Sekera a skála, meč a žár – Wegner Robert M.

To, že Poláci umí psát fantastiku i na světové úrovni, už dokázali autoři jako Sapkowski či Lem. Od našich sousedů k nám však přichází i další zajímavá jména. Poslední horkou novinku nám před Vánocemi nadělil Laser-books a jde o titul tuze zajímavý.

Sekera a skála, meč a žár

Kniha s docela dlouhým názvem je povídkovou sbírkou, kterou bychom mohli vnímat jako dva povídkové romány, částečně propojené. Sekera a skála je čtveřicí povídek pojednávající o bojové jednotce hraničářů. V textu Horalova čest se seznamujeme s nově vybudovanou jednotkou, která se potýká s nepřítelem, který má ve svých řadách mágy, jež svojí sílu užívají nekontrolovaně, až chaoticky. Svým vyzněním připomíná knihu Čestný nepřítel Raymonda E. Feista a Williama R. Forstchena. I zde se totiž po překročení hraničních hor jednotka spojí s nepřítelem, aby zničili třetí zájmovou a nebezpečnou skupinu.

Novela Všichni jsme Meekhánci je pak další verzí Gemmelovy Legendy či Millerový 300. Tyhle příběhy, kdy se menšina obránců musí postavit několikanásobné převaze, budou asi oblíbené vždy. Navíc nutno dodat, že Wegner se zhostil tématu s bravurou a nic si nezadá s výše jmenovanými. Na pozadí příběhu se pak objevují první sjednocující střípky, které všechny příběhy spojují.

V povídce Šarlat v plášti dojde na intriky. Horská stráž se stává ochráncem diplomatické mise. Na nepřátelském území však sami protivníci nemají jasno, kdo je vládcem, takže dojde k vyostřenému souboji mezi stařešinou a mladým vůdcem. V této hře dojde k zneuctění stráže, které může ospravedlnit a zachránit jen totální zničení nepřítele. Horská stráž si pak s tímto úkolem poradil s nápaditostí Vladimíra Šlechty, tedy účinně a pokud možno beze ztrát. V posledním textu první poloviny knihy Krev našich otců se opět setkáváme s chaotickým působením magie. Horská stráž, která zde slouží jako vyšetřovatelé, se mimo jiné podruhé střetne s tajnou službou Meekhánců, a tak i přes úspěch mise jsou odesláni na východ. Pokud pak má další připravovaná kniha podnázev východ-západ, je jasné, kde se s jednotkou horské stráže setkáme v dalším titulu.

Druhá čtveřice povídek s podtitulem Meč a žár je pak poněkud komornější. První dvojice zdánlivě nesouvisí s celkovým příběhem. Druhé dvě nás však přesvědčí o opaku. Texty Protože tě miluji víc než život a Kdybych měla bratra nás seznamují s bojovníkem s takřka nadlidskými schopnostmi – Yatechem, mužem, který nesmí nikomu odhalit tvář. Právě tyhle dva příběhy by se daly označit za slabinu knihy (myšleno tak, že nejsou výborné, ale „jenom“ dobré), ale to, jak se spojují s koncem knihy, je v mnohém ospravedlňuje. V textech Polibek štíra a Zabij mé vzpomínky pak dochází k vyvrcholení děje. Yachet se spojuje s entitou, mladou dívkou, na niž narážely rozhovory tajných služeb v předchozích povídkách.

Za jednu z povídek obdržel autor cenu Janusze A. Zajdela. Povídky se však jako celek vnímají mnohem působivěji. Styl, s jakým autor skládá svůj příběh, je nekonvenční a dává velký prostor čtenářově představivosti. Autor rád udržuje čtenáře ve střehu, prokládá příběh minulostí, vyprávěnými příběhy či legendami, a ke všemu tomu je velmi čtivý. Navíc si uzavřenými příběhy nechal spoustu možností pro rozvoj svého světa, nyní z něj vidíme jen střípky. Jistě srovnání s Eriksonem či Abercrombiem jsou trochu přehnaná, přesto se Wegner hlásí k tomu nejlepšímu, co kdy v Polsku v rámci akční fantasy vzniklo. Škoda jen, že obálka není trochu působivější, ale snad si čtenáři cestu ke knize dříve či později najdou. Wegner si totiž vaši pozornost docela určitě zaslouží.

Sekera a skála – to jsou poklady severu. Vědí to vojáci šesté roty poručíka Kennetha-lyw-Darawyta. Ale co když jsou bitvy, jež nelze vyhrát? Jediné, s čím může Horská stráž tedy počítat, je horalská čest… Meč a žár – pouze tolik zůstalo maskovanému Yatechovi z pouštního jihu. Je možné válčit s bohy pomocí meče? Ano, pokud jsi Issaran a nemáš nic, co bys mohl ztratit… Příběhy z meekhánského pohraničí jsou knihou o válkách bohů a válkách lidí. Seznam se s osudy plemen, která v poušti existují už tři a půl tisíce let. A s lidmi, kterým, když už není jiné východisko, zůstává ještě meč a sekera v ruce a hrdost a vytrvalost v srdci. Meekhánská Říše zahrnuje mnoho národů, ale stačila si vytvořit i mnoho nepřátel. Naštěstí však má i Horskou stráž, která na Severu v boji s nepřáteli dokáže téměř nemožné. Robert M. Wegner vytvořil originální magický svět fantasy i napínavé akční scény tak, že za jednu z povídek obdržel prestižní cenu Janusze A. Zajdela. Vzbudil však nadšení nejen mezi literárními kritiky, ale především mezi polskými čtenáři, kteří ho neváhali přirovnat k nejúspěšnějším tvůrcům moderní fantasy – Stevenu Eriksonovi a Joeu Abercrombiemu. (anotace)

• Sekera a skála, meč a žár
  • Autor: Robert M. Wegner
  • Překlad: Pavel Weigel