Provinilé slasti – Hamilton Laurell K.

Pokud si potrpíte na upíry, zombie a podobnou pakáž a ještě navrch se chcete pobavit bez hlubokých myšlenek a filozofických úvah, je pro vás tenhle kříženec Sexu ve městě a Nočního klubu ideální. Provinilé slasti nabízejí trochu detektivní práce, něco popisů mužných hrudí mrtvých i nemrtvých, přiměřenou dávku akce, kupku roztahaných střev i utrhaných hlav a navrch hrdinku, jejímž mottem je „Já s upíry nechodím, já je zabíjím“. No, chvílemi to tak nevypadá, ale zní to dostatečně drsně.

Hamilton Laurell K. - Provinilé slastiAutorka knihy nás přivádí do St. Louis, ovšem do St. Louis, kde je oživování zombií běžným obchodním artiklem, kde upíři vlastní noční kluby a jsou představenými církví a policie. Policie má pro nelidské klienty vlastní oddělení. Hlavní hrdinka, Anita Blakeová, je s ní zadobře, vždyť si k svému „oživovatelství“ přivydělává jako kat upírů, přesto právě ji upírská komunita požádá o vyšetřování série vražd svých významných členů a když Anita odmítne, pojistí si její spolupráci jinak. Anita pátrá a bojuje s upíry, ghúly, vyznavači vúdú a občas i sama se sebou.

Provinilé slasti vyšly v originále v roce 1993 a po nich následovalo dalších jedenáct knih se stejnou hrdinkou. Není divu, autorka totiž odvádí velmi slušnou práci. Děj, dost šťavnatý na to, aby zaujal, příjemně a stravitelně plyne. Hamiltonová předvádí, že má vypravěčské řemeslo v malíku, a ich-forma dodává knize živost. Román není určen k intelektuální hostině a ani se tak netváří. O hlubokou myšlenku, drásavě pravdivý sociologický postřeh či kulturní odkaz tu nezakopnete a upřímně řečeno, ani vás nenapadne to knize vyčítat.

Vana, dovolená, autobus, to jsou místa, kde dílko, čítající necelých 250 stran, slupnete jako malinu a dokonce ho potom ani nezahodíte. Kdepak, může se vám ještě někdy hodit. Co na tom, že spádu děje padla za oběť trocha logiky (například, když společnost upíry toleruje a mohou vlastnit majetek, proč je na druhé straně nechává poměrně exoticky lovit civilisty, místo aby přestupníky zákona prozaicky skřípla a odsoudila do vězení, což, podle toho, co kniha praví, by nebyl zas takový problém) a hrdinka je občas až příliš „neprůstřelná“? Zkrátka, Provinilé slasti rozhodně nejsou knihou závažnou, převratnou, či objevnou, ale ve své kategorii se jeví počinem povedeným a možná, že povzbudí i někoho z našich domácích autorů (či autorek) k mírnému laškování s fantasy detektivkou.

Noste na stůl, tritonští, snad přijde k chuti i další porce krvavého nákypu.

1. No nevím. Kříženec Nočního klubu a Sexu ve městě mi nezní moc lákavě…

2. Oprava
    Následovalo dalších DVANÁCT románů se stejnou hrdinkou (a #14 vyjde v červnu); a prý dvě sbírky.

3. Dovolím si recenzentce lehce oponovat. Ano, hodnocení 7/10 je zcela na místě, ale také by v textu mělo být upozornění, že se cílová čtenářská skupina nachází mezi děvčaty někde mezi 13-16 rokem, návíc této skupině jsou uzpůsobeny i veškeré “vtipné” hlášky.Kříženec Nočního klubu a Sexu ve městě je také velmi zavádějící, já osobně bych se spíš přikláněl ke kříženci Buffy a něčeho od pí. Lancové (tohle rohodně není myšleno nijak zle, spíše naopak, protože co se řemeslné kvality vydávaného čtiva, patří k naší špičce!!!). Takže závěrečné shrnutí – jestli vaše ratolesti odrostly po Witchkách zatoužily po nečem “drsnějším”, Provinilé slasti nemůžou zklamat (i když já osobně bych doporučil Darrena Shana), jenže pokud je postavíme třeba v poslední době velmi populární Noční, Denní a podobné Hlídky, tak dosahují v bodovém hodnecí tak max. 2-3/10 z deseti. Jenže to jsou knihy, které bude drobotina asi těžko číst, takže těch 7/10 je OK, ale chtělo by to v textu bližší specifikaci, pro koho je kniha určená (tady už se opakuji, ale tak nějak jsem nic objevnějšího na závaer nevymyslel).

4. Ad Jan Vaněk: Díky, koukám, že jsem to blbě spočítala.Torquemado: Čistě pragmaticky… Výslovně doporučit čtivo, kde hlavní hrdinkou je zabíječka, jedním z hrdinů prostitut a děj ozvlášťnuje násilí a sex, věkové kategorii 13 -17 let znamená koledovat si o malér. Stačí, aby si to přečetl nějaký potrhlý rodič. Krom toho, Provinilé slasti jsou sice lektůra nenáročná, ale pobavit mohou i větší kluky a holčičky :)))

5. Alraune: souhlas jde o nenáročnou zábavu, kategorizace je naprostý nesmysl. S hodnocením 7/10 souhlasím. Torquemado: Drobotina mezi 13-16 lety? V 16-ti jsem měl přelouskanou Dunu od Herberta, Pána prstenů od Tolkiena, Obchodníky s vesmírem a Bránu od Pohla, Marťanskou kroniku od Bradburyho, Rámu a Vesmírnou Odyseu od A.C.Clarka, Dveře do léta a Friday od Henleina, Proti proudu času a Muže v labyrintu od Silverberga, Den Trifidů od Wyndhama, Vládce stínů(AMBER) od Zelaznyho, Čapka, Lema, bratry Strugacký atd. Nic proti, ale Noční hlídka není špička i když jde o velmi slušné čtivo a už vůbec nelze takto srovnávat. To bych mohl vzít Ílion nebo Hyperion od Dana Simmonse či výše uvedené knihy a postavit je proti ostatním a říct:” ve srovnání s tímhle ostatní SF&F nemají úroveň “

6. Škoda, že sem už od včerejška nemůžu nic vložit…

7. Tak že by konečně:Alraune: No, já to dočetl jenom proto, že jsem za to utratil svých poctivě vydělaných 169,- CZK. Nedovedu si představit, že bych to doporučil někomu mimo vymezenou mez. A ono s tím sexem a násilím to zas není tak žhavé :-)Přirovnání jako mix Nočního Klubu a Sexu ve Městě mi příjde jako neuvěřitelný úlet a za tím si stojím :-)Atek: Dnešní mobilová drobotina ti nic z toho, co jsi jmenoval do ruky nevezme. Já na tom byl podobně, ale dneska frčí mnohem jiné věci, než četba knih – myšleno globálně, vyjímka potvrzuje pravidlo

8. Tak jsem asi prumerna 15 slecna :o) pac me se Provinilé slasti docela libily 🙂 je to velmi dobre remeslne napsana knizka s docela zajimavym tematem…A Torquemado – nesouhlasim s tebou, ja bych rekl, ze cilova skupina 13-17 slecny, tuto knizku jeste neoceni, tedy maximalne jako neco “zakazaneho”, treba jako kdyz jsem v 15 cetl Lady Fuckingham, tajne aby na to nasi neprisli a byt jsem tomu skoro vubec nerozumnel a obcas se mi udelalo mdlo :o)) tak jsem pak, pri “odbornych” prednaskach mezi kamarady, za kinga ;o))))

9. ghostik: co ti přišlo na lady fuckingham tak hrozného? možná až na ty závěrečné výhřevné pasáže :))

10. petruschka: Je to tak slavná kniha, že je podle ní pojmenovaný ten Fuckinghamský palác, jak tam bydlí ta jejich stará rašple :-)))

11. Je to dobrý a už se těším na další díly.Teda jestli někdy výjdou.

12. Je mi 16. A od 14 čtu R.Heinleina, Harrisona, A. Douglase, I. Asimova, S.Kinga, Tolkiena…Možná je to tím, že táta je taky hodně přes sci-fi a horor, takže k těmto knížkám jsem měla vždycky přístup.To, že “mládež” nečte, osobně považuji za blbost znám spoustu lidí, kteří jsou v mém věku a čtou rádi a často. Na druhou stranu někteří se chlubí, že přečetli v životě jen jednu knížku, ale to Victoria Beckham taky, a ona rozhodně není teenager.Provinilé slasti jsem četla a nemyslím si, že by tam bylo příliš mnoho násilý a sexu. Četla jsem knížky s podstatně drsnějším obsahem a nic to se mnou neudělalo. A navíc podívejte se na telelevizi, jsou v ní filmy a seriály zobrazující násilý a sex naprosto běžně a dívají se na ně i 11 leté “děti”. PS: Witch jsem četla 1 díl a můžu s klidem tvrdit, že jsou vhodné leda tak pro 5 leté dementní dítě. A romány L. Lanczové jsou “dětská červená knihovna”, ale pokud se někomu líbí jeho problém.Ocenila bych kdyby lidé, kteří se rozhodnout psát o tom, co je vhodné pro teen., aby s nějakým teenagrem sešli a neřídili se jen tím, co se doslechli, nebo přečetli z “odborných” článků v časopisech typu Blesk (a spol).

13. Je!!!
    Komix od Marvelu je dobrej, knížka nic moc.Rači si přečtu kuhánka nebo zajdu na Chippendales…

14. Hm…