Spisy 3 – Volání Cthulhu 1 – Lovecraft Howard Philips

Rada na úvod: Roztáhněte záclony a nechte do tmou prostoupené místnosti proudit světla noci: světlo měsíce, světla hvězd, světla měst. Pokud není venku zima, otevřete okno a vpusťte zvuky světa. Rozsviťte baterku nebo lampičku, ať si nekazíte oči. Ponořte se do stránek, nezapomínejte však zadržet dech! Právě noc jakoby dodávala Lovecraftovým slovům to správné kouzlo, které způsobuje, že vize jeho jistě šílené mysli nabírají zřetelnějších a děsivějších kontur. Neboť kdo ví, co všechno se může schovávat ve stínu uvnitř stínu?

Spisy 3 - Volání Cthulhu - obálka

O záslužnou činnost opětovného vydání kompletního díla H. P. Lovecrafta se stará nakladatelství Plus, pod jehož křídly se objevil již třetí svazek těchto spisů, pojmenovaný podle patrně nejznámějšího autorova textu Volání Cthulhu. Šest a půl (Případ Charlese Warda je pro mě poněkud nesmyslně rozdělen, druhé půle se tedy dočkáme v dalším svazku) atmosférických kratších a středních textů z dílny jedné z legend hororu. V nich se mužská racionální mysl setkává se situacemi či bytostmi, často ohrožujícími samotnou podstatu vnímání reality, takže jeho racionalitu (a často i příčetnost) navždy zboří jako domeček ze sirek.

Znovu (a ve slušném překladu) se na stránkách spisů setkáme například se samotným Cthulhu, jedním z Prastarých, mocným bohem z jiných sfér, který si přišel podrobit náš svět. Sbírka Volání Cthulhu 1 také obsahuje povídku Pickmanův model, která v mých očích zabírá mezi Lovecraftovými kratšími pracemi jedno z nejvyšších míst (společně s mnohem profláklejším Hrůzným starcem). Pochmurné, brutální vize ďábelského malíře i přes (pro Lovecrafta typicky) odhadnutelnou pointu uhranou nejednoho čtenáře.

Je však zřejmé, že Lovecraftovy texty nejsou pro všechny. Nedovedu si představit například teenagera, který by na tohoto autora přešel rovnou ze ságy o Potterovi, nebo nedej bože Stmívání či Eragona. Titíž čtenáři by totiž Lovecrafta označili, jak už jsem si vyslechl mnohokrát, za nudného a směšného. Těžko jim to míti za zlé, k Lovecraftovi se zkrátka musí dospět.

Jeho jazyk je archaický, texty s rozsáhlými popisy okolí i stavů mysli, bez dialogů a s velice nízkým obsahem akce. Nikdo však nemůže tvrdit, že v jeho několikařádkových větách schází kouzlo či děs. Lovecraft má zkrátka Styl, jako Rolls-Royce mezi všemi těmi Mercedesy, BMW, Ferrari a českými škodovkami. Těžkopádný a zastaralý, ale jakmile mu přijdete na chuť, je to láska takřka na celý život. A když už jej jednou milujete, není co řešit.

Třetí svazek souborného beletristického díla H. P. Lovecrafta obsahuje povídky a romány z let 1926 – 1930, z autorova nejproduktivnějšího období. Vzhledem k jeho obsáhlosti je svazek rozdělen do dvou částí. Zároveň se čtenář mimo jiné seznámí s povídkou Volání Cthulhu, která stojí na počátku neutuchajícího zájmu o lovecraftovskou mytologii, jež ovlivňuje novou generaci autorů, pokračující v rozvíjení Lovecraftových bizarních motivů. Příběh Případ Charlese Dextera Warda, je přibližně v polovině přerušen, aby si i dnešní Lovecraftův obdivovatel mohl vychutnat rozpoložení čtenáře magazínu Weird Tales v roce 1941, který tehdy našel román rovněž rozdělený do dvou čísel a musel si celé dva měsíce počkat na pokračování. (anotace)

• Spisy 3 – Volání Cthulhu 1
  • Autor: Howard Philips Lovecraft
  • Překlad: Linda Bartošková, Václav Kajdoš, Stanislava Menšíková, Ondřej Neff