Těžká planeta – Isaac Asimov (ed.)

Slavná antologie editora Isaaca Asimova se dočkala u nás již třetího vydání. Poprvé je však kniha doplněna o doslovy sestavovatele a podněty k zamyšlení. Malý bonus je přidanou hodnotou už tak významného sborníku, a navíc pevná vazba a luxusní podoba knihy by mohla ke koupi přesvědčit i majitele předchozích vydání. Pro ty neznalé jsou pak určeny následující řádky.

Isaac Asimov (ed.) - Těžká planeta

Kniha začíná asi nejvydařenější povídkou Odysea na Marsu od Stanleyho G. Weinbauma. V době, kdy jsme ještě o Marsu mnoho nevěděli, mohla být planeta splněným přáním všech scifistů. Weinbaum vypráví o jejím prvním průzkumu, kdy se pozemský objevitel střetne s průzkumníkem pravděpodobně z jiné hvězdné soustavy. Dojde i na popis podivných životních forem a zvlášť pokusy o domluvu s mimozemšťanem jsou důkazem autorovy inteligence.

Nejedná se však o jedinou povídku věnovanou Marsu. Díry na Marsu Jeromeho Bixbyho jsou textem s jednoduchou zápletkou, kdy průzkumníci řeší záhadu podivného úkazu. I když ji Asimov v doslovu výrazně vyvrací, takže se zdá, že autor se dopustil takřka školácké chyby ve fungování svého světa, jde o povídku vydařenou. Povídka Rébus H. Beama Pipera pak řeší, jak rozluštit písmo vymřelé marsovské civilizace. Tento text se naopak zdá dobře podložen, čtenář si udělá představu o práci s mrtvými jazyky a celkově příběh funguje logicky i v dnešní době.

V knize však nezůstalo jen u Marsu, mnohým autorům pro svůj příběh stačila i samotná Země. Domeček jako klícka je textem dobrého vypravěče Roberta Henleina. Postavit dům jako čtyrrozměrný čtverec se zdá jako skvělý nápad. Zemětřesením se však stavba doopravdy zhroutí do čtvrtého rozměru a je nesnadné z něho vyváznout. To A. J. Deutsch pojal téma čtvrtého rozměru trochu jinak, když nechal v textu Podzemní dráha Möbius zmizet vlak v uzavřeném městském dopravním systému.

Velmi dobře propracoval téma husy snášející zlaté vejce Isaac Asimov v textu Paštika z husích jater. Zdůvodnit fyzikálně tento pohádkový námět má něco do sebe a příběh v podstatě vyznívá celkem vtipně. Podobně na dobrém nápadu založeným textem je povídka Hop – a skok! Waltera S. Tevise. Tentokrát se autor rozhodne porušit zákony termodynamiky a vytvoří kuličku, která odběrem tepla skáče čím dál tím víc. Autor přemýšlí do důsledků a konec je spíše varovný.

Hal Clement umístil svůj text Mít tak s sebou prachovku na Měsíc. Zápletkou je tentokrát prach usazující se díky elektromagnetickému poli na průzorech skafandrů. Podaří se hrdinům vyřešit tento problém a zachránit si život?

Jako oddechové čtivo může působit Poslední den Lestera del Reye. Představuje posledního žijícího neandrtálce mezi již mluvícími Homo Sapiens. Na jednu stranu je použit zajímavý milník ve vývoji lidstva, na druhou autor pracuje s nepravděpodobnou psychologií, kdy uvažování primitivů působí až příliš moderně. Oddechovkou jsou i Hluboké pastviny od Arthura C. Clarka. Akční příběh vypráví o ochraně velryb před žraloky. Jako pomocníci pastýřů jsou zde použiti delfíni.

Těžká planeta je knihou výborných povídek, a i když se povětšinou jedná o texty velmi zastaralé, pořád mají co říct. Sborník je plný skvělých námětů a i přes slabší kusy a faktu, že si editor svými doslovy tak trochu kálí do vlastního hnízda, je pozoruhodný i pro dnešního čtenáře. Takže těm, co neopovrhují klasikou, ho lze doporučit, už jen proto, že náměty k zamyšlení vám dají představu o tom, co všechno musí autor znát, když se rozhodne psát hard-scifi.

Úplné vydání dnes již kultovní sbírky povídek Těžká planeta, sestavené snad nejznámějším americkým SF autorem 20. století – Isaacem Asimovem. V původním českém vydání z roku 1979 bylo vypuštěno 5 povídek, které jsou v tomto vydání doplněny. Antologie obsahuje povídky těchto autorů: Stanley G. Weinbaum – Don A. Stuart – Lester del Rey – Milton A. Rothman – Robert A. Heinlein – A. J. Deutsch – James Blish – William Morrison – Jerome Bixby – Arthur C. Clarke – James E. Gunn – Hal Clement – Isaac Asimov – H. Beam Piper – Walter S. Tevis – Larry Niven (anotace)

• Těžká planeta
  • Editor: Isaac Asimov
  • Překlad: Robert Tschorn, Jaroslav Veis