Terry Goodkind – Kámen slz 2

Sestry světla

Následujte můj příklad a rozbijte své prasátko nebo hlavu svého otce, popadněte prachy a vydejte se do nejbližšího knihkupectví pro tudle suprotinu. Setkáte se s pokračováním rozjetého příběhu, které překonává předešlý díl. Všechny ty jeho matky zpovědnice, aditivní a subtraktivní magie, hledači a stovky dalších nejoriginálnějších nápadů, s kterými nikdo předtím nepřišel, a napínavý děj s mnoha zvraty a důmyslnými pointami vás nepustí.

Pokud máte rádi Goodkindovy úchylné pasáže, znásilnění, krvavé orgie a jiné perverznosti, pak vaše prasečí srdce zajásá a pokud vám vadí, bude vám častokrát na zvracení. Pokud nepočítám padlé ve válkách, připadá na jednu stránku přibližně půl mrtvoly a minimálně dalších pět litrů krve. Ovšem to je tak jediné, co by vás mohlo odradit. Vedle těchto nechutností si zde najde místo i nefalšovaná romantika a čistá láska. Dalším nezanedbatelným prvkem je magie, která je jednou z věcí mě nejvíce přitahujících. Magie je přítomna snad úplně všude a vy si ji můžete vychutnat i se všemi hrdinskými činy a neohroženým jednáním našich hrdinů.

Abych vám nezkazil skvělý pocit z celé knihy, nesmím vám prozradit z děje téměř nic. Přesto se o to pokusím. Potom, co sestra světla nasadila s přispěním Kahlan Richardovi obojek, odchází s ním do Paláce proroků, kde se má Richard naučit ovládat svůj Talent. O tom, že to bude strastiplná cesta, nemusíte ani chvíli pochybovat. Celá jeho cesta mi připadá jako cesta pluhem po poli. Na jednu stranu “kypří zeminu” a přispívá tak k dobru věci a na druhou stranu “obrací mnoho rostlinek kořeny vzhůru” a ničí tak to, co jiní dlouho pěstovali. Richard se po cestě mimo jiné spřátelí s mládětem krátkoocasého gara a vnese mír mezi divoké národy. Ale jeho snaha najít pravdu, pomoci a smířit znesvářené často vede k opaku. Kahlan, zdrcená vynuceným odchodem Richarda, odjíždí s muži bahenního lidu Chandalenem, Tossidinem a Prindinem do města Aydindrilu, aby znovu zasedla v čele Rady Středozemí, což je jedna z povinností matky zpovědnice. Po cestě se však dostane mezi dvě vojska a vzhledem k tomu, že jejím nejvyšším posláním je udržovat mír a spokojenost ve Středozemí, musí se postavit do čela galeanského vojska a porazit nepřátelský Císařský řád, který jenom drancuje, znásilňuje a vydírá státy středozemí. Teď si opravdu užijí milovníci válečnictví a bojového hrdinství, protože příručka taktiky z úst Kahlan představuje skvělé zvládnutí boje v poměru sil 1:10. Richard v Paláci proroků začíná zjišťovat, do jak bezvýchodné situace se dostal. Dosavadní snaha o záchranu světa před Strážcem podsvětí padá vniveč. Richardovy šance se vrátí až po návštěvě proroka Nathana (který mu také prozradí znění druhého čarodějova pravidla) a Kahlan se naopak dostane do slepé uličky po zradě celé Rady (tehdy jsem málem roztrhal celou knihu, jak jsem byl rozezlen). Dál neprozradím ani slovo. Naschledanou u dalšího dílu a já jdu hledat svého životního Nathana…