Smrt Chaosu – Modesitt L.E.

Modesitt v pokračovaní Kouzla samoty nabízí nový podnět na téma chaos versus řád.

Modesitt L.E. - Smrt Chaosu

Když jsem si poprvé bral do rukou Smrt chaosu a podíval jsem se na zadní stranu asi tak, jako kdokoliv jiný, abych zjistil co mám od té či oné knížky očekávat. Většinou tam nejdu zkrácený nedokončený příběh, někdy i úryvky jiných lidí. Právě u tohoto svazku jsem našel názory lidí, které říkají, jak je tato knížka výborná. Po pravdě řečeno nemám to rád. Myslím, že se tak už dopředu škatulkuje samotná knížka. Protože sám čtenář by měl rozhodnout, jak je příběh poutavý či zda ho vůbec nezaujal. I když jsem našel pod jedním úryvkem podepsané jméno mého oblíbeného autora Roberta Jordana, který má na svědomí cyklus Kolo času, nic se na tom nemění.
Samotný příběh navozuje na předcházející svazek Kouzlo samoty, který vyšel tuším někdy minulý podzim. Chtěl bych podotknout pro ty, kteří první díl nečetli, že tento příběh patří do skupiny modernějších fantasty, takže se zde časově proplétá magie zastoupená chaosem a řádem, které vždy nemusejí obsahovat dobro a zlo a technický pokrok zastoupený střelným prachem – děla, rakety a parními parníky fungující na uhlí. Když jsem se k tomu dostal po prvé, hodně mě to zaskočilo, ale je neuvěřitelné, jak člověka tento příběh vtáhne do sebe, že si nedokáže představit, že by se tam tyto věci neobjevili.
Po prvních pár stránkách jsem si myslel, že čtu něco jako deník. Je tu popsáno vše tak podrobně a navíc v 1 os. j. č., což si myslím, že není až tak obvyklé. Modesitt popisuje hlavního hrdinu a všechny okolní postavy tak pečlivě, že brzo každý pochopí, jak hlavní hrdina Lerris myslí, jak se chová, a proč dělá to co dělá. Jak jsem již řekl, vše je psáno tak, jak to Lerris popisuje. Akorát mimo vsuvek příběhu, aby čtenáři mohli zůstat krok před Lerrisem, jsou psány normální formou.

Lerris často vzpomíná na svůj osud, který ho potkal. Tak ti, kteří neměli to štěstí číst první část, mohou být trochu vyvedeni z míry, ale nevadí. Myslím, že z úryvků, které jsou tam popsány se dá vytvořit docela solidní představa o Lerrisově životě, který ho potkal. Lerris při svém putování také čte knihu Základy řádu, tak můžeme lehce něco pochytit z úryvků co to znamená řád.

Inu k příběhu, svět není co býval, čarodějové cítí, že se všude rozšiřuje chaos, ale rovnováha chaosu a řádu je stále stejná. Lerris, který se stal mistrem řádu, poté co přemohl tři bílé čaroděje, kteří představovali chaos a vzal si ženu Krystal, která se stala druhou velitelku vojenských sil Nejušlechtilejších v Kyphrosu se musel usadil blízko autarchy Kasse, která vládla v Kyphrosu. Lerris se stal truhlářem a cítil se šťastný do té doby, než jistý vévoda z Hydlenu přijal do svých služeb bílého mága Gerlise a obsadil sirné prameny z kterých se dá vytvořit střelný prach.
Autarcha Kasse vyslala hlídku spolu s první velitelkou Kyphrosu, aby zjistila co se doopravdy na jejím území děje, však za pár dní se vrátil zprávy, že celá jednotka byla zničena čarodějným ohněm. Právě v tu dobu je pozván do paláce Lerris, aby pomohl celou záležitost vyřešit. Tak začíná Lerrisovo poslání, při kterém musí zjistit čím je a co vše musí udělat….

Abych řekl pravdu, jméno autora mi nic moc neříká, ale doufám, že vyjdou ještě jeho další knihy (tedy pokud ještě nějaké napsal) Rád bych ji doporučil lidem, protože si myslím, že opravdu stojí za přečtení.

Děkujeme nakladatelství Classic za poskytnutí recenzního výtisku.