Ready Player One – Ernest Cline

Před několika lety jsme nebyli tak viditelní. V ústraní jsme si snili naše sny, přijímali duševní potravu, vedli nekonečné rozhovory. Pak se ale doba změnila a z našeho životního stylu se stal bezmála módní trend. Onen kdysi opomíjený pojem, zatracovaný svým okolím a určený pouze k absorpci posměšků, se proměnil v kouzelnou formuli lidí, kteří hrdě hlásí: Jsem geek.

Ready Player Oner - Ernest Cline

Právě díky této změně mohou vznikat knihy jako Ready Player One. Její autor Ernest Cline je nejen jednoznačný a přiznaný geek (kdybyste chtěli ochutnat jeho scénáristickou tvorbu, zaměřte se na film Fanoušci o partě mladíků s plánem vloupat se na ranč George Lucase, kde by mohli ještě před premiérou a smrtí svého těžce nemocného kamaráda zhlédnout Star Wars: Epizodu I), který napsal geekovský příběh pro geeky, on stvořil doslova a do písmene knihu genesis geekovské bible. Věřím, že její další části budou brzy přibývat.

V roce 2045 se svět nachází v takových troskách, jaké si představujeme v těch nejhorších vizích (a přesto ho k nim vedeme za ručičku jako hodný strýček s kapsou plnou bonbónků). Krize energetická i související ekonomická, lidé tvoří mravenčí kolonie ve vertikálním směru dokonce i obytnými přívěsy, ve světě hlad a bída. Malé procento neskutečně bohatých lidí řídí celou společnost. Splněný sen našich (a všech dalších) politiků napříč politickým spektrem.

Jediným únikem před hořkostí světa je OASIS, MMORPG videoherní systém, kde může být každý hrdinou, obzvlášť pokud má hotovost na to si zaplatit lepší vybavení či cesty do jiných virtuálních světů, jichž jsou v OASIS plejády. (Ostatně, tato myšlenka vychází z reality, někteří hráči si skutečně nechávají platit za artefakty či výzbroje, které prodávají méně šťastným či talentovaným.) Dá se zde však chodit do školy, hrát videohry (uvnitř videohry, jak perverzní), pracovat či navazovat vztahy. Simulace reality? Pro naprostou většinu populace lepší než život sám (čemuž není možné se divit). Vždyť stačí jen nasadit haptické rukavice a vizor.

Jednoho dne tvůrce OASIS, miliardář James Halliday, zemře, aniž by určil svého dědice. Místo toho do světa vypustí tzv. Anorakovu výzvu, jíž spouští celo-OASISovou hru za Velikonočním vejcem, (tak jsou nejčastěji v hrách označovány poklady, vtípky či klíče schované v místech, kde by je nikdo nečekal – například v Diablu 2 legendární a poněkud zprofanovaný „kraví level“). Kdo najde tři klíče, s nimiž prolomí tři brány, stane se majitelem Hallidayova (Velikonočního) vejce a sympatického majetku, včetně OASIS. V první moment svět hry zachvátí mánie, kdy klíče hledají všichni (pátrači se nazývají Gunteři, což vzniklo ze spojení Egg Hunter), od zelenáčů přes neskutečně namakané bijce až po celé nadnárodní korporace (které samozřejmě zastupují zlou stranu). Po pár letech neúspěchu nadšení hledačů upadá, alespoň do chvíle, kdy první klíč nalezne chlapec s nickem Parzival. V tu chvíli začíná jít o život.

Ernestu Clineovi se každou stránkou textu podařilo získat si moji pozornost. Vysoká čtivost textu dělá z Ready Player One četbu pro všechny generace, přičemž si ji nejvíce užijí praví fajnšmekři, nebo chcete-li, geeci (minimálně je pro skutečný prožitek třeba znát filmy typu Válečné hry). Celá kniha je pak prostoupena ohromujícím kvantem s láskou pokládaných odkazů či citací na klasická díla literární fantastiky, filmy či arkádové hry a je těžké nepodlehnout a nezamilovat se. Dlouho, předlouho jsem odolával, až do chvíle, kdy se disciplínou v soutěži stala hra, v níž měl hráč přesně odehrát part Matthewa Brodericka z výše zmiňovaných Válečných her – kolikrát jsem o takové hře snil!

Tleskám, přátelé. Ready Player One je totiž přesně to, co si představuji pod pojmem dokonalá oddychovka. Nápaditá, svěží, zábavná a neskutečně chytlavá.

Píše se rok 2045 a svět, utápějící se v energetické a ekonomické krizi, je velmi chmurným místem k životu. Není divu, že většina lidí utíká před realitou do uměle vytvořeného vesmíru videoherního systému OASIS, kde mohou zapomenout na běžné starosti, vytvořit si novou identitu a jejím prostřednictvím se pak pohybovat po tisícovkách virtuálních planet, pracovat, studovat, bavit se a prožívat své sny. Navíc se tam někde skrývá i dědictví po tvůrci této videohry, miliardáři Jamesi Hallidayovi, který před svou smrtí zanechal ve skrytých koutech OASIS několik klíčů, jež mají hráčům ukázat cestu k pokladu. Trvá však dlouhých pět let, než se středoškolákovi Wadu Wattsovi podaří objevit první z nich. A potom vypukne hotové peklo, protože zájemců o dědictví, které nálezci zajistí doživotní bohatství a obrovskou moc, je nespočet a v cestě za svým cílem se neštítí žádných prostředků. Když se pak soupeření přenese z virtuálního světa do toho skutečného, končí veškerá legrace – tady už jde o život. (anotace)

• Ready Player One
  • Autor: Ernest Cline
  • Překlad: Naďa Funioková