Rychle a bezbolestně – Markéta Dočekalová

Ano, nemýlíte se! Slavná česká scénáristka, přezdívaná Dietl v sukních, se pustila do psaní vlastní knihy a tentokrát sáhla po rekvizitách žánru městské fantasy. Přemýšlíte, co tak může propagovat slogan „Rychle a bezbolestně“? Defloraci na zavolání? Trhání zubů? Vytahování klíšťat? Nevíte? Tak to si budete muset dočíst tuhle recenzi.

Rychle a bezbolestně - Dočekalová

V našem hlavním městě se na nejmenované pěší zóně nachází malý krámek, v jehož výkladě se skví jednoduchý nápis: Rychle a bezbolestně. Žádný vystavený sortiment, žádné bližší upřesnění nabízených služeb. Kolemjdoucí nejprve nechápou, o čem tohle podnikání je, ale po určitém váhání přeci jen nakonec někdo zabloudí dovnitř…

A nikdy neodejdou s prázdnou, ba naopak! Čeká je tam totiž úplné terno! Ale hledali byste tam ten obchůdek zbytečně, stěhuje se totiž z místa na místo, vždy dříve, než bude prozrazeno jeho poslání. Jedno takové odhalení odstartuje řetězová autonehoda na dálnici, a jak se časem ukáže, jen málokdo z účastníků havárie do podivného krámku předtím nezašel.

Zaskočeni jsou i stařičký prodavač a jeho spanilá dcera Nikol, protože ještě nikdy nedošlo na protiplnění zákaznických smluv tak brzy. Jedním, kdo také podepsal onu zvláštní smlouvu (nebo spíš dlužný úpis?), je mladík Filip, pracující jako sanitář v nemocnici, kam záchranáři přivezou většinu zraněných. Příležitost být konečně užitečný ho nakopne natolik, že se rozhodne radikálně změnit svůj život, zvýšit si vzdělání a získat lásku přitažlivé, i když trochu potrhlé Nikol. Ta je nejprve zvědavá, jak žijí obyčejní smrtelníci, ale nakonec i ona pocítí k Filipovi silnou náklonnost, kvůli které je ochotna vzdát se své dlouhověkosti a pověsit i slibnou živnost po otci na hřebík (odkud to jenom znám?). Zaměstnání, které by jí umožňovalo údajně dělat lidi lepšími, ji zas tolik nebere, jen nechce opustit tatínka, na druhou stranu ji nesmírně láká obyčejný život se silným kuřákem s potetovanými zády a diagnózou, kterou jsem nazvala Fla-to-flua (rozuměj „z flákače fluktuantem“).

Kuriózní na tom všem je, že ani Nikol, ani její otec vlastně netuší, jak jejich byznys vlastně funguje, a čtenář zase nechápe, z čeho jsou živi a co dělají po pracovní době. Souhlasím, že to není tak důležité, pokud budeme záhadný krámek považovat za symbol, jenže milovníkům fantasy literatury to asi stačit nebude. Ani údajně plasticky vykreslené postavy, jak pěje ódy anotace na přebalu knihy, nemohou náročného čtenáře uspokojit. Mají sice prožívat utrpení a životní tragédie, ale já jim to vůbec nevěřím. Čtu sice, co říkají, ale zní to, jakoby herci přehrávali své role, odříkávali pouze slova, co mají ve scénáři. To, s jakou samozřejmostí připouštějí existenci magické moci, nebo přijímají těžké rány osudu včetně ochrnutí, je dost nevěrohodné. Vyprávění je postaveno především na dialozích, takže má opravdu spád, možná někdy až moc rychlý. K filmovému pojetí autorského stylu odkazuje i samotná kompozice, složená z jednotlivých scén, v nichž se střídá několik dějových linií. Střihy sice udržují čtenáře v napětí, ale jejich časté užití v podstatě jen natahuje děj a vede dokonce ke zbytečnému opakování stejných výroků, a chvílemi je to až křečovité. Zřejmě tento postup nakonec omrzel i samotnou spisovatelku, takže v závěru sesype všechny osudy do jednoho pytle.

Věřím, že podle této knihy vznikne velmi úspěšný televizní seriál (samo prostředí krámku k tomu samo vybízí, už vidím ty krásně se rozvíjející osudy v nekonečných epizodách), ale po literární stránce je dílo dost odbyté, což mi v případě autorky učebnic o tvůrčím psaní připadá trochu smutné. Konstrukce fikčního světa je více než podceněná, kromě kouzelného obchůdku jde už jen o čistou mimezi naší reality, která je však kvůli příběhu často postavená na hlavu (viz rozsudek soudkyně, která svěří novorozence do péče invalidního muže, u něhož se nikdo neobtěžuje prokázat nejprve otcovství). Nejprotivnější je moralizující tón, který vykukuje z každého dialogu (nemůžu si pomoct, ale v uších mi neustále zní památná věta: „vždyť já až z těch seriálů konečně pochopím, o čem ten život doopravdy je…“).

Ženské hrdinky navíc zoufale podléhají genderovým stereotypům. Máme tu hned dvě špatné matky, jedna se neobětovala synovi, ale věnovala se rozvoji vlastní firmy, díky které si mohla její rodina dovolit lepší bydlení, druhá zase odmítla kojit a brzy po porodu nastoupila do práce, která ji hodně bavila. Obě si za takovouto vzpouru proti zakořeněnému řádu, uctívajícímu obludný kult dítěte, pěkně odskáčou. Přijde zasloužený trest v podobě ztráty práce nebo rodičovské role. V pozadí zmíněné soudní kauzy můžeme zahlédnout pravý ideál ženy, sebeobětující se pečovatelky, která kromě manžela a syna na vozíku zvládne ještě výchovu malého vnuka. To bude teprve nonstop služba, po které sociální pracovnice ve svém posudku pro soud tolik volala! Zůstat u dobře zabezpečené matky, které ještě pomáhala profesionální chůva, to by bylo pro další zdravý vývoj dítěte vážně ohrožující! Nač brát ohledy na nějaký zdravý rozum, že? Hlavní je důraz na ony tolik oblíbené modly – rodina a děti – to je přece v životě to nejdůležitější! Všichni se najednou sebereme, zřekneme se mamonu komerce, a budeme předstírat šťastnou rodinku. Zahodíme vše, co jsme dlouhá léta budovali, a řekneme: „Fuj! Vždyť já se vlastně chci strašně obětovat pro druhé!“ A chlapi si rázem uvědomí, jak moc ty své partnerky milují, zvláště když už konečně přestanou vyřizovat pracovní e-maily a uvaří teplou večeři! Jenže národ si to žádá, tak proč to do díla nedat, že? Vždyť i každá jen trochu chytrá modelka (miss, superstar…) prohlásí, že jednou se chce vdát a mít děti. Co má taky říkat, aby nevypadala blbě (chápu, to je jako mít k dispozici Omegu 13 a nikdy ji nepoužít) a aby neztratila přízeň davu?

Klišé nepronásleduje jen charaktery postav, ale i vyvrcholení knihy samotné. Účel postavy staré paní Libušky je nejen zřejmý od začátku, ale také prozrazen vypravěčem (to se ale ve správné detektivce nedělá, ne?) a tím pádem se i hádanka na správné přání stává více než průhlednou. Nepopírám, že námět jako takový vede k zamyšlení nad životními prioritami, které často uzpůsobujeme požadavkům tržní společnosti, až zapomínáme na skutečné hodnoty. Jenže v reálném životě nepřicházejí řešení tak snadno jako na papíře či filmovém plátně (ne všichni, co máme na hrbu hypotéky, je splatíme dříve než těsně před hrobem, a protože nevlastníme firmy v hodnotě několika miliónů, můžeme prodat tak leda vlastní ledvinu). A tak zázračné životní obraty zůstanou jenom čistou fikcí (někdy možná dobře, kdo by stál o zdravotní rizika z toho, že přes noc zhubnul třicet kilo?). Napadá mě k tomu jediné – když už se i tak moderní osoba, jakou Markéta Dočekalová bezesporu je, dovolává starých hodnot, tak to s námi musí být setsakra zlé. A opět – něco na tom opravdu je. Ruku na srdce, kdo může prohlásit, že je v životě skutečně spokojený? Rozhlédnu se po lidech kolem sebe a vidím samé nešťastné tváře. Čím dál tím víc jsme nuceni dělat, co sami vůbec nechceme. Jenže cestu z toho ven, onen geniální způsob, jak sladit nároky slušné životní úrovně a soukromého života, zatím neznáme (a to přesto, že prostřednictvím grantů na to vyhodily fondy EU už několik miliard), a tak není divu, že měl kouzelný obchůdek takový úspěch.

A co že se v něm vlastně prodávalo? Tak to raději neprozradím a budete si to muset zjistit sami (pěkný podraz, co?). Jenom drobná nápověda – pozor na to, co podepisujete a jestli někde není velmi drobným písmem napsáno, že za plnění předmětu smlouvy budete jednou a dlouho trpět. Schválně, kdyby to tam náhodou bylo, podepsali byste?

Pokud tedy hledáte spíše lehčí čtení na pláž, s akcentem na poučení o tradičních hodnotách, je tato kniha to pravé. Rozhodně vás nezatíží akčními scénami, výbuchy magické energie, kalužemi upírské krve či intelektuálními dilematy. Můžete se s klidným svědomím řídit návodem, který skrývá samotný název knihy: rychle přečíst a bezbolestně odložit.

„Včera tam ještě nebyl. Jen prázdné, špinavé výlohy. Dnes, s úderem deváté, se tu objevil. Aranžérka pověsila do výlohy velký plakát a nad vchodem se rozsvítil neonový nápis: Rychle a bezbolestně. Nic víc. Nový obchod na pěší zóně v Praze.” Tak začíná poutavý román Rychle a bezbolestně, autorky Markéty Dočekalové, který vám tentokrát předkládá nevšední příběh plný magie a napětí. Kdo by nechtěl získat něco rychle a bez námahy? Třeba se naučit cizí jazyk, nebo zhubnout lusknutím prstů? Stačí jediný podpis a přání může být splněno. V románu se proplétají osudy postav, které nabídce neodolaly, ale i těch, jejichž osud změnili jiní. V životě však nic není zadarmo a každý za své přání jednoho dne zaplatí. Čím? To se nechejte překvapit… (anotace)

• Rychle a bezbolestně
  • Autorka: Markéta Dočekalová
  • Překlad: –