Shade: Když vystoupí stín na světlo

Ve stínu ukrytý prochází světem. Tu hájí dobro, tu dává svou moc do služeb zla. Dějiny světa DragonRealm jsou plné jeho činů. Ale až teď vstupuje na jeviště, aby jako herec v hlavní roli naplnil svůj osud.

Knaak Richard A.: DragonRealm 12 - Shade

Dračí říše se opět ocitá na počátku další války mezi lidmi a draky. Tentokrát vytáhl Černý a Červený s mohutnou armádou proti městu vědění Penacles ve snaze porazit své dávné protivníky, mága Cabea Bedlama a vládce města Gryfa. I když se zpočátku zdá, že se jedná jen o další konflikt, kterých již bylo v říši nepočítaně, události začnou náhle nabírat rychlý spád. Ze stínů útočí zabijáci a pomocí temné magie oslabují lidskou alianci čím dál víc, Černý drak začne chrlit mlhu, která zabíjí kontaktem s kůží, byli spatřeni dávní vládci mrtvých a… a navíc se zase objevil Shade.

Shade je osoba stejně tak milovaná jako nenáviděná. Potomek dávné rasy čarodějů, který se tak bál smrti, že vytvořil kletbu, jejíž moc Dračí říše neviděla. Ale místo nesmrtelnosti sám sebe odsoudil k nekonečné řadě životů. Pokaždé, když je zabit, povstane znovu k životu, ale pokaždé s jiným záměrem. Jednou jako dobrý čaroděj, připravený bránit živé bytosti do poslední kapky krve, a podruhé jako temný mág, pro kterého je ničení celých měst pouhou kratochvílí. A jelikož nikdy nikdo neví jistě, na čí straně vlastně stojí, všichni se ho neustále snaží dostat pod kontrolu.

Na čí stranu se v nastávající válce Shade postaví? A je válka opravdu bojem draků proti lidem, nebo stojí někdo v pozadí, kdo žene znepřátelené strany proti sobě? Shade sám zjišťuje, že osud celé země možná nespočívá na bedrech generálů a vládců, ale na těch jeho.

Zkusit představovat Richarda A. Knaaka čtenářům fantastiky by se rovnalo urážce hodné přinejmenším lynče. Tento americký autor knih ze světa Warcraftu, Diabla, DragonLance a DragonRealm je tak plodný, že o jeho knihy musel zavadit kdokoli, kdo zabloudí v knihkupectví do oddělení fantastika.

DragonRealm je autorův vlastní svět, který buduje od začátku, a proto se na něj můžeme dívat více kriticky, protože autorova tvorba zde nemůže být ovlivněna reáliemi světa, který není z jeho hlavy. Typickým znakem DragonRealmu je magie. Ta je zde tak mocná, že je vlastně jedno, kdo jak velkými armádami disponuje. Hlavní otázka zní, jak silné čaroděje má kdo na své straně.

Celková absence jakýchkoli pravidel ohledně kouzel, kdy se jednotliví kouzelníci teleportují na stovky mil a zastavují tisícihlavé armády, aby pak nezvládli obyčejný přesun kamene o pár metrů, pak hodně ubírá na požitku z knihy. Na druhou stranu, co ubírá autor na reálnosti, to dohání na efektu. Magie zde vyřeší prakticky vše, a to vždy bombasticky efektně.

Postavy sice při rozsahu dvě stě padesát stran a takovém počtu není možné pořádně vykreslit, jenže Knaak, jak je jeho dobrým zvykem, to nehraje přes postavy, které čtenáři přirostou k srdci, ale přes děj.Ten však pohání celou knihu dopředu jako dobře šlapající motor a nenechá čtenáře ani chvíli vydechnout. Zvrat následuje zvrat, spojenci se zrazují, postavy z pozadí vystrkují drápky a každá kapitola unáší děj mílovými kroky. Ke cti autorovi je pak třeba zmínit, že celý ten kolotoč uřídí, aniž by se čtenář mohl ve všech těch zvratech ztratit.

Knaak se ve své knize Shade drží svého osvědčeného receptu. Řemeslně dobrého psaní a rychlého, stále se měnícího děje. Jeho věrní čtenáři budou nadšení, protože kniha jim dá možnost nahlédnout hluboko do světa DragonRealm. Ostatní budou mít možnost oddechnout při dobrodužném příběhu v zajímavých kulisách. Nic víc, nic míň.

60 %
  • Richard A. Knaak: Shade (DragonRealm)
  • Fantom Print, 2014