Star Wars: Pouť pozůstalého – Zahn Timothy

Minulý týden Egmont vydal nový román z prostředí Star Wars. Pod poněkud zavádějícím názvem „Pouť pozůstalého“ (původní název Survivor´s Quest) se k českým čtenářům dostává jeden z nejnovějších výtvorů Timothyho Zahna.

Zahn Timothy - Star Wars: Pouť pozůstaléhoOd událostí popsaných ve Vizi budoucnosti uplynulo několik let. Luke Skywalker se oženil s Marou Jade a  společně (tedy pokud se jim při výkonu svých povinností podaří sejít) řeší nejnaléhavější problémy jedné vzdálené galaxie. Jak už to tak bývá, komplikace na sebe nenechávají dlouho čekat. Tentokrát je zvěstuje zpráva z Nirauanu, kde po sobě Mara a Luke svého času zanechali pěknou paseku.

Chissové našli trosky Mezigalaktické výpravy, jež před Klonovými válkami vyrazila zkoumat jinou galaxii, ale cestou byla údajně na Palpatinův popud zlikvidována Thrawnem. Nyní k nalezeným troskám pořádají výpravu a prostřednictvím Thrawnova privátního impéria žádají o účast Jedie, kterým hodlají trosky slavnostně předat (Mezigalaktická výprava byla totiž částečně jedijský projekt).

Když výprava nakonec vyráží k padesát let starému vraku, účastní se jí kromě Chissů, Luka a Mary ještě samozvaný „velvyslanec“ Jinzler, stormtroopeři Impéria Ruky vedení Chakem Felem a zástupci Geroonského pozůstatku, národa, který Mezigalaktická výprava zachránila před vesmírnými piráty a otrokáři. V průběhu cesty se jako předzvěst věcí příštích objevují drobné sabotáže a nehody a jak se posléze ukazuje – nic není tím, čím se zdá být a zdaleka ne vše probíhá tak,  jak by mělo. Největší překvapení pro všechny zúčastněné ukrývá starý vrak.

Jinde a jindy bylo psáno, že žádný bitevní plán nepřežije styk s nepřítelem – a to platí i pro hrdiny Zahnova románu. Nemusí bojovat jen s protivníky, ale i s předsudky a stíny vlastní minulosti. Proto považuji český název Pouť pozůstalého za zavádějící, správnější by byl spíše název Pouť přeživšího – každá z postav něco „přežila“ (ať už režim, ztroskotání či válku) a v průběhu děje je nucena „urazit kus cesty“, aby se srovnala jak s minulostí, tak se současnými problémy, jejichž kořeny do minulosti sahají.

Pouť pozůstalého sice nepatří mezi Zahnova vrcholná díla, do propracovanosti Ruky Thrawnovy (na kterou velmi volně navazuje) jí ledasco schází, ale přesto patří mezi nejlepší romány z prostředí Star Wars. Dějová linie je relativně jednoduchá a bez odboček, ale mixuje prvky z jiných žánrů a tím činí děj dostatečně zajímavým a čtivým.

Už dedikace „Vaderově pěsti: bojové pětisté první“ napovídá, že se čtenář nebude nudit.  Nechybí zde tudíž oblíbené intriky, boje i osobní souboje, dojde i na kosmickou bitvu, ale nezanedbatelnou, leč nikoliv zbytečně zbytnělou složku tvoří psychologický vývoj některých postav (hlavně, ale nikoliv výhradně Mary Jade Skywalker).

Profesionálně napsaný dobrodružný příběh je podán takovou formou, že je „stravitelný“ i pro čtenáře, kteří se o SW nikdy příliš nezajímali. Za jedinou „vadu“ je tudíž možno považovat skutečnost, že po přečtení zůstávají některé otazníky a spousta nejrůznějších náznaků, které se táhnou a množí napříč většinou Zahnových děl ze SW prostředí. Odpovědi by měl (ryze teoreticky) přinést momentálně rozpracovaný román Outbound Flight (bližší informace a obálka na www.cswu.cz).