Smrtná zima aneb young adult pro dámské osazenstvo

Smrtná zima je kniha žánru young adult, která je z velké části určená především pro dívky. Nabízí romantický, dobrodružný a chvílemi i strašidelný příběh.

Boorman: Smrtná zima

V jedné osadě odlehlé od jiného světa žije skupina lidí, kteří se musí řídit přísnými pravidly. Puritánská vesnice je obehnána zdí a její obyvatelé ji opouštějí jen opravdu výjimečně. V okolních lesích se totiž pohybuje mnoho nebezpečných lidí i tvorů. V čele stojí tvrdá rada a její velitel, kteří dohlížejí nad poslušností ostatních.

Jednou z obyvatelek je i patnáctiletá Emmeline. V genech má vzpurnost, která se u ní velice často projevuje. Ráda se toulá v neprobádaných krajích a myšlenkami zabíhá k zakázaným tématům. Okolní les k ní šeptá a láká ji na svá tajemství. Navíc se blíží její plnoletost, která znamená možnost budoucího manželství. Ovšem to může znamenat i velice těžkou volbu.

Hned na začátek musím říct, že jsem čekal možná něco trošku jiného. Kniha se má údajně líbit fanouškům Hunger Games či Labyrintu. Ale přitom svým zaměřením směřuje úplně někam jinam. Základem je zmiňovaná vesnice, jejíž obyvatelé žijí téměř zaostalým životem. Jejich způsob života je ryze středověký, ale zároveň jim chybí i některé základní věci. Zvířata jako koně znají pouze z obrázků a velká část z obyvatel navíc neumí ani číst.

První část se věnuje veskrze seznámení s hlavní postavou, jejím okolím a přáteli. Poznáváme vrchního pána této vesnice a celou radu. Velice přísný režim se podobá některým skutečným asketickým společnostem a příběh tím získává na teoretické realističnosti. Hlavní hrdinka je obyčejná (dobře, někdy neobyčejná) dívka, která má hned několik obdivovatelů.

Právě romantická část patří v celém příběhu k nejzásadnějším. Vztahy, láska i odmítnutí se probírají téměř na každé stránce. Dočkáte se hned několika konců jednotlivých poměrů. Chvílemi je té červené knihovny možná až moc. Erotičtějších scén je minimum, jedná se vyloženě o náctiletou lásku.

Hlavní zápletka se chvílemi dostává až na druhou kolej, protože ji tam zatlačí jednotlivé vztahy. Přitom její základ není vůbec marný. Obsahuje strašidelnou složku, dobrodružný náboj i velkou porci napětí. Část odehrávající se v lese nedaleko opevněné vesnice je výrazně zajímavější. Zatímco při seznamování se s chodem samotné obce se budete chvílemi až nudit, jen co dívka vkročí do lesa, dočkáte se akčnějšího děje.

Smrtná zima nabízí už ve své anotaci odkaz na středověký život. Právě tato myšlenka mě zaujala na první pohled. Bohužel jsem se dočkal velkého zklamání při samotném seznamování se s knihou. Děj je opravdu ryze romantický a většinu pánského osazenstva asi nezaujme. Chybí mu akční stránka Hunger Games a Labyrintu. Ani samotná zápletka není úplně promyšlená a v podstatě vás zaujmou jen některé okamžiky. Věřím, že mnoho dívek bude určitě tleskat romantické atmosféře, nicméně si příliš nedokážu představit, jakým směrem se tato série vypraví do budoucna. Jedná se totiž o první díl z trilogie. Pro mě je hned první díl zklamáním a některé světlé okamžiky to bohužel nezachrání.

50%
  • Kate A. Boorman: Smrtná zima
  • Vydal: Host, 2015