Rozpusť vlasy, otevři bránu – Šochová Anna

Varování: toto není epická fantasy, na jakou jsme od Anny Šochové zvyklí! Je otázkou, zda je to vůbec fantasy, i když pár typických rekvizit žánru by se zde našlo. Autorka nás tentokrát zavede do téměř tuctového prostředí středoškolského srazu, na kterém se neděje nic zvláštního.

Rozpusť vlasy, otevři bránu

Následuje část knihy, označená jako „babárna“, při které jsem měla chuť knihu několikrát odložit a už nedočíst. Tři spolužačky během této babárny chrlí své dosavadní životní osudy a čtenář může být z dlouhých řečových partů trochu zmaten, ba i unaven. Jaroslava, Marta a Marcela, absolventky zdravotní školy, přivedou na scénu až neuvěřitelnou plejádu epizodních postav a mikropříběhů, které začnou dávat smysl až někdy na konci knihy, jestli vůbec. Za jejich výpověďmi se skrývá hořká obžaloba zejména mužů-slabochů, ať už z řad životních partnerů, otců, příbuzných, kolegů, učitelů.

Jakmile se však čtenáři podaří se touto pasáží prokousat, přijde odměna. Děj příběhu se rozjede, magie jiskří po nemocničních chodbách, čarodějky běhají po lese a naše tři hrdinky v sobě objevují nečekané schopnosti. Zejména Jaroslava konečně pochopí podstatu své ne příliš srozumitelné úlohy, která ji zprvu samotnou děsí. Než se tak stane, musí si projít třemi zkouškami – napravit křivdu z minulosti a vymoci si náhradu na své tchýni, svést boj s bábou rodu Hejtmankou a uhájit si před divokým rejem zlých bytostí svého nového partnera. Obdobné zkoušky čekají i na její dvě kamarádky, i když v mnohem prozaičtější rovině. Půjde o život, pracovní místo, osud celé nemocnice, sexuální zneužívání, nenarozené dítě, dojde i na znásilnění a ztrátu panenství. Skryté se dostane na povrch, tajemství jsou vyzrazena. Žádný bombastický závěr však nepřijde, jen prosté smíření s tím, jak věci doopravdy jsou, a poznání, že bez pochopení věcí minulých se nelze osvobodit a změnit věci budoucí.

Charaktery tří hlavních postav mnohdy dost splývají, snad je to dáno jejich skrytou spřízněností, o které však až do třídního srazu neměly tušení. Získat podporu spolužaček pro vlastní cestu k prozření, vyjádřenou symbolickým blouděním po ose Litoměřice-Chomutov-Málkov, v níž se Jarka nejprve ztrácí jako v bermudském trojúhelníku, bylo zřejmě oním důvodem, proč se vlastně dostavila na absolventský sraz (jinak se mi neodbytně vybavuje známá poučka z desatera O. Neffa, že postava, která nic nechce, je zbytečná).

Silnou zbraní je tu především jazyk, využívající do mrtě všechny možné polohy hovorové češtiny smíchané s profesionálním žargonem zdravotníků. Ono se totiž v této knize hlavně mluví. Řeč postav však není „čistá“, není přefiltrovaná autorských záměrem, naopak, sdělení často odbíhají od tématu, zůstávají nedokončená v náznacích a pomlkách, opakují třeba i to už mnohokrát řečené. Působí tak sice velmi autenticky, ale také nutí čtenáře, aby si spousty nevysloveného sám domyslel. Hrdinky sebe i další ženy oslovují různými varietami křestních jmen (jedné z postav se říká dokonce mužským tvarem Macku), až člověk všechny ty Petruny, Kačeny a Janiny těžko odlišuje od sebe. Děj posouvají především zprávy SMS, po nich se obvykle spustí téměř neřízené kormidlo událostí, pak opět přichází zpomalení a v záplavě slov, pocitů a dohadů se někde jako červená nit proplétá dějová linka.

Kdybych se měla pokusit vymezit ideální čtenářkou obec tohoto příběhu, použila bych pro její vymezení spíše (a abych dodržela nastavenou poetiku magického čísla tři) triangulační body VLASTA-TINA-KATKA. Příznivci akčních příběhů budou zřejmě touto knihou zklamáni. Autorka se totiž snaží bez jakéhokoliv zastírání představit především ženské vidění světa, a to je – popravdě – na naší literární scéně málokdy k vidění. Sympatické je také usazení příběhu do provinčního prostředí severních Čech, které autorka dobře zná. Přiznávám, trochu mě zaskočilo, jak se čarodějky, vědmy a léčitelky vyskytují v téměř každé místní rodině. Takže na závěr malou radu: ocitnete-li se nějakým nešťastným řízením osudu na lůžku v některé z tamních nemocnic, dobře si prohlédněte, zda některá ze sestřiček nemá na drdolu sponu ve tvaru dubového listu. Nedej bože, kdyby si chtěla rozpustit vlasy…

Jaroslava Rejtmanová, oslovovaná Jarka, přijela na školní sraz od maturity do Chomutova vůbec poprvé. Po dvaceti letech. Většina dívek zůstala po „zdrávce“ ve zdravotnictví, jen málo z nich se uchytilo v jiných oborech. Oslava to byla velkolepá, ale už ten večer se začaly tříbit problémy, starosti, kamarádky se svěřovaly s životními prohrami, ztrátami i nálezy. Jarka je mimořádně citlivá, má dar předtuchy, od mládí je senzibilka. Její osud se stane součástí řetězce příběhů, jež téměř popírají logiku a oddělují svět Zde od toho Tam…

• Rozpusť vlasy, otevři bránu
  • Autorka: Anna Šochová
  • Překlad: –