Sanctus – Toyne Simon

Mysteriózních thrillerů je jako šafránu. A to nemusíme mluvit pouze o literatuře, ani filmů není moc. V poslední době se však situace přeci jenom trochu zlepšuje; důkazem budiž kniha Sanctus od Simona Toyna. Tento jeho románový debut si vysloužil přídomek „nejlepší konspirační thriller roku“. Pojďme si na něj tedy trochu posvítit.

Toyne Simon: Sanctus

Slovo mysteriózní naznačuje, že kniha bude mít hutnou atmosféru a že se bude točit okolo nějakého tajemství čili mystéria. Je pravda, že tato díla nemají většinou daleko k hororu, jenž bývá také místo thrilleru v názvu žánru nahrazován. Takovéto slovíčkaření však není důležité.

Co na první pohled na Sanctusu zaujme, je povedená obálka, která se od originálního vydání vůbec neliší (ono to má také své důvody, jak si později řekneme). Jakoby dávala tušit tajemnému nádechu knihy, pozadu však za ní nezůstává ani název knihy. Zkrátka už před otevřením je čtenáři jasné, co uvnitř najde, což rozhodně nebývá zvykem, a za to je třeba knize udělit malé (ne však bezvýznamné) plus.

Hlavním hnacím motorem děje je tajemné město Ruina na jihu Turecka. Zde stojí tisíce let stará horská věž jménem Citadela, která je obydlená velice starým mnišským řádem. Do Citadely nemůže nikdo kromě mnichů vkročit, avšak starobylé město Ruina plné památek láká turisty z celého světa. Jednoho dne z hory skočí mnich a stane se z toho senzace, která obletí celý svět. Tímto incidentem kniha začíná a rozjíždí tak řadu situací, které nakonec povedou k rozluštění celé záhady podivného řádu.

Na začátku příběhu potkáváme několik hlavních hrdinů, jejichž osud se nakonec protne. Jedná se o novinářku Liv Adamsenovou, inspektora Davuda Arkadiana a charitativní pracovnici Kathryn Mannovou. Kniha však sleduje osud více lidí, včetně dění uvnitř Citadely. Jednotlivé kapitoly jsou velice krátké a povedený styl vyprávění by se dal nejvíce přirovnat k filmovému. Čtenář skáče z jedné scény do druhé a má opravdu pocit, jakoby sledoval příběh na plátně. Tomu napomáhají i občasné akční pasáže, na jaké jsme z filmu zvyklí. Když se pak dozvíte, že Simon Toyne je britský televizní a filmový producent, režisér a scénárista, tak vám to ani zvláštní připadat nebude.

Bohužel kniha nemá jen světlé stránky. Začátek je velice dobrý a nenudí (jak to bývá u mnoha knížek), po něm však nastupuje nemastný, neslaný střed, kde se vlastně nic moc neděje, aby nás nakonec autor zase vrhnul do akčnějšího konce. Mám pocit, že právě s takovouto strukturou se mnoha filmů potýká, a stejné je to i zde.

Jak příběh postupuje, postupně dostáváme odpovědi na otázky Kde? Kdy? Jak? Proč? S kým?, aby nám nakonec zůstalo samotné Co? To je také účel celého Sanctusu. Od první chvíle, kdy se čtenář dozví, že mnišský řád, který obývá horu a který se nazývá právě Sanctus, ukrývá jakýsi sakrament, se celý děj stačí k tomu, aby se zjistilo, o co se vlastně jedná. Cesta k tomuto tajemství je však hodně trnitá a cíl skýtá opravdu velké překvapení.

Sanctus vypadá jako obyčejný mysteriózní thriller, po přečtení celé knihy se však přesvědčíte, že má i velice silné sci-fi prvky. Co je asi důležité říci, je, že se jedná o první díl chystané trilogie. Sanctus byl dopsán a vydán vloni a ještě před vydáním byl prodán do třiceti zemí světa (proto také stejná obálka). Druhého dílu bychom se měli dočkat příští rok. Konec prvního je hodně otevřený, takže jsem sám zvědav, co na nás autor v pokračování připraví.

Nechci předbíhat událostem, ale zatím to vypadá, že celá trilogie by mohla být zajímavým zpestřením naší pomyslné fantasticko-sci-fi-hororové knihovničky. První díl za přečtení rozhodně stojí, uvidíme, jak na tom budou zbývající dva.

Sanctus: Je znamením zrodu, anebo zkázy? Mladý mnich vyšplhá na vrchol nejstaršího obydleného místa na zemi, hory zvané Citadela, a před zraky celého světa zde stojí mlčky a s rukama rozpaženýma – a poté skočí. Jeho smrt je zprávou, jeho oběť poselstvím. Sancti, řádoví mniši obývající Citadelu, jsou ochotni podniknout jakékoliv kroky, aby uchránili tajemství, které střeží v srdci hory už tisíce let. Liv Adamsenová, novinářka z New Jersey, charitativní pracovnice Kathryn Mannová, inspektor Davud Arkadian, ti všichni chápou, že nevídaný čin předznamenává cosi fantastického. Jejich cesta je však zavede až k objevu tak prastarému a šokujícímu, že může otřást jistotami veškerého lidstva. (anotace)

• Sanctus
  • Autor: Simon Toyne
  • Překlad: Pavel Pokorný