Telepatie ve službách rakouské monarchie

Na sklonku 60. let 19. století se schylovalo k válečnému konfliktu mezi Pruskem a Rakouskem, jen se čekalo na tu správnou záminku. Málokdo však ví, že do historických událostí tajně zasáhla česká parapsychologická společnost. Že jste o ní nikdy neslyšeli?

Jakub Dotlačil - Jiné životy Hynka Harra

Začalo to tím, že se Hynek Harr, učitel na dívčí škole, rozhodl zakončit svou obvyklou nedělní procházku sklenicí plzeňského piva. Kvůli banální potřebě rozměnit si drobné však toho večera na návštěvu ke své snoubence Líze dorazí úplně proměněný. U stolu s pečenými holoubaty mudruje o právech žen, až se konzervativní pan Grégr nestačí divit. A čtenář zřejmě taky. Kde jen mladý učitel matematiky k těm progresivním myšlenkám, za které by se nemusela stydět ani Karolína Světlá, přišel?

A i když Hynka Harra ty podivné názory časem přejdou, je to právě snaha zachovat si přízeň rodičů své nevěsty, kvůli které se žene ještě do větších trablů. Zaplete se totiž s první českou parapsychologickou společností, která ho zasvětí do tajů magie synchronie. Jako nadané médium tudíž odjíždí s tajným posláním do Berlína, jenže cesta se nakonec nevyvine tak, jak si nešťastný hrdina představoval.

Ač je expozice příběhu trochu delší, jejímu samotnému zpracování nelze nic vytknout. Autor dokázal barvitě vykreslit zlatou éru národního obrození, takže máte opravdu pocit, že kráčíte starou Prahou a kolem vás se prohánějí drožky. Jazyk vyprávění až na drobné excesy také zapadá do dobové atmosféry. Milovník češtiny si proto užije krásná archaická slovesa i lehoučký jazykový humor.

Právě vtip a nadhled, vyjádřený řadou trefných ironických komentářů, dělá tuto knížku velmi čtivou i pro mladou generaci. Vypravěč má na mušce především bojechtivé důstojníky, z jejichž nadutosti a touze po moci si dělá inteligentní legraci. Ke komickému účinku je však nezbytný časový odstup – a ten dnešní čtenář rozhodně má.

Můžete se tedy bavit třeba tím, jak se oficír Karel dělí s Grégrovými o historky z bitev, přičemž se pro své vyprávění inspiroval krvavými romány (nepřátelští vojáci vždycky skončili napíchaní na bajonetech). Hynek s nevolí poslouchá vychloubačné žvanění svého konkurenta a uvažuje, že buď je to tak, nebo má rakouská armáda nějaký zásadní problém s životností svých rekrutů…

Takových míst je v knize celá řada. Při jedné z diskusí dojdou členové parapsychologické společnosti k závěru, že Dickens a jeho romány jsou „něco, co je téměř úplně, ale ne zcela odlišné od Riegra a jeho Slovníku naučného“. Čtenář si tyto narážky užije ještě o něco lépe, když se bude v reáliích 19. století více orientovat, ale nezbytné to určitě není.

Dotlačil totiž srší i fórky jiného druhu. O právě budovaném výtahu v hotelu de L’Europe se můžete dohadovat z popisu instalované podivné železné klece, která slouží buď ke skladování opic, nebo k cestování časem. Ironizující nadhled tak dodává vyprávění, které se jinak snaží o imitaci typického vlasteneckého románu, velmi moderní kabát.

Autor navíc umí čtenáře napínat a překvapit i nečekanou pointou, strhující sílou paradoxu. V pravý okamžik se objeví hrozba a po tomto nabuzení už nezbude než číst dál, aby se člověk dozvěděl, zda bude naplněna. Občas je ale nutné přenést se přes určitou popisnost, možná až matoucí množstvím detailů, a i akční scény jsou podány trochu těžkopádně. Divoká honička v drožkách sice připomíná obdobné scény z hollywoodských trháků, ale zřejmě trochu víc potrápí čtenářovu představivost.

A když už jsme u toho filmu, možná někomu motiv trmácejícího se vojáka, který se do téhle šlamastyky dostal grandiózním omylem, vyvolá z paměti slavný muzikál Vlasy. Zatímco však Miloš Forman zvládl vtělit potřebnou symboliku do několika záběrů, autor knihy věnuje Hynkově absurdní anabázi poměrně dost stránek, které ovšem stojí za to. Zmatený hrdina se s puškou na rameni trmácí opravdu úmorně, že by i dobrý voják Švejk zbledl závistí.

Co nelze Dotlačilovi upřít, je cit pro genia loci. Berlín jako místo děje nebyl vybrán jen tak náhodou, autor si ho nastudoval opravdu pečlivě. Kontrast výstavního bulváru Unter der Linden a chudinských okrajových částí až nahání husí kůži. Ale nebojte, žádný horor, ani sociální balada, ani dělnická agitka se nekonají. Vzápětí totiž následují doporučení pro budoucí bedekr, jak se mají návštěvníci v těchto částech města chovat, aby nepřišli k úhoně.

Možná mezi tím vším humorem najdete i zajímavé filozofické úvahy, které si budete chtít opsat. Románem prostupuje opakující se myšlenka o tom, že nikdo z nás není ostrovem. I magie synchronie, kterou parapsychologická společnost prosazuje (a která má zjevnou souvislost s Jungovou teorií synchronicity), stojí na tomto principu. Zapomeňte na zkreslené představy o telepatii a duchařských seancích, tady jde přece o vědecký přístup!

Za knihou navíc stojí i dost práce s historickými prameny. Jistě by se jí dalo leccos vytknout – drobnosti, do kterých si každý recenzent zřejmě rád šťouchne. Třeba už samotný pojem „parapsychologická společnost“ je pro danou dobu dost nepravděpodobný (čekala bych spíš „jasnovideckou společnost“), pivo se zřejmě v Čechách nečepovalo po celých pintách (jako rakouská míra znamenala 2 litry, tak bych předpokládala spíš tradiční půllitrový žejdlík) a obrat „mít sex“ by zřejmě asi také nikdo nepoužil. V neposlední řadě autor sáhl ke slovu „theosof“, ale pracuje s ním v úplně jiném významu a trochu tím mate (nebo možná nějakou skrytou spojitost prostě jenom nechápu).

Bohemista a slovenista Jakub Dotlačil žije nyní v Nizozemí. Svou prvotinou Jiné životy Hynka Harra si však ostudu ve své vlasti určitě neudělal. Spíš naopak, toto dílo je důkazem, že o naší minulosti se dá psát poutavě, i když na hranici historické věrohodnosti. Snad tento způsob proplétání skutečných reálií a mystifikace, okořeněný nádechem fantastična, najde přízeň u širší čtenářské obce. V to zřejmě doufalo i Ministerstvo kultury a agentura DILIA, ježto poskytly na vydání knihy finanční podporu.

70 %
  • Jakub Dotlačil: Jiné životy Hynka Harra
  • Host, 2014