Tisícerá myšlenka – Bakker R. Scott

Starý svět je mrtvý. Již nic nebude jako dřív. Začíná rok nula. Kellhusův vliv dosáhl obrovských rozměrů. Tento válečný prorok, vyvolený, si podmaňuje celou Svatou válku a formuje svět vlastním směrem. Bude mu nakonec celé Trojmoří klečet u nohou?

Tisícerá myšlenka

Svatá válka je u cíle své cesty, schyluje se k finální monstrózní bitvě o Šimeh. Ze statisícové armády, co vypochodovala z Momemnu, zbyla jen hrstka, která se počítá na pár desítek tisíc. O to více jsou alejejí válečníci zkušenější a dravější. Bůh si je vyvolil pro ten nejvznešenější cíl. Dobyli několik pevností a měst; drancovali, zabíjeli, vítězili i prohrávali; přešli vyprahlou pouští, kde padali jako mouchy; přežili kruté nemoci, které si také vybrali nemalou daň na životech; a nyní stojí před branami svatého města.

Postavy dále intrikují a čtenář dostává potravu v podobě nečekaných a drastických zvratů. Bakker umí psát a v tomto díle svůj um jen dokazuje. Celý svět má do puntíku promyšlený. Od maličkých příběhů bezvýznamných postav až po síly, co hýbou chodem světa. Čtenář se nesetká s motivací činů, která by neměla logický cíl. I když je autorovou zálibou tyto cíle odhalovat v dost pokročilém stádiu. Tento fakt může méně trpělivým čtenářům dělat trochu problémy a celkové dílo jim tak připadat poněkud roztáhlé a neucelené (navíc vzhledem k rozsáhlosti všech tří dílů a množstvím postav), na druhou stranu je tento nedostatek vyvážen dialogy, které jsou chytlavé a vždy přesně umístěné.

Bakkerovy postavy jsou i zde živé a barvité. Stejně jako v reálném životě si každátvoří svou vlastní filosofii, podle které se snaží žít a do níž včleňuje všechny vlivy, které na něj působí. Snaží se každou situaci zařadit do své vybudované sítě chápání světa. Pokud je aspekt nezařaditelný, anebo drasticky nabourává dosud dané předpoklady, individuální filosofie každého jedince se vyvíjí nebo patřičně pozměňuje (např. ovlivnění moudřejším člověkem – otevření očí).

Role magie je v tomto dílu ještě výraznější a čtenář se dočká její pestrosti a velikosti. Láme skály, drtí armády, vyvolává odporné bytosti z nepředstavi­telných realit, seká, řeže, vaří vnitřnosti – je nádherná a krutá zároveň.

Finální bitva o Šimeh je více než důstojným završením trilogie. Je to jedna z nejrozsáhleji a nejdetailněji popsaných bitev svého žánru. Autor se zde opravdu vyřádil a čtenář bude hltat jednu stranu za druhou. Navíc je tato bitva proložena tolik očekávanou (od začátku trilogie) konfrontací Kellhuse s jeho otcem Moënghusem. Musím přiznat, že jsem se tohoto setkání zpočátku trochu obával – že bude plytké nebo klišovité. Není tomu tak a autor i nadále překvapuje. Paralelně s bitvou vrcholí (a někdy se i více zaplétají) i další děje a vztahy postav. Bakker si připravuje půdu pro pokračování. Nic není zdaleka u konce – Druhá apokalypsa teprve začíná.

Sedmdesát posledních stran knihy tvoří slovníček pojmů a jmen. Je možná trochu škoda, že se objevuje až v třetím dílu. Osobě bych upřednostnil postupné odhalování těchto pojmů v každé knize, ale sto lidí, sto chutí. V každém případě je hodně propracovaný a čtenář se zde dočte o každé maličkosti a určitě stráví nemálo času při pročítání a ucelování si Bakkerova světa.

Kámen úrazu: textové chyby. Hlavní problém se nachází v tom, že jde o tak nepříjemné překlepy, že dávají větě úplně jiný význam, a tak je čtenář nucen uvažovat, zda jde o překlep nebo jinak myšlenou větu. Objevují se v celé trilogii, ale zde se jich naštěstí nenachází tak mnoho. Ostatní textové chyby se týkají především názvů a jmen – skloňování jmen, neshoda s názvy v mapách (v nich je obrovské množství chyb!), přehozená písmena v názvech a jménech. (Seznam těchto chyb a překlepů jsem schopen na požádání dodat.)

Trilogie Princ ničeho je první dílčí část obrovské trilogie Druhá apokalypsa, takže můžeme doufat, že u nás bude mít úspěch a překlad dalších Bakkerových děl bude pokračovat.

Tisícerou myšlenku si patřičně nevychutná čtenář neznalý předešlých dílů. Pokud ovšem máte chuť a čas se pustit do kvalitní neotřelé četby, směle do toho, ale hezky od začátku.

Román První přichází tma, pozoruhodný debut R. Scotta Bakkera, zavedl čtenáře do temného, důkladně propracovaného a představivost podněcujícího vesmíru, v němž se síly magie, náboženství a světské moci utkávají v odvěkém zápase. Výzva ke svaté válce proti jinověrcům svede dohromady dvě z nejvýraznějších postav, jaká moderní fantasy v posledních desetiletích stvořila, pochybnostmi zmítaného čaroděje Achamiana, který musí padnout až na dno, aby se zbavil strachu z dávných proroctví a začal konat, a ambiciózního bojovníka a myslitele Anasûrimbora Kellhuse, kterého cesta za nejasnou pomstou vynáší z prince ničeho do postavení toho, na jehož bedrech spočívá osud celého válečného tažení a dost možná i světa. V Tisíceré myšlence, závěrečné knize trilogie Princ ničeho, autor dokázal, že pozornost, kterou si získal, je zcela zasloužená. Přemodeloval moderní epickou fantasy do podoby, jež oplývá akcí, ale nebojí se ani velkých myšlenek. Ať dopadne svatá válka jakkoli, jisté je, že svět Trojmoří už nikdy nebude jako dřív. (anotace)

• Autor: R. Scott Bakker
  • Překlad: Petr Kotrle
  • Série: Princ ničeho 3