážně číst chtěla, takhle je to pouze… no, slušné. Navíc osudové závěrečné odhalení je čtenáři od počátku jasné a jen se diví, jak jinak schopná démonka může být tak natvrdlá.

Obecně je bohužel nutno říct, že povídky se moc nepovedly. S jedinou výjimkou (Kytička na ruku) budí dojem vytrženosti z kontextu nějakého většího díla. Ne snad, že by byly nesrozumitelné, spíš jsou tak nějak nehotové, neúplné, u Cabotové pak zcela odfláknuté. Ve čtenáři to potom zanechá v lepším případě dojem, že by si docela rád přečetl ten (neexistující) román, ke kterému daná povídka patří, v horším případě pocit, že je štěstí, že ten (neexistující) román číst nemusel.

S čistým svědomím mohu knihu doporučit pouze náctiletým slečnám pro případ delší jízdy dopravním prostředkem.

Když se holka chystá na maturitní ples, je s tím pokaždé spousta starostí. Musí sehnat šaty a boty, aby byla co nejhezčí nebo aspoň co nejoriginálnější. Musí zajít ke kadeřníkovi a vymyslet parádní účes. A nakonec je nutné sehnat to, s čím je obvykle největší problém – správného kluka. Ono totiž nejde být hvězdou plesu, když má člověk vedle sebe toho největšího losera z celé školy! Ne, na tak důležitou událost, jako je maturiťák, je nutné si obstarat přinejmenším slušný doprovod. Ten kluk nemusí být nutně nejkrásnější, ale měl by být aspoň zajímavý a zábavný. A pochopitelně se vám musí vyrovnat vlastnostmi a schopnostmi, abyste vytvořili správný pár – protože o to přece jde, že ano? To poslední platí zejména pro případ, že máte nadpřirozené schopnosti jako Mary. Nebo když toužíte po někom, kdo vás pořád tak nějak přehlíží, a proto si musíte pomoci kouzly. Nikdo nechce dopadnout jako Madison, která zvolila špatně, zaplatila za to životem a teď se snaží uniknout temné magii svého tanečníka… Zkrátka a dobře, najít správného partnera je démonicky těžké, ale naprosto nezbytné, protože v opačném případě vás čeká… prokletý maturiťák! (anotace)

Povídky:

Meg Cabot: Likvidátorčina dcera (The Exterminator’s Dau­ghter)
Lauren Myracle: Kytička na ruku (The Corsage)
Kim Harrison: Madison Averyová a Smrťák (Madison Avery and the Dim Reaper)
Michele Jaffe: Přísně tajné (Kiss and Tell)
Stephenie Meyer: Peklo na Zemi (Hell on Earth)

• Prokletý maturiťák
  • Autorky: Meg Cabot, Lauren Myracle, Kim Harrison, Micehel Jaffe, Stephenie Meyer
  • Překlad: Hana Čapková
  • Počet stran: 208
  • Cena: 229 Kč
  • Vydalo: Domino, 2011

Prokletý maturiťák

Když se holka chystá na maturitní ples, je s tím pokaždé spousta starostí. Musí sehnat šaty a boty, aby byla co nejhezčí nebo aspoň co nejoriginálnější. Musí zajít ke kadeřníkovi a……

Když se holka chystá na maturitní ples, je s tím pokaždé spousta starostí. Musí sehnat šaty a boty, aby byla co nejhezčí nebo aspoň co nejoriginálnější. Musí zajít ke kadeřníkovi a vymyslet parádní účes. A nakonec je nutné sehnat to, s čím je obvykle největší problém – správného kluka. Ono totiž nejde být hvězdou plesu, když má člověk vedle sebe toho největšího losera z celé školy! * Ne, na tak důležitou událost, jako je maturiťák, je nutné si obstarat přinejmenším slušný doprovod. Ten kluk nemusí být nutně nejkrásnější, ale měl by být aspoň zajímavý a zábavný. A pochopitelně se vám musí vyrovnat vlastnostmi a schopnostmi, abyste vytvořili správný pár – protože o to přece jde, že ano? * To poslední platí zejména pro případ, že máte nadpřirozené schopnosti jako Mary. Nebo když toužíte po někom, kdo vás pořád tak nějak přehlíží, a proto si musíte pomoci kouzly. Nikdo nechce dopadnout jako Madison, která zvolila špatně, zaplatila za to životem a teď se snaží uniknout temné magii svého tanečníka… Zkrátka a dobře, najít správného partnera je démonicky těžké, ale naprosto nezbytné, protože v opačném případě vás čeká… prokletý maturiťák!