Půlměsíční trůn – Saladin Ahmed

Jestli máte rádi, když se sejdou na jedné hromadě kdejaké potvory jako ghúlové, džinové, kyklopové, draci, lvi a andělé, tak určitě sáhněte po této knize. V Půlnočních královstvích se totiž dějí divné věci a ani město Dhamsavát nezůstane ušetřeno. Je libo svižnou urban fantasy v arabském hávu?

Půlnoční trůn

Konečně kniha, která chytne, řekla jsem si hned po pár stránkách. První třetina knihy šlape opravdu skvěle. Možná za to může fakt, že příběh se potud drží osvědčené linie klasické epické fantasy, šmrncnuté maličko detektivkou. Máme tu hrdinu (trochu mág, trochu mentor) a jeho společníka (dobrý rytíř), který postupně přebírá stále více roli trickstera, takže do vyprávění přidává to správné koření – humor a nadhled. Místo něj pak získává hrdina jiného pomocníka, resp. pomocníky (trochu horší rytíř, trochu věrný sluha), ale pak se nám putování zastaví. Ještě předtím však do společenstva přibude dívka v nesnázích a samozřejmě se objeví zástupce zla (temný pán), jemuž přisluhuje dostatečně zvrácený pobočník (netvor). Karty jsou rozdány…

Pravda, náš hrdina, Adúla Maslúd, doktor a lovec ghúlů, je už trochu starší a mírně sešlý věkem, ale mladičký derviš Rasúd a divoká badavínka (rozuměj nomádka) Zamía, děvče z pouště, to vynahradí. Oba se tak úžasně podobají současným mladým lidem, že budou dříve narozeným čtenářům nesmírně blízcí. To je velké kouzlo, neméně účinné jako tolik osvědčená katarze hrdinů. Každá z ústředních postav si totiž musí projít určitým úskalím; jedna ztratit celý svůj rod, jiná přijít o dům s drahocennou knihovnou, třetí řešit zásadní morální dilema. Velkou sílu má už zmíněné detektivní schéma, které nakonec udrží celý příběh pohromadě.

Postupně se totiž začne původní linie rozpadat, děj se přenáší do města Dhamsavát, sídla místního kalifa. Po klíčovém okamžiku, kdy udeří zákeřný Maú Ava, se však události značně zpomalí a začne se tak trochu přešlapovat na místě. I zloduch se kupodivu odplíží někam do stínů a vyčkává. Člověk cítí, že se k něčemu schyluje, že se chystá něco velkého a zásadního, takže je stále napjatý, ale postupně naději, že se jeho očekávání naplní, ztrácí. Hrdinové, teď už v kompletní sestavě se všemi pomocníky, pátrají po informacích, sahajících až k dávné historii země, při tom čtenáře nenápadně provedou různými částmi města, velmi precizně popsanými, až se vtírá dojem, že tohle je vlastně mnohem víc v popředí autorova zájmu, než příběh samotný.

Topografie fikčního světa je opravdu promyšlená, všechny ty vzdálené krajiny jako Súsy, Abasén a Rughalba vytváří velmi příjemný kolorit příběhu a skoro volají po návštěvě. Možná se tak stane v nějakém dalším díle, v Půlnočním trůnu však společenstvo už z města nevytáhne paty. K úspěchu jejich pátrání po pánovi vraždících ghúlů přispívá celá řada náhod, možná až trochu moc okatých. Potřebná nápověda se nachází v knize, která jako jediná neshoří při požáru Adúlova domu. Chlapec, přeživší útok ghúlů, je příbuzným právě Adúlovy přítelkyně Miri, která navíc vlastní důležitý dopis s vysvětlením zapomenuté kobří legendy. A tak dále.

Poměrně pozoruhodnou dvojici představují alchymistka Litáz a její manžel Davúd, hezký to obrázek idealizovaného partnerského vztahu. Nevím proč, ale vybavila jsem si podobnou dvojici pomocníků z Nekonečného příběhu; tihle se sice méně haštěřili, ale taky z nich čišela laskavost na každém kroku. Ono se těch asociací při čtení vybavovalo víc, třeba rebel Sokolí princ jakoby z oka vypadl Zorrovi, včetně proslulých akrobatických kousků. Jedna z nesmrtelných vět „Kam se vůbec poděly její šaty?“, kterou si pomyslí Litáz na adresu Zamíi (proč vlastně ne Zamíji?) proměněné ve lvici, zase dost nesmlouvavě odkazuje už k dost jinému profláklému dílu současné světové fantasy. No a ty citáty z Knihy zázraků, kterými se naši hrdinové tak rádi častují navzájem, zase silně evokují Korán.

V knize se vůbec mihne celá řada arabských reálií, které dodávají příběhu neopakovatelnou atmosféru. Žádné létající koberce nebo kouzelné lampy ale nečekejte! Představte si spíš lákavou vůni čaje s kardamonem a jiné detaily týkající se kuchyně, zvyklostí, budov… Mnohé známé pojmy však získávají nový obsah. Třeba derviš netancuje, ale ohání se mistrně rozeklaným scimitarem, žebravým mnichům se říká „odříkaví tovaryši“ (zřejmě aluze na Tovaryšstvo Ježíšovo neboli jezuity, ale jinak tovaryš znamená učedník) a schopnost proměny člověka ve zvíře je nazýváno andělským darem. Možná v tom má prsty překladatel, který údajně už tak dílo proti originálu dost vylepšil, možná je to opravdu tvůrčí invence autora. A proč ne, říkám si. Domnívám se, že čtenář dostane dost prostoru, aby se v tom všem zorientoval.

Nehledě na další plus, kterým je vytříbenost jazykové stránky vyprávění, oživující jak svižné dialogy, tak i popisné pasáže . Jména, která jsou nádherně vyslovitelná a ještě díky častému výskytu fonému „ú“ nenásilně upomínají Blízký Východ, prozrazují zdroj autorovy inspirace. Saladin Ahmed pochází z rodiny s libanonsko-egyptskými a irsko-polskými předky, narodil se sice v USA, ale vyrůstal v arabské komunitě. Psal poezii a hlavně povídky, jednu z nich jsme si mohli před dvěma lety přečíst v časopise XB-1. Půlnoční trůn je jeho první román a hned vzbudil velkou pozornost, dokonce byl nominován na cenu Nebula i cenu Hugo za nejlepší román roku 2012. Pokud bych však zůstala v kategorii „fantasy pro mládež“, k čemuž svádí i samotná obálka knihy, je to určitě skvělé čtení, která se nedá než doporučit.

Lze pak odpustit určitou naivitu, idealizaci a někdy až vyhrocený sentiment, kdy muži pláčou a štkají na kolenou před ženami, jako by tu opět zasáhl onen pověstný polský romantismus, zamíchaný do koktejlu s oblíbenými finesami západní kultury. Můžeme pak přimhouřit oko i nad lecjakým klišé, která trochu kazí dojem ze závěrečného zápasu v kalifově sídle, vybaveném falešnými stěnami, tajnými chodbami, skrytými ovládacími mechanismy a jedním vyjíždějícím podstavcem s trůnem… Boj o osud země korunuje poněkud netradiční rozuzlení, kdy nezvítězí dobro či zlo, ale volba padne na to nejlepší ze všech možných špatných řešení. Původní hrdinové ustupují do pozadí a uvolňují místo jinému. Bollywood s efektními oslavami, tancem a zpěvy se tedy nekoná, to však je knize jedině ke cti. Věřím, že nenáročný čtenář se bude dobře bavit, no a ten náročnější si vybrané stránky díla dokáže taktéž plně vychutnat.

ANOTACE:

Pod rozpáleným pouštním sluncem, v krajině nekonečných písečných dun, džinů a ghúlů, mocných mágů i divokých nomádských kmenů leží majestátní Dhamsavát. V hlavním městě Půlměsíčních království vzrůstá napětí – lidé se bouří proti krutovládě nového kalifa a v ulicích začíná řádit neznámý zabiják… Doktor Adúla Maslúd se už cítí starý. Na tom by nebylo zase tolik divného, ale Adúla je lovec nestvůr. Přestože by své nebezpečné povolání rád pověsil na hřebík, brzy je i on zatažen do víru zlověstných událostí. Společně se svými starými přáteli i mladým a nesnesitelně pobožným dervišem Rasídem se snaží podivným vraždám přijít na kloub. Co s nimi má společného vůdce městské chudiny, nepolapitelný král zlodějů, zvaný Sokolí princ? Jakou roli sehrává tajemná dívka z pouště? A jak s tím vším souvisí pradávná historie města?

Název: Půlměsíční trůn

Autor: Saladin Ahmed

Forma: paperback